Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19915 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #90 Gepost op: 22 april 2009, 18:22:03
As we speek wordt de fleetmap water vastgesteld en bekrachtigd: dat wordt landelijk gewoon RMG05. Elke KNRM boot kan dat al maken.

Ja, voor de KNRM wordt volgensmij landelijk de RMG's-05 gebruikt, maar de reddingsbrigades hebben (zeker als ze alle verbindingen over c2000 doen) behoefte aan eigen groepen ;)

Voor de registratie van meldingen; zon web formuliertje is leuk en zeer handig voor de landelijke registratie, maar op ik zie liever dat er een landelijk GMS achtig programa(maar dan wle simpeler ;D) komt... voor bijv. het invoeren van patrouilles, incidenten maken, eenheden eraan koppelen, statussen verwerken(zou nog mooier zijn als dit gekoppeld word aan c2000 maar dat zal wel niet mogelijk zijn.) etc. etc. etc. En dat dit weer online aan RN kan worden doorgestuurd zodat hun een overzicht krijgen van de meldingen(en niet dat je elk incident 2 x loop te verwerken)  

Er is wel is zoiets landelijk ontwikkeld, dat word ook nog op kleine schaal(tevreden) gebruikt, maar dit is intussen al weer verouderd... Veel brigades hebben nu eigen systemen/programma's hiervoor... het is maar een idee ;)

En hoe bedoel je dan "Daarnaast kan binnen de RVR de Fleetmap van C2000 goed geïmplanteerd worden." rescue? Dus regionaal een eigen fleetmap?(ik ben geen expert op dit gebied ;))

Joost


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #91 Gepost op: 23 april 2009, 00:24:17
Joost,

De insteek van het web based systeem is wel degelijk dat daar direkt de gegevens ingevoerd worden. Dus inderdaad enigzins GMS achtig. Automatisch uitrukvoorstellen generen: daar zijn wij niet voor en sowieso niet aan toe.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Anastasia

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #92 Gepost op: 6 mei 2009, 12:46:11
Het afwijken van regelgeving door een bestuur vind ik dus een heel erg enge ontwikkeling.

Het zijn de vrijwilligers van een reddingsbrigade die reddingsbrigade activiteiten ten uitvoer brengen en dus ook de risico's lopen. Zij zijn, dat is me na de mooie O & G avond avond in Zandvoort wel duidelijk geworden, persoonlijk verantwoordelijk voor hun daden. En als regelgeving niet gevolgd wordt, dan moet de chauffeur dit bij calamiteiten verantwoorden en niet het bestuur! Dat zit veilig achter de tafel met een bestuurlijke rechtsbijstandverzekering.

Ik pleit daarom voor 100 % conformiteit aan regelgeving, en als deze niet voldoet, volgens de normale paden de regelgeving aanpassen of uitbreiden. Geen risico's neerleggen bij de vrijwilligers!

Afwijken op een regel leidt vaak tot willekeur en in extrema zelfs tot strafbaar gedrag!


Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #93 Gepost op: 29 augustus 2009, 10:23:15
een late reactie

Bij ons is het zo dat je ook knbrd diploma B mag hebben om chauffeur te mogen zijn aangezien je bij ons toch al knbrd diploma A moet hebben om lid te kunnen worden en je minimaal een eenjarige opleiding moet volgen kun je in dat jaar net zo goed knbrd B halen om vervolgens door te stromen naar de chauffeurs opleiding
Wij zijn welliswaar geen reddingsbrigade met echte strandwacht maar (we hebben wel een klein strandje aan een groot meer) wel gewoon een reddingsbrigade die ook met boten het water opgaan

http://www.reddingsbrigade.nl/servicedesk/docs/brancherichtlijn_oeng_s_reddingsbrigade_versie1_0.pdf

6. Opleiding en bevoegdheid
Bestuurders van voorrangsvoertuigen en overige hulpverleners met chauffeurstaken
beschikken – ongeacht de urgentie van de inzet – over de noodzakelijk vaardigheden en
kennis om deze taken uit te kunnen voeren.
De basis hiervoor is een adequate opleiding en bij- en nascholing, ontwikkeld en verzorgd
door, of namens Reddingsbrigades Nederland (KNBRD).
Het is van groot belang een nieuwe chauffeur eerst de kennis van de theorie en de praktijk
van het rijden met een (terrein)voertuig (voertuigbeheersing) en het rijden met optische en
geluidssignalen (verkeersinzicht) bij te brengen alvorens hij de eerste spoedrit zal rijden. Dit
dient onderdeel te zijn van het inwerkprogramma.
Voorts:
- Chauffeurs zijn individueel schriftelijk aangewezen door het bestuur van de
betreffende reddingsbrigade om als chauffeur van een voorrangsvoertuig op te
mogen treden. Het betreffende bestuur ziet erop toe dat betreffende chauffeur
voldoende opgeleid en gekwalificeerd is.
- Chauffeurs dienen minimaal te beschikken over het rijbewijs B.
- Chauffeurs dienen minimaal te beschikken over het diploma KNBRD B of KNBRD
strandwacht B.
- Chauffeurs dienen minimaal één jaar uitrukervaring te hebben als lid van de
reddingsbrigade, voordat als een chauffeur van een reddingsbrigadevoertuig
opgetreden mag worden.