Aanhouding Rotterdam CS - Rotterdam 3-8-2009

Auteur Topic: Aanhouding Rotterdam CS - Rotterdam 3-8-2009  (gelezen 13744 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 4 augustus 2009, 21:13:37
Waarom zouden 'sommige' mensen soms toch zo'n grote irri factor hebben... Ik krijg spontaan zin om een knuppel te pakken en te gaan meppen...  :-X

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Faugustus%2FStudent%20aangeslagen%20na%20ruwe%20arrestatie%20Spoorwegpolitie

video: http://www.surfmedia.nl/app/video/OUldpEuYqaZnxF8i6sU66Nvo/play?format_id=OGGUO4dK41sNM7P9zjiY4Agl&mode=object
of mms://wmvstream.kennisnet.nl/vpx/SH4NcJrWOuVWQpFrdjaOzDjX

Student aangeslagen na ruwe arrestatie Spoorwegpolitie

4 augustus 2009

De 25-jarige Rotterdamse student Baris Ozturk overweegt een klacht in te dienen tegen de Spoorwegpolitie vanwege buitensporig geweld. Hij werd maandag op Rotterdam CS hardhandig aangepakt door de Spoorwegpolitie en vervolgens enkele uren vastgehouden op het bureau.
Zijn broer heeft de arrestatie van Baris met zijn mobiele telefoon gefilmd.

Het incident gebeurde tussen zeven en acht uur ’s avonds in de tunnel van het Rotterdamse Centraal Station. Volgens de jongens was de reactie van de politie 'volkomen buitensporig'. Baris kwam aanlopen toen zijn broer en een vriend in gesprek waren met de politie en werd vervolgens door een agente gesommeerd het station te verlaten. Toen hij dat niet meteen deed, werd hij geduwd, geschopt en geslagen en vervolgens gearresteerd.

Een dag na de hardhandige aanhouding zijn de broers nog duidelijk aangeslagen van wat er de avond ervoor gebeurde. De broer van Baris, die in Den Haag commerciële economie studeert, legde de arrestatie vast met de camera van zijn mobiele telefoon. Baris’ broer en een vriend van hem hadden maandagavond met elkaar afgesproken op Rotterdam CS. Volgens de broers zei de vriend iets over een vrouwelijke agente, die hij meende te herkennen uit de buurt. Haar collega vroeg meteen wat ze zeiden en of ze zich konden legitimeren. Terwijl ze met de agenten in gesprek waren, kwam Baris aanlopen. De vrouwelijke agent stuurde hem op een volgens de jongens onbeleefde manier weg. Toen hij niet meteen ging, liep het uit de hand. Baris werd, na eerst te zijn weggeduwd, hardhandig in de boeien geslagen en weggevoerd.

Hij werd enkele uren vastgehouden op het politiebureau en kreeg hij een proces-verbaal omdat hij ‘een agent zou hebben aangevallen’. Ook kreeg hij een boete van 500 euro. Aan de worsteling hield Baris enkele striemen over, maar de verwondingen vallen verder mee. Hij is verontwaardigd over de manier waarop de spoorwegpolitie hem aanpakte en is zich aan het beraden op nadere stappen.

Het Korps Landelijke Politiediensten, waar de spoorwegpolitie onder valt, start een onderzoek naar de aanhouding. Ze vindt het opmerkelijk dat het hele voorval is gefilmd terwijl de politie opzettelijk is geprovoceerd. Volgens de Politie is de aanleiding voor het incident de bemoeizucht van de verdachte, die zich ongevraagd mengde in een discussie tussen politie en een derde (persoon).



Audio:

    * Interview met woordvoerder van de KLPD over de aanhouding
http://217.149.193.67:8080/ramgen//audio/augustus2009/04-08-kruisgesprekklpd.rm

Video:

    * Hier ziet u de ongeknipte beelden van de arrestatie gemaakt met een mobiele camera (RealPlayer)
http://217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Faugustus2009%2F04-08-arrestatiecs.rm
    
* Een reactie van de KLPD (RealPlayer)
http://217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Faugustus2009%2F04-08-reactieklpd.rm
  
 * De broers doen een dag later hun verhaal aan TV Rijnmond (RealPlayer)
http://217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Faugustus2009%2F04-08-geweldcs.rm

Links:

    * Ongeknipte beelden van de arrestatie (Windows Media)
http://www.surfmedia.nl/app/video/OUldpEuYqaZnxF8i6sU66Nvo/play?format_id=OGGUO4dK41sNM7P9zjiY4Agl&mode=object




grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2009, 14:45:04
ik doe toch niets... nee dat klopt... je loopt ook niet terwijl je je moet verwijderen... jammer maar helaas...

Die filmert was er bij mij ook gewoon meegegaan.. ook hij wordt gevorderd zich te verwijderen er blijft staan...

Voor iemand die HBO doet heeft ie zeer traag begripsniveau...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2009, 02:56:33
ik doe toch niets... nee dat klopt... je loopt ook niet terwijl je je moet verwijderen... jammer maar helaas...

Die filmert was er bij mij ook gewoon meegegaan.. ook hij wordt gevorderd zich te verwijderen er blijft staan...

Voor iemand die HBO doet heeft ie zeer traag begripsniveau...

Ja maarrr meneerrrr, ik studeer HBO Vastgoed Makelaardij offuh, was het nou rechten  ... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2009, 14:19:39
Ja maarrr meneerrrr, ik studeer HBO Vastgoed Makelaardij offuh, was het nou rechten  ... ::)

sloeber------> mijn oom is advocaat....

agent -------> ow sorry jongen dan zal ik je meteen laten gaan....

LOL alsof het ook maar enig effect heeft zoiets te roepen lol...mmaar goed... ik vind het een vermakelijk filmpje... toont maar weer eens aan hoe mensen zichzelf voor *&* kunnen zetten..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2009, 14:58:47
sloeber------> mijn oom is advocaat....

agent -------> ow sorry jongen dan zal ik je meteen laten gaan....
(...)


Misschien te veel naar de Amstel reclame gekeken...



Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2009, 20:52:04
weet niet waarvoor de jongen wordt aangehouden, dat de jongens niet heel erg bereidwillig zijn blijkt wel. maar vind niet ze erg agressief staan tegenover de agenten, dus vind het wel erg hardhandig gaan, vooral het onderuit trappen, en het herhaaldelijk uithalen met de wapenstok vind ik persoonlijk overdreven, had niet gehoeven. vind dat de agenten best iets zuiniger mochten zijn. ik vraag me af wat men in Rotterdam verstaat onder 'proportioneel geweld', maar waarom noemen we iemand eigenlijk iritant? omdat hij/zij niet doet wat we willen?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2009, 23:33:29
weet niet waarvoor de jongen wordt aangehouden, dat de jongens niet heel erg bereidwillig zijn blijkt wel. maar vind niet ze erg agressief staan tegenover de agenten, dus vind het wel erg hardhandig gaan, vooral het onderuit trappen, en het herhaaldelijk uithalen met de wapenstok vind ik persoonlijk overdreven, had niet gehoeven. vind dat de agenten best iets zuiniger mochten zijn. ik vraag me af wat men in Rotterdam verstaat onder 'proportioneel geweld', maar waarom noemen we iemand eigenlijk iritant? omdat hij/zij niet doet wat we willen?


Met iets zuiniger mogen zijn ? Alleen duwen ? alleen slaan ?

Ze zijn al meerdere malen gevorderd om zich te verwijderen en moeten dan dus gewoon weg. Als je het daar niet mee eens bent doe je je beklag maar achteraf maar blijf je niet staan. Dan zijn de gevolgen voor jezelf. Dan over proportioneel en subsidiaar geweldsgebruik. Zoals je ziet is de collega die de wapenstok hanteert niet de grootste en die gasten ongeveer twee koppen groter, dan maakt een duw niet veel indruk... Dus een stapje zwaarder dan alleen fysiek geweld= wapenstok...

De collega die verdachte omvertrapt... tja wederom oorzaak en gevolg, iemand die zich niet verwijderd kan verwachten dat de politie gaat optreden... dat dat op die manier gebeurd... ik vind het niet schokkend...de collega deelt een schop uit en de verdachte springt... en valt... vervolgens wordt de verdachte aangehouden ? Hardhandig ? Ik denk van niet... doelmatig en daadkrachtig ? Ik vind van wel...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2009, 15:15:40
Waarom moet ene politieke partij vragen stellen als er nog een hele klachtenprocedure open staat voor de betrokkene??  ??? ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Faugustus%2FVragen%20PvdA%20over%20hardhandige%20arrestatie%20student

Vragen PvdA over hardhandige arrestatie student

7 augustus 2009

De PvdA in Rotterdam wil opheldering over de gewelddadige aanhouding van de Rotterdamse student Baris Oztürk op Rotterdam CS. De partij wil van het college weten of het optreden van de politie wel mag.

Ook dringt de PvdA aan op excuses van burgemeester Aboutaleb als blijkt dat het politiegeweld disproportioneel is geweest.

Baris Oztürk werd maandag op Rotterdam CS door twee agenten geschopt en geslagen. De politie zegt dat Oztürk niet snel genoeg een bevel om te vertrekken opvolgde. Van de aanhouding zijn beelden gemaakt die zijn uitgezonden door TV Rijnmond.

Advocaat Inez Weski noemde eerder deze week het optreden van de politie buiten proporties. Ze vindt dat de beelden laten zien dat het geweld al vóór de aanhouding werd ingezet.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2009, 15:21:04
De collega die verdachte omvertrapt... tja wederom oorzaak en gevolg, iemand die zich niet verwijderd kan verwachten dat de politie gaat optreden... dat dat op die manier gebeurd... ik vind het niet schokkend...de collega deelt een schop uit en de verdachte springt... en valt... vervolgens wordt de verdachte aangehouden ? Hardhandig ? Ik denk van niet... doelmatig en daadkrachtig ? Ik vind van wel...
Als iemand niet luistert/weggaat hou je hem maar aan, maar mep je hem niet naar buiten.  :-X Dat noem ik eigen rechter spelen, en dat mag ook de politie niet...
Als diegene tegenspartelt bij een aanhouding, dan kun je geweld gebruiken, maar deze manier lijkt me niet de juiste.

Advocaat Inez Weski noemde eerder deze week het optreden van de politie buiten proporties. Ze vindt dat de beelden laten zien dat het geweld al vóór de aanhouding werd ingezet.
En dat dus.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2009, 15:26:26
Als iemand niet luistert/weggaat hou je hem maar aan, maar mep je hem niet naar buiten.  :-X Dat noem ik eigen rechter spelen, en dat mag ook de politie niet...
Als diegene tegenspartelt bij een aanhouding, dan kun je geweld gebruiken, maar deze manier lijkt me niet de juiste.
En dat dus.

Ben jij helemaal op de hoogte van de wetgeving wat de politie wel en niet mag? Een agent moet daar 4 jaar(?) voor naar school...  ::) ::) ;) Zonde eigenlijk van het geld...  ;) ;D ;D