Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009

Auteur Topic: Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009  (gelezen 11068 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5376676/Puttenaar-overleden-hulptroepen-te-laat.ece


Puttenaar overleden, hulptroepen te laat
PUTTEN. donderdag 13 augustus 2009 | 16:36 |

PUTTEN - Politie en ambulance zijn donderdag in Putten enkele keren langs een gebouw gereden, waar een man na een hartinfarct vocht voor zijn leven. Doordat op de navigatiesystemen in de voertuigen het adres in de nieuwbouwwijk Bijsteren niet was ingevoerd, verspeelden de hulptroepen kostbare tijd.

Ondanks reanimatie door omstanders en later door de ambulancebroeders, overleed de zestigjarige Puttenaar.

Politiewoordvoerder Bert Top erkent dat politie en ambulance de weg niet konden vinden naar de Kraakweg in de nieuwbouwwijk Bijsteren in Putten. Hoeveel tijdverlies precies werd geleden, kon hij nog niet zeggen.

Alle betrokken partijen hebben inmiddels aangekondigd dat er een grondig onderzoek komt naar de situatie.

Daaruit moet blijken of de man gered had kunnen worden indien de ambulance eerder ter plaatse was geweest.

Ook zal dan duidelijk moeten worden hoe het kan dat straatnaam nog niet was verwerkt in de navigatiesystemen van de hulptroepen. Behalve politie en ambulance zal de gemeente Putten eveneens bij het onderzoek worden betrokken.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:11:21
Vertrouwen we tegenwoordig te veel op de 'systemen' ten koste van de plaatselijke kennis? ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:28:44
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5376676/Puttenaar-overleden-hulptroepen-te-laat.ece
Puttenaar overleden, hulptroepen te laat
PUTTEN - Politie en ambulance zijn donderdag in Putten enkele keren langs een gebouw gereden, waar een man na een hartinfarct vocht voor zijn leven. Doordat op de navigatiesystemen in de voertuigen het adres in de nieuwbouwwijk Bijsteren niet was ingevoerd, verspeelden de hulptroepen kostbare tijd.

Een triest verhaal, voor betrokkenen.
Maar ook zeker voor hulpverleners. Die zullen hier een bijzonder rot gevoel aan over houden. Je wilt iemands leven redden, maar het lukt niet.
Het toont ook weer het belang van goede opvang aan. Stuur iemand naar buiten voor opvang (indien mogelijk). Zet de deur open of verzin een list om aandacht te trekken. Zeker in nieuwbouwwijken van belang. Door het grote werkgebied is locale stratenkennis van hulpverleners onmogelijk.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:33:14
Gaat men in zo een geval dan niet terug naar de meldkamer met de vraag waar het is?
3 tellen en google showt hem op de kaart.

Weer een voorbeeld van te veel vertrouwen in andere (n) apparaten en machines.

?????  ??? ??? :'(

p.s. betrokkenen en hulpverleners sterkte gewenst


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:46:31
Vertrouwen we tegenwoordig te veel op de 'systemen' ten koste van de plaatselijke kennis? ???

Er zijn regio's waar gezien de personeelstekorten word er ook diverse keren ''ingevallen'' in gebieden waar je totaal niet bekend bent, tevens is het met sommige (grote) gebieden ondoenlijk om elke straat uit je hoofd te kennen .... En tijd voor stratenverkenning heb is er ook niet (omdat er geen personeel is  :| )

Het google-maps verhaal is ook bekend, echter werkt dit ook vaak niet (nieuwbouwwijken waar straten nog even anders liggen dan op Google maps etc.)

Tevens zijn de navigatiesystemen van (o.a) VDO Dayton welke aangegeven ''De bestemming bevind zich links / rechts'' ook niet altijd correct, waardoor het kan voorkomen dat je iets dus gewoonweg niet kunt vinden  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2009, 22:53:19
Oei geen goede berichten dit...  :-\
Verbaasd mij inderdaad ook wel dat (sommige!) hulpdiensten blijkbaar blindelings op de navigatie rijden!...
Er zijn er een hoop die bijna alles weten te vinden, maargoed het blijft wel een lastig punt, zeker voor de nieuwbouw.
Maargoed, toen er nog geen navigatie bestond wist men het ook 99% van de gevallen te vinden....

Al ben ik nog steeds voorstander van eigen regiokennis....
En geen tijd, tja......... op mijn werk (Verpleegkundige) heb ik ook zovaak geen tijd voor dingen... toch moet het gebeuren, of ik dat nou leuk vindt of niet (de over-uren teller staat inmiddels rood gloeiend, maar het is niet anders) dus dat vindt ik niet echt een excuus...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:03:47
Zou het dan niet kunnen dat de meldkamer de locatie van de melder/beller in de navigatiesystemen van de hulpdiensten zet? (dus op basis van coordinaten ofzo?)
Als er dan een onbekend adres (of nieuwe wijk) is, dan kan je op basis van de juiste coordinaten tot op 10 meter nauwkeurig weten waarvandaan iemand belde...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:04:09
Ook nogal belangrijk: niet bezuinigen op updates.........?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:22:04

Al ben ik nog steeds voorstander van eigen regiokennis....

Dat werkt prima als de huldiensten uit de directe omgeving komen. Dat is helaas lang niet altijd het geval. Als er veel ambulances zijn ingezet dan kan hij zomaar uit een heel ander deel van de regio komen. Dit geldt ook voor de politie-eenheden. De brandweer komt 9 van de 10 keer uit het eigen gebied en die kennen de nieuwe wijk meestal wel.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat we afhankelijk zijn van navigatiesystemen. Vroeger was dat niet anders. Toen hadden we ook al de stratenatlas. En als ik zie hoe groot mijn piketgebied is als ik dienst heb dan kan ik echt niet zonder een navigatiesysteem. Ik ken hier redelijk de weg maat het houdt natuurlijk ook een keer op.

Een tweede probleem is dat de nieuwe straten en wijken vaak pas later worden bijgewerkt in standaard navigatiesystemen. Je bent daarbij namelijk volledig afhankelijk van de update die wordt aangeleverd door de leveranciers. Het kan soms wel een half jaar duren voordat de nieuwe straten zijn bijgewerkt. Het enige alternatief is dan dat de betreffende straat op een papiertje in auto's worden gelegd. En dit laatste gebeurt vaak wel bij de brandweereenheden maar ik betwijfel het ten zeerste of dit soort updates ook in alle de ambulances en politievoertuigen komen te liggen.

Ik kan me nog herinneren dat we hier ook problemen mee hebben gehad toen de gemeentelijke herindeling in de Achterhoek plaats had gevonden. Er werden toen gemeenten samengevoegd, iets wat voor de plaatsnamen die bij een straat hoorde normaal gesproken geen verschil maakte. Het werd pas lastig toen men voor een aantal kleinere gebieden en losse straten had bedacht dat die ineens bij een heel andere gemeente moesten horen. Hierdoor hoorde een straat ineens niet meer bij plaats X maar bij plaats Y. En dan wordt het invoeren van het juiste adres ineens heel lastig….

Al met al is dit natuurlijk een heel vervelend probleem maar ik vrees dat het nooit helemaal uit te bannen is. Ook al koop je telkens de nieuwste updates. Het gaat vaak over meerdere schijven waardoor er altijd wel enige vertraging optreedt tussen het ontstaan van een nieuw adres en het invoeren in de verschillende kaarten en navigatiebestanden.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2009, 23:26:15
vreemd verhaal wij als taxibedrijf krijgen van de gemeentes in ons gebied altijd keurig te horen welke nieuwe straatnamen er komen,we krijgen ruim van te voren een technische tekening van de wijk .