Stoffelijk overschot aangetroffen GRIP 1 - Roermond 8-8-2009

Auteur Topic: Stoffelijk overschot aangetroffen GRIP 1 - Roermond 8-8-2009  (gelezen 3261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2009, 12:50:36
Belg bij Solar gestorven aan drugs en alcohol

Een 21-jarige man uit het Belgische Retie is zaterdag rond het middaguur dood aangetroffen in een auto bij het terrein van het Solar Festival in Roermond. Onderzoek heeft uitgewezen dat in zijn bloed een mix van cocaïne, softdrugs en alcohol zat.

Volgens medici kan het mengsel van cocaïne, softdrugs en alcohol tot de dood leiden. Het openbaar ministerie (OM) heeft inmiddels het stoffelijk overschot vrijgegeven en overgedragen aan de familie. Het slachtoffer is in de nacht van vrijdag op zaterdag in Roermond aangekomen, maar niet op het festivalterrein zelf geweest.

In diezelfde nacht zijn op de camping bij het festivalterrein zes mensen onwel geworden. Vijf personen zijn voor onderzoek naar het ziekenhuis vervoerd. Over de oorzaak hiervan is nog niets bekend, maar het is volgens de politie niet uit te sluiten dat het te maken heeft met het gebruik van de partydrug GHB of ketamine. Hulpverleningsinstanties hebben in samenwerking met de organisatie uit voorzorg posters opgehangen op het festivalterrein, waarin wordt gewaarschuwd voor de drug. Er zijn ook particuliere drugshonden ingezet bij de ingangen van het terrein. Daarnaast wordt er intensief gesurveilleerd door beveiliging en politie.

Bron: Limburger


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2009, 14:44:39
Wat ik niet begrijp waarom er bij 1 persoon een grip 1 melding wordt gemaakt

En ik weet het, als 1 van de hulpdiensten terplaatse is en die heeft behoefte aan coordinatie dan maak hij/zij grip van....
maar ik zie echt niets in om een grip 1 te rechtvaardigen....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #12 Gepost op: 9 augustus 2009, 15:56:09
Wat ik niet begrijp waarom er bij 1 persoon een grip 1 melding wordt gemaakt

En ik weet het, als 1 van de hulpdiensten terplaatse is en die heeft behoefte aan coordinatie dan maak hij/zij grip van....
maar ik zie echt niets in om een grip 1 te rechtvaardigen....


Ik weet de exacte reden van de GRIP 1 ook niet.

Ik heb ervaring met de Zwarte Cross en daar gaan we met een aantal zaken ook anders om dan tijdens de normale routine.

Ik kan me voorstellen dat de combinatie van een dode en een groot festival een andere aanpak vergt dan je normaal zou hanteren. Dit geldt helemaal als je nog niet weet waaraan de persoon is overleden. De grote hoeveelheid publiek en locatie kunnen het scenario al snel een stuk lastiger maken. Ontstaat er paniek of onrust onder het overige publiek? Wat ga je aan de media vertellen? Dit zijn allemaal zaken die heel goed in een COPI te bespreken zijn.

Maar goed, ik ben er zelf niet bij geweest dus het is slechts mijn visie.

En dan nog iets. Je kunt beter 10 keer te snel opschalen dan 1 keer te laat...... Afschalen kan altijd nog.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:18:04
Neem even mee dat de nacht ervoor al 6 personen vervoerd zijn naar de SEH. Ambu is iedere keer A1 hiervoor opgeroepen. Het was onbekend wat de reden van overlijden was, het vermoeden lag bij onzuivere drugs. Het risico was dus aanwezig dat meerdere personen deze onzuivere drugs hadden gebruikt wat het risico op meer overledenen zou kunnen vermoeden. Vandaar waarschijnlijk GRIP 1.

Groetjes,
Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:47:03
bij een onnatuurlijke dood zijn naast de ovd-p ook vaak de ovd-g en b aanwezig.de coh welke ook tbv de politie is word dan ook ter plaatse gebracht als overlegruimte voor ovd s de recherche fto en bv schouwarts.
als alle 3 diensten zijn ingezet is het toch automatisch een grip.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:56:15
bij een onnatuurlijke dood zijn naast de ovd-p ook vaak de ovd-g en b aanwezig.de coh welke ook tbv de politie is word dan ook ter plaatse gebracht als overlegruimte voor ovd s de recherche fto en bv schouwarts.
als alle 3 diensten zijn ingezet is het toch automatisch een grip.

GRIP is pas van toepassing als het ook daadwerkelijk wordt afgekondigd. Dit doet men pas als er behoefte is aan structureel overleg. Zoals jij het beschrijft is er dus nog niet per definitie sprake van GRIP maar kan er wel multidisciplinair overleg zijn. In de praktijk spreekt men dan ook wel van motorkapoverleg of GRIP 0. Dit is echter geen officiele GRIP status. Vanaf GRIP 1 is het een officiële GRIP. Er zijn dan niet alleen vertegenwoordigers van de 3 hulpdiensten en eventueel andere diensten of instanties, er is dan ook sprake van éénhoofdige leiding: de Leider COPI.

En een onnatuurlijke dood is doorgaans geen reden voor GRIP (tenminste niet bij ons). In het geval van dit festival is de argumentatie voor een GRIP er doorgaans wel. Zeker als de veiligheid en/of gezondheid van grote groepen mensen in het geding is.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.