Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009

Auteur Topic: Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009  (gelezen 11410 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest2539

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 17 augustus 2009, 19:28:44
Op nieuwe MDT's is een software-applicatie waarbij CityGIS naast Google Maps werkt.
Niet altijd is het kaart materiaal bijgewerkt. Maar dat ligt zeker ook aan de regio. Enige weken geleden kwam er in Haarlem een nieuwe brug bij over het Spaarne. Het heeft 7 werkdagen gekost en toen was de update er doorheen.
Dat is zeer snel. De ambulances van Rotterdam-Rijnmond krijgen ieder jaar een update. Maar in deze regio zorgen vooral de gemeenten voor de vertraging. Ambulancepost Breslau in Barendrecht (en de nieuwbouwwijk eromeen) heeft drie jaar lang niet in de naviegatiesystemen gestaan, omdat de gemeente de wijk in één keer wilde uitgeven pas nadat de laatste fase klaar was...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 17 augustus 2009, 22:48:58
Dat is zeer snel. De ambulances van Rotterdam-Rijnmond krijgen ieder jaar een update. Maar in deze regio zorgen vooral de gemeenten voor de vertraging. Ambulancepost Breslau in Barendrecht (en de nieuwbouwwijk eromeen) heeft drie jaar lang niet in de naviegatiesystemen gestaan, omdat de gemeente de wijk in één keer wilde uitgeven pas nadat de laatste fase klaar was...

Dat is dan leuk, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. City-GIS kan ook bijgewerkt worden op kadaster nivo. De gemeente kan dan wel willen wachten, maar ik zie veel nieuwbouw gebieden reeds verschijnen als er alleen nog maar weiland ligt. Dat is dan ook weer te snel, maar er zijn meerdere opties. Dat zelfde geldt voor het up-daten van voertuigen. Dat is ook erg regio en dienst afhankelijk. Ben dus heel nieuwsgierig hoe dat gaat lopen als er maar één vervoerder overblijft welke het nivo vastlegt.

RR (shoppende kruidenier of geöliede kwaliteitsmachine)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 15 juni 2010, 10:56:18
Hoe het kon dat de ambulance verdwaalde

http://www.deputtenaer.nl/page/Lokaal/Regionaal-detail/Hoe-het-kon-dat-de-ambulance-verdwaalde.554012.news
dinsdag 15 juni 2010 09:30

PUTTEN - Na tien maanden komt er eindelijk duidelijkheid over hoe het kon dat de ambulance op 13 augustus 2009 verdwaalde op weg naar de Kraakweg, waar een 60-jarige Puttenaar een hartinfarct had gekregen. De ambulance kwam te laat, de man overleed.

Raads- en commissieleden vroegen de burgemeester daarna met de regelmaat van de klok om tekst en uitleg maar de burgemeester antwoordde steeds dat hij alle gegevens nog niet binnen had. In de vergadering van het Presidium van 1 juni bracht Jan Kuit (CDA) het opnieuw aan de orde. Hij wilde het op de agenda van de eerstvolgende commissie voor Middelen. De burgemeester vond het niet verstandig om het in een commissievergadering te behandelen. Hij wilde er in het Presidium wel wat over vertellen maar na de vergadering, niet in aanwezigheid van de pers.

De volgende dag, 2 juni om precies te zijn, gaf het college voor de commissie voor Middelen en de pers een schriftelijke uiteenzetting over de 'Gang van zaken Kraakweg.' Volgens het college is uit een uitvoerig en tijdrovend onderzoek naar voren gekomen 'dat de hulpverleningsdiensten werken met een navigatiesysteem, gebaseerd op het Nationaal Locatie Bestand (NLB). Dit NLB wordt gevoed door het Nationaal Wegen Bestand (NWB) van Rijkswaterstaat. De input van het NWB komt van informatie van gemeenten, de Centris Postcodetabel, ACN en andere bronnen. Als controlemiddel wordt de Grootschalige BasisKaart Nederland (GBKN) gebruikt.'

Uit de uiteenzetting van het college blijkt dat de gemeente een uitgebreid onderzoek gedaan heeft aan welke instanties zij gegevens verstrekt en waar dit verbeterd kan worden. Duidelijk wordt dat het richting Rijkswaterstaat beter gekund had: “De Nederlandse gemeenten hebben een herenakkoord met Rijkswaterstaat, op grond waarvan elkaars gegevens mogen worden gebruikt; die gegevens moeten dan wel worden aangeleverd; er bestaat echter geen verplichting toe. Bij meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten – waaronder Putten- blijkt die informatie niet naadloos te zijn verzonden. Bij Rijkswaterstaat wordt dan ook niet bewaakt dat een gemeente geruime tijd geen informatie aanlevert. Via Openbare Werken hebben wij inmiddels de actuele informatie aangeleverd aan Rijkswaterstaat."

Volgens het college kenden een aantal navigatiesystemen de actuele situatie aan de Kraakweg wel maar die van de betreffende ambulance niet: “De belangrijkste reden van een hier en daar niet compleet navigatiesyteem is gelegen in de omstandigheid dat de informatie over te veel schijven loopt en vanuit te veel richtingen." Inmiddels heeft het college geprobeerd de informatieverstrekking door de gemeente zo maximaal mogelijk te laten zijn en de nodige maatregelen genomen: “Met de ondernomen acties hopen wij zo goed als mogelijk is te hebben geborgd, dat gebeurtenissen als aan de Kraakweg niet meer zullen plaatsvinden. Zo goed mogelijk, want met alle mooie en geavanceerde systemen blijft het gewoon mensenwerk."

Desgevraagd reageert de weduwe van de overledene: “Ik had verwacht dat ik van de gemeente als eerste op de hoogte gesteld zou worden en de uiteenzetting zou krijgen maar ik heb niets gehoord of gekregen. Ik kan er daarom nog geen reactie op geven."
Samen sterk in de hulpverlening!