GRIP 2 Zeer grote brand Leen Bakker - Hoorn 11-08-2009

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand Leen Bakker - Hoorn 11-08-2009  (gelezen 20397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #90 Gepost op: 11 augustus 2009, 17:12:10
p2kflex
16:40:37 11-08-09GROUP-1Prio 2 (NB.: nablussen) Leen Bakker DR C.J.K.VAN AALSTWEG 16 B HOORN NH Nablussen HRN740
0201771BRW Hoorn (Beroepsploeg)
0201788BRW Hoorn (Lichtkrant Kazerne)
0201789BRW Hoorn (Lichtkrant Gemeente)


freeda

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Twitter Freedelepee
Reactie #91 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:46:54
uit bedtrouwbare bron had de leenbakker in amsterdam noord een proces lopen tegen het stadsdeel, omdat het pand door de brandweer niet goedgekeurd had na de verbouwing. er zijn niet aan belangrijke voorwaardes voldaan en vertikte het om dit aan te passen. toen ineens de fik er in ging, hadden ze dus een probleem, omdat ze meerdere malen waren gewaarschuwd en er dus een dik vet dossier hierover lag.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #92 Gepost op: 11 augustus 2009, 19:04:02
En wat heeft dit inshemelsnaam te maken met de brand bij Leenbakker in Hoorn? ???

Oorzaak van deze brand is nog niet bekend, mij is niets bekend dat er met de brandveiligheid van dit pand iets mis was.
Als elk pand al bij voorbaat verdacht moet zijn omdat er mogelijk iets mee zou moeten gaan gebeuren en dat er dus maar een lucifer onder zal worden gehouden, dan wil ik ze de kost geven hoeveel panden er dus nu op de nominatie zouden staan alwaar de rode haan zeer spoedig zal kraaien gegeven de huidige economische omstandigheden.

Ergo in conclusio: laten we niet gaan lopen speculeren, maar wachten op de bevindingen van de TR.


freeda

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Twitter Freedelepee
Reactie #93 Gepost op: 11 augustus 2009, 21:42:52
ik hoop alleen maar dat ze in al hun panden van leenbakker de veiligheid hebben aangescherpt... want dit mag eigenlijk nooit meer gebeuren. hoe vaak staat zo'n pand niet dicht in de buurt van woonwijken. de inboedel is net een fakkel, zer zeer heftig. ik zeg niet dat dit de oorzaak is van deze brand... maar omdat de vraag was over amsterdam noord, leg ik het hier uit.
overigens... zit mijn neus er nog op?? duhhh


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #94 Gepost op: 12 augustus 2009, 01:03:28
Ah oke, mij werd namelijk door verschillende politieagenten en een persvoorlichter verteld dat het om een gasfles ging ;)

Een CO2-blusser is toch echt een gasfles. ::)

Laten we het maar hebben over een "drukhouder met een (on)bekende inhoud" ! ;)


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #95 Gepost op: 12 augustus 2009, 01:17:08
Als niet-expert stel ik vast dat brand in dit soort panden niet meer te bestrijden is als ze enige omvang bereikt. I.c.m. de vuurbelasting in een open pand als een bouwmarkt of meubelwinkel is er gewoon niet meer te blussen als voor binnentreden van de brandweer de gehele ruimte al vol rook staat of de brand zich niet bij de eerste inzet laat bedwingen. Voorbeelden de Gamma in Doetinchem en weer de Leenbakker in - ik meen - Amsterdam-Noord.

Wordt het niet tijd om voor deze gebouwen een sprinklerinstallatie verplicht te stellen?

Effe off-topic
We hebben het tegenwoordig over deregulering. Waarom verplicht stellen ? Waar is en blijft de eigen verantwoordelijkheid van de burgers en bedrijven ?
Een sprinklerinstallatie wordt tegenwoordig pas interessant bij nieuwbouw. In geval van een groot gebouw kan het namelijk praktischer en goedkoper zijn om een sprinklerinstallatie aan te leggen dan het gebouw op te delen in een x-aantal brandcompartimenten.

Als voorbeeld in gebouw (distributiecenrum) met een oppervlakte van 25.000 m2
Zonder sprinklerinstallatie moet het bouwwerk onderverdeeld worden in 20 tot 25 brandcompartimenten, met branddeuren, constructieve scheiding van de brandcompartimenten, brandwerende omkleding van de compartimenten, ontruimingsinstallatie, extra bouwkundige voorzieningen aan de draagconsructie van het bouwwerk enz. Kosten ca. 2.000.000 euro.

Met een gecertificeerde sprinklerinstallatie is compartimentering niet meer nodig en dus ook al die kostbare voorzieningen behhoeft men niet aan te leggen. Kosten van een sprinklerinstallatie zo'n 900.000 euro.

Kortom een besparing van meer dan 1 miljoen ( en minder 'leuke'  brandjes ).


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #96 Gepost op: 12 augustus 2009, 01:18:49


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #97 Gepost op: 12 augustus 2009, 01:33:00
aov, ik ga helemaal met je mee dat dit in nieuwbouw verplicht moet worden.

Ik realiseer mij ook dat een sprinklerinstallatie bij bestaande bouw niet alleen stuit op financiele bezwaren maar ook met bouwkundige problemen.
Deregulering klinkt leuk, maar ik betwijfel of de burger zich überhaupt druk maakt over de brandveiligheid als deze als klant effe die tuinset komt scoren die in de aanbieding is en of een bedrijf - dat gewoon winst wil maken - zelf wel in staat is of wil zijn om hier in zonder een vorm van regulering de juiste keuzes wil maken die geld kosten, maar zichzelf misschien nooit zullen terugverdienen.

Maar is het niet handig om de compartimentering in dit soort panden eens onder de loep te nemen? We kennen ze allemaal: de bouwmarkten en meubeloutlets; Gamma, Praxis, Kwantum, de zeer grote openruimtes soms zelfs 2 of meer bouwlagen. De enigste vorm van compartimentering vind je tussen de showroom, het magazijn en overige kleinere ruimtes. Ik weet niet of de compartimentering in dit specifieke pand idd. brandvertragend was, maar feit blijft dat op het moment dat er brand ontstaat in de showroom danwel de winkelvloer er al heel gauw voor de brandweer niets meer aan te doen is dan zich te concentreren op de belendende percelen.

Vraag is dus: wordt het niet eens tijd om paal en perk te stellen aan die grote open ruimtes met een hoge vuurbelasting?


Pennywilerra

  • Vrijwillige Brandweer Hoorn
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Hoogwerker Hoorn
Reactie #98 Gepost op: 12 augustus 2009, 21:57:09
Ik 1 deze dagen een foto op de forum zetten om welke co2 blusser het gaat , hij ligt bij ons in de karzerne


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #99 Gepost op: 12 augustus 2009, 22:01:07
aov, ik ga helemaal met je mee dat dit in nieuwbouw verplicht moet worden.

Ik realiseer mij ook dat een sprinklerinstallatie bij bestaande bouw niet alleen stuit op financiele bezwaren maar ook met bouwkundige problemen.
Deregulering klinkt leuk, maar ik betwijfel of de burger zich überhaupt druk maakt over de brandveiligheid als deze als klant effe die tuinset komt scoren die in de aanbieding is en of een bedrijf - dat gewoon winst wil maken - zelf wel in staat is of wil zijn om hier in zonder een vorm van regulering de juiste keuzes wil maken die geld kosten, maar zichzelf misschien nooit zullen terugverdienen.

Maar is het niet handig om de compartimentering in dit soort panden eens onder de loep te nemen? We kennen ze allemaal: de bouwmarkten en meubeloutlets; Gamma, Praxis, Kwantum, de zeer grote openruimtes soms zelfs 2 of meer bouwlagen. De enigste vorm van compartimentering vind je tussen de showroom, het magazijn en overige kleinere ruimtes. Ik weet niet of de compartimentering in dit specifieke pand idd. brandvertragend was, maar feit blijft dat op het moment dat er brand ontstaat in de showroom danwel de winkelvloer er al heel gauw voor de brandweer niets meer aan te doen is dan zich te concentreren op de belendende percelen.

Vraag is dus: wordt het niet eens tijd om paal en perk te stellen aan die grote open ruimtes met een hoge vuurbelasting?

Misschien moet DB in een nachtdienst of als hij niet kan slapen zich eens in de volgende linken verdiepen...  ;) :)

- www.bouwbesluitonline.nl
- www.vrom.nl/gebruiksbesluit
- Beheersbaarheid van Brand
       deel 0 http://www.brandpreventieforum.nl/forum/download/file.php?id=89
       deel 1 http://www.brandpreventieforum.nl/forum/download/file.php?id=90
       deel 2 http://www.brandpreventieforum.nl/forum/download/file.php?id=91
       deel 3 http://www.brandpreventieforum.nl/forum/download/file.php?id=92
      
Als je vragen hebt nav de documenten dan kan je die altijd aan me vragen...  ;D ;D :D