Uit het filmpje blijkt mij niet dat de bewuste persoon geweld gebruikt of ermee dreigt en dan moet er zeer terughoudend worden opgetreden. Immers de politie is voorbereid dat corrigerend optreden, vooral als dat als onrechtvaardig wordt ervaren, heftige emoties oproept. Daar ben je voor opgeleid en daar moet je mee om kunnen gaan. De-escaleren en geen haantjes-gedrag, sta ik voor. Dat kost wat tijd, maar daardoor behoud je respect en begrip van de burgers voor wie je werkt. Frustraties reageer je maar af in de sportschool.
Ik heb de gelegenheid gehad langere tijd, meerdere stages te lopen bij de politie en ik begrijp dat je niet op elk moment van de dag in elke situatie in staat bent voldoende geduld op te brengen. Niets menselijks is de politie vreemd, maar accepteer dan ook dat er soms kritiek komt en ook wel eens ten onrechte. Ik herinner mij in mijn stages verschillende situaties, waarin politiemensen zo emotioneel waren dat zij duidelijk over de schreef gingen. Ik noem een ME optreden in Rotterdam, waarbij tijdens een charge voetbalsupporters niet snel genoeg konden wegkomen en op de grond liggend werden geslagen zonder dat ze enig verzet boden, een (ervaren)politie-officier die een voetbalsupporter van een NS station in Dordrecht verwijderde door hem met de korte wapenstok in het gezicht te slaan (deze man bood ook geen verzet) en ME voertuigen die tijdens een vreedzame scholieren-demonstratie in Den Haag op kinderen inreden. Waar gehakt worden, vallen spaanders, maar verbaas je dan niet over de kritiek.