Aanhouding Rotterdam CS - Rotterdam 3-8-2009

Auteur Topic: Aanhouding Rotterdam CS - Rotterdam 3-8-2009  (gelezen 14244 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #50 Gepost op: 11 augustus 2009, 19:38:58
Ook bij vastpakken kom je erg dicht bij de verdachte en een rechtse hoek breekt zo je kaak... In dit geval krijgt de man al een paar duwen en porren voordat hij wordt aangehouden. Als een agent met een wapenstok in de handen staat loop je al helemaal weg en blijf je niet telkens terugkomen. Het stadium van pappen en nathouden was hier allang voorbij. De man is waarschijnlijk meerdere malen gevorderd, er is lichte dwang op hem gebruikt en hij luistert niet? Dan ga je over tot aanhouden en als de man al eerder bij het duwen recalcitrant reageert dan is een gepaste schop een goede manier om de man snel op de grond te krijgen en te voorkomen dat jij of je collega schade kunnen oplopen.

Vergeet niet dat je in Nederland nog altijd niet zo maar aangehouden kan worden. Daar moet toch wat aan vooraf gaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #51 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:43:35
hi Grizz,
je hebt idd een punt, kan ik je geen ongelijk in geven, armklemmen is idd niet zonder risico's. geweld wat op video tezien is, is idd niet wereldschokkend, ben ik met je eens, en vind het ook goed dat je e.e.a. bereid bent uit te leggen, en heb je reacties nog eens goed doorgelezen. het is me duidelijker geworden waarom sommige beslissingen worden gemaakt. zo had het niet perse een armklem hoeven zijn, was meer een voorbeeld. maar doel erop dat het wat minder hardhandig had gekund, hoewel wat is hardhandig?? een breed begrip.
bijvoorbeeld vastpakken en begeleiden naar de uitgang, iemand die zich losrukt vraagt er dan om aangehouden te worden, dan zou het meppen weer overbodig worden, en heb je de armklem niet, vind het opzich wel een compromis. maar goed er zijn meer wegen die naar rome leiden.

vraag ik me ineens af waarom jij de voorkeur geeft aan het op 'afstand houden' van de gene die je verwijdert?

Omdat als iemand je dan aanvalt je meer tijd hebt om te reageren. Je hebt meer tijd om op een verdachte te anticiperen...over het algemeen zal ik bij een aanhouding waarbij geweld wordt gebruikt ook zsm een nekklem proberen aan te leggen...die zijn voor mij het meest doeltreffend... ik ben 191 en ong 100 kg... alsje dan nog weg loopt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #52 Gepost op: 12 augustus 2009, 01:44:44
Uit het filmpje blijkt mij niet dat de bewuste persoon geweld gebruikt of ermee dreigt en dan moet er zeer terughoudend worden opgetreden. Immers de politie is voorbereid dat corrigerend optreden, vooral als dat als onrechtvaardig wordt ervaren, heftige emoties oproept. Daar ben je voor opgeleid en daar moet je mee om kunnen gaan. De-escaleren en geen haantjes-gedrag, sta ik voor. Dat kost wat tijd, maar daardoor behoud je respect en begrip van de burgers voor wie je werkt. Frustraties reageer je maar af in de sportschool.

Ik heb de gelegenheid gehad langere tijd, meerdere stages te lopen bij de politie en ik begrijp dat je niet op elk moment van de dag in elke situatie in staat bent voldoende geduld op te brengen. Niets menselijks is de politie vreemd, maar accepteer dan ook dat er soms kritiek komt en ook wel eens ten onrechte. Ik herinner mij in mijn stages verschillende situaties, waarin politiemensen zo emotioneel waren dat zij duidelijk over de schreef gingen. Ik noem een ME optreden in Rotterdam, waarbij tijdens een charge voetbalsupporters niet snel genoeg konden wegkomen en op de grond liggend werden geslagen zonder dat ze enig verzet boden, een (ervaren)politie-officier die een voetbalsupporter van een NS station in Dordrecht verwijderde door hem met de korte wapenstok in het gezicht te slaan (deze man bood ook geen verzet) en ME voertuigen die tijdens een vreedzame scholieren-demonstratie in Den Haag op kinderen inreden. Waar gehakt worden, vallen spaanders, maar verbaas je dan niet over de kritiek.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #53 Gepost op: 12 augustus 2009, 08:47:54
Ik heb je mening gelezen en ben het met een paar dingen eens. de-escalatie is zeker goed, evenals het geen haantjes gedrag. Helemaal mee eens.

Echter ik denk dat de tijd het eindeloos proberen te de-escaleren een beetje over is. De politie is niet meer je beste vriend. De politie is een handhavend apparaat. De politie ambtenaar heeft genoeg bevoegdheden om preventief geweld te gebruiken om ook situaties niet volledig te laten escaleren.

Ik ben nog steeds van mening dat als iemand zich niet wil verwijderen, de eerste stap is dat hij "geholpen" wordt in de richting waar hij naartoe moet. De volgende stap is aanhouden. Nogmaals het eindeloos vragen of iemand astublieft weg wil gaan is over. De burger en ook de politiek vragen meer en meer naar een stevig en daadkrachtig optredend politie-apparaat. Als iemand dan nog weigert zich te verwijderen en elke keer terug komt dan is het niet zo gek dat hij daarin geholpen wordt en later wordt aangehouden...

Dat er dan altijd mensen zijn die het met zo'n optreden niet eens zijn. Tja...nogmaals je kunt niet iedereen tevreden stellen. Ik blijf daarbij bij mijn standpunt dat ik het gebruikte geweld absoluut vind meevallen. Met daarbij de kant-tekening dat ik die beoordeling niet hoef te doen. Dat doet namelijk de officier van justitie aan de hand van de opgemaakte geweldsrapportage. Een rapportage die opgemaakt dient als er geweld is gebruikt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 12 augustus 2009, 12:52:23
Uit het filmpje blijkt mij niet dat de bewuste persoon geweld gebruikt of ermee dreigt en dan moet er zeer terughoudend worden opgetreden.

Je ziet een fragmentje, je weet niet wat er allemaal aan vooraf is gegaan..
Daarbij, op een druk CS wil je lijkt mij z.s.m. voor elkaar krijgen wat je als agent voor elkaar wilt krijgen, de orde handhaven. Voor je het weet heb je een hele horde omstanders die zich ermee bemoeien. Dan heb je pas escalatie!

Ik noem een ME optreden in Rotterdam, waarbij tijdens een charge voetbalsupporters niet snel genoeg konden wegkomen en op de grond liggend werden geslagen zonder dat ze enig verzet boden, een (ervaren)politie-officier die een voetbalsupporter van een NS station in Dordrecht verwijderde door hem met de korte wapenstok in het gezicht te slaan (deze man bood ook geen verzet) en ME voertuigen die tijdens een vreedzame scholieren-demonstratie in Den Haag op kinderen inreden. Waar gehakt worden, vallen spaanders, maar verbaas je dan niet over de kritiek.

Tja, hoe vaak waren die supporters al gevorderd het gebied / terrein te verlaten? Ik keur het niet direct goed, maar het heeft 2 kanten.

En die demonstraties in den Haag waren ook niet allemaal even vreedzaam. Veel groepjes jongeren zochten continu de confrontatie.

Het is voor alle beroepsgroepen tegenwoordig extra oppassen geblazen, met al die camera's en gsm's om je heen. Bijna alles wat je doet wordt vastgelegd...En al lijkt het op zo'n filmpje al gauw heel wat, vaak is er een heel traject aan vooraf gegaan.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #55 Gepost op: 12 augustus 2009, 16:25:11
Het is voor alle beroepsgroepen tegenwoordig extra oppassen geblazen, met al die camera's en gsm's om je heen. Bijna alles wat je doet wordt vastgelegd...

Als je je werk goed doet, heb je niets te vrezen van camera's. Daarnaast vind ik dat iedereen tot op een bepaalde grens fouten mag maken, zonder voor zijn baan te hoeven vrezen. Die grens ligt wat mij betreft bij opzet en onbekwaamheid.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #56 Gepost op: 12 augustus 2009, 16:32:35
Echter ik denk dat de tijd het eindeloos proberen te de-escaleren een beetje over is. De politie is niet meer je beste vriend.

De burger en ook de politiek vragen meer en meer naar een stevig en daadkrachtig optredend politie-apparaat.

Ik denk dat de politie in alle redelijkheid nog steeds je beste vriend kan zijn en altijd de wijste partij. Daar hoort rust en geduld bij. En wat de politiek en de burger betreft, het ligt er maar aan naar wie je wilt luisteren en welke krant je leest.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #57 Gepost op: 12 augustus 2009, 21:43:13
Ik denk dat de politie in alle redelijkheid nog steeds je beste vriend kan zijn en altijd de wijste partij. Daar hoort rust en geduld bij. En wat de politiek en de burger betreft, het ligt er maar aan naar wie je wilt luisteren en welke krant je leest.

Ben ik met je eens... alleen rust en geduld tot op zekere hoogte... de tijd van pappen en nathouden is wel een beetje voorbij. Ja bij politie optreden hoort rust en geduld. Alleen de maat is op een gegeven moment wel vol en dan dient er gehandeld te worden. Nogmaals... ik zie op het filmpje een daadkrachtig optreden waarbij men gebruikt maakt van hun bevoegdheden.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #58 Gepost op: 12 augustus 2009, 21:53:43
Niet meer als normaal, het is al zoveel gezegd:  als ie gewoon weg was gegaan had het niet hoeven te gebeuren, enja... wie niet horen wil, die krijgt klappen in dit geval !   De politie moet niet over zich heen laten lopen, maar in zo'n geval gewoon hard optreden.. O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #59 Gepost op: 12 augustus 2009, 21:56:50
En wat de politiek en de burger betreft, het ligt er maar aan naar wie je wilt luisteren en welke krant je leest.

Kun je dit eens nader toelichten?
Ik baseer mijn mening op feiten en op wat ik zelf ervaar, zie, meemaak. Niet uit een krant..