Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009

Auteur Topic: Navigatiesysteem laat hulpdiensten in de steek - Putten 13-8-2009  (gelezen 11069 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2009, 12:47:31
http://www.ad.nl/binnenland/3430382/Navigatie_ambulances_niet_onfeilbaar.html

vrijdag 14 augustus 2009
,,Navigatie ambulances niet onfeilbaar''

NIJMEGEN - Het is nog onduidelijk waarom een ambulance donderdag tevergeefs zocht naar een adres in het Gelderse Putten. Dat meldde een woordvoerder van Connexxion Ambulancezorg vrijdag. Ambulancezorg Nederland noemt het gebruikte navigatiesysteem ,,niet onfeilbaar''.

Donderdagochtend kon een ambulance van Connexxion Ambulancezorg de Kraakweg in Putten niet vinden. De ambulance reageerde op een onwelwording. Het ambulancepersoneel vroeg zelfs voorbijgangers de juiste weg. Ook de politie kon het adres niet vinden. De ambulance was uiteindelijk vier minuten later ter plekke dan de wettelijk aanrijtijd toestaat. Een 60-jarige Puttenaar overleed aan een hartstilstand.

De ambulance was voorzien van een navigatiesysteem dat gebruik maakt van gemeentelijke informatie. Het systeem wordt eens in de twee tot drie maanden geactualiseerd. Kaartgegevens worden digitaal ingevoerd in een systeem waarvan de ambulances en de meldkamer gebruik maken.
Een onderzoek moet uitwijzen waarom het systeem het adres niet kon vinden, aldus een woordvoerder van Connexxion Ambulancezorg. Connexxion verzorgt sinds vorig jaar het ambulancevervoer in het noorden en oosten van Gelderland.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2009, 21:53:53
Bizar dat ik op Google Maps op mijn mobiel (gratis!) wel gewoon kan zien dat de Kraakweg zowel een zijstraat van de Nijkerkerstraat als het fietspad tussen de Kraakweg en de Mennestraat/Leeuwerikstraat is.

Ik vraag me af of Google Maps wel up to date is voor dat gebied. Volgens Google Earth dateert het beeldmateriaal van die omgeving van 2005. Bovendien, als ik op Bing Maps kijk, dan ziet het er ook al anders uit.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2009, 22:22:58
Op nieuwe MDT's is een software-applicatie waarbij CityGIS naast Google Maps werkt.
Niet altijd is het kaart materiaal bijgewerkt. Maar dat ligt zeker ook aan de regio. Enige weken geleden kwam er in Haarlem een nieuwe brug bij over het Spaarne. Het heeft 7 werkdagen gekost en toen was de update er doorheen.
Veel kaartmateriaal in City-GIS staan wel de Kadasterlijnen van de diverse straten in een nieuwbouw wijk. Het ligt aan de handigheid van de centralist om de juiste lokatie in te voeren in het systeem, zodat de aanrijdende dienst de juiste lokatie ook kan vinden. En soms is dat dus niet met een straatnaam, maar met een X,Y of Noorderbreedte en Oosterlengte.

RR (vele wegen leiden/ lijden naar hulp)
Elke hulpverlening start met communicatie.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2009, 22:53:35
Ik vraag me af of Google Maps wel up to date is voor dat gebied. Volgens Google Earth dateert het beeldmateriaal van die omgeving van 2005. Bovendien, als ik op Bing Maps kijk, dan ziet het er ook al anders uit.
De Kraakweg en omgeving is bij mij hetzelfde op Bing & Google maps. Daarentegen is Google Maps veel meer up to date in Harderwijk. Straten als Noorderbreedte en Duivenkamp kom ik op Bing & Nokia Maps, de TomTom enzovoorts niet tegen, wel op Google Maps!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2009, 13:02:24
Problemen blijf je houden, ondanks dat de meldkamer negen van de tien keer verzoekt om opvang (zeker in nieuwbouwwijken) merk ik zelf ook dat dit weinig gebeurd.
Wat mij tevens opvalt is op diverse plekken het ontbreken van huisnummer-borden  ::)

Hoe het wettelijk geregeld is m.b.t. de huisnummerborden weet ik niet, maar je kan als bewoner naar mijn bescheiden mening zeker je steentje bijdragen hierin.
Even schoonmaken eens in de 2 maanden als je de ramen lapt kan zeker geen kwaad.

Wat mij opvalt in diverse woonplaatsen is dat de Straatnaam of niet goed is aangegeven of uit het zicht hangt omdat er bomen voor staan of dat de struiken van het hoekhuis te hoog groeien.
Het wordt misschien een beetje druk maar door op elke straathoek een Straatnaambord te plaatsen los je al een hoop problemen op.

Het lijkt mij dat hier ook een zeer belangrijke taak is weggelegd voor de gemeente.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.

Wat ook een goed plan is in mijn ogen is dat men aan het begin van een nieuwe woonwijk het eerste half jaar of jaar een aparte plattegrond plaatst voor in ieder geval de hulpdiensten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2009, 17:20:04
Verdwaald met een ambulance
door Joost Sijtsma en Niek Opten. zaterdag 15 augustus 2009 | 08:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 15 augustus 2009 | 15:54

Twee ambulances van Connexxion Ambulancezorg en twee politiewagens slaagden er donderdagochtend niet in het juiste adres te vinden. Zij kregen een melding dat een man onwel was geworden in een woning aan de Kraakweg in Putten. De woning was onvindbaar, het ambulancepersoneel vroeg zelfs voorbijgangers de juiste weg. Ook de politie kwam er niet uit.
De ambulances waren uiteindelijk vier minuten later ter plekke dan de wettelijke aanrijtijd toestaat. Een 60-jarige Puttenaar overleed aan een hartstilstand.

De straatnaam kwam wel in het navigatiesysteem voor, maar niet het opgegeven huisnummer. Bordjes met huisnummerverwijzingen waren niet aanwezig. " Dat is ook niet verplicht, maar het had ons wel tijd kunnen besparen", zegt H. Beltman, woordvoerder van Connexxion Ambulancezorg, dat het ambulancevervoer in Noord-Gelderland verzorgt. "Een van de politiemannen kent Putten zeer goed, maar kon het nummer ook niet vinden."

Het zoeken werd bemoeilijkt omdat ter plekke een parallelweg ook Kraakweg heet. Beltman spreekt van een 'uiterst curieus incident'. Alle betrokken partijen kondigden gisteren aan dat er een grondig onderzoek volgt naar de gang van zaken.

Het komt zeer zelden voor dat een ambulancechauffeur het juiste adres niet kan vinden, zegt Ed Worm, voorzitter van Ambulancezorg Nederland. Hij vermoedt dat er eerder sprake is geweest van een misverstand over de straatnaam.

De communicatie tussen hulpdiensten en gemeente is per regio verschillend. Worm: " Afhankelijk van de gemeente is er structureel overleg. Niet alleen over nieuwe straatnamen, maar ook over plannen die er zijn voor nieuwe wijken. Die gegevens worden verwerkt in de systemen. Het duurt een tijdje voor die informatie in de kaarten en de software is verwerkt, maar voor die tijd is die informatie al beschikbaar bij de hulpdiensten."

De ambulancediensten zijn volgens Worm erg alert op het actueel houden van de parate kennis van straten. "Ambulancepersoneel wordt regelmatig bijgeschoold en dit hoort er ook bij. Als er weinig gebouwd wordt, is dat minder frequent dan in een gebied met Vinex-wijken."

Verwarring over het juiste adres kan ook ontstaan als iemand in paniek of verwarring om hulp belt. "De centralist zal eerst onderzoeken of het nut heeft een ambulance te sturen. Als dat zo is, wordt de ambulance op weg gestuurd waarbij de meldkamer het adres uitvoerig verifieert met de beller. Het adres wordt via het computersysteem en telefonisch doorgegeven aan de ambulancechauffeur."

Connexxion Ambulancezorg krijgt zes keer per jaar wijzigingen aangeleverd voor de navigatie, zegt woordvoerder Beltman. Daarvoor zorgt het betreffende softwarebedrijf, CityGIS in Den Haag. Die krijgt de gegevens van gemeenten. Niet alleen nieuwe straten en huisnummers, maar ook bijvoorbeeld tijdelijke omleidingen. In ambulances zijn volgens Beltman ook papieren kaarten aanwezig. "Maar niet van alle nieuwbouw. Dat is niet te doen, de veranderingen gaan zo snel."

Navigatiebedrijf CityGIS wilde gisteren niet reageren.

http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/5383624/Verdwaald-met-een-ambulance.ece


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 17 augustus 2009, 16:28:44
heb inmiddels de ervaring dat de anwb routeplanner iets meer up to date is als google maps,ook wijken in projectie staan er al deels op.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #37 Gepost op: 17 augustus 2009, 16:35:24
Vroeger deed je plaatselijke kennis op je ging door een nieuwbouwwijk rijden en wist,ook met aanvullingen van nieuwe gemeentelijke kaarten vrij nauwkeurig hoe alles heette in geval van.....
Misschien dat we nu iets teveel vertrouwen op de hedendaagse mogelijkheden


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #38 Gepost op: 17 augustus 2009, 16:42:35
Als je vast op een standplaats staat, is dat wel een optie. Alleen worden ambu's door Dynamisch Ambulance Management 'van hot naar her gestuurd', en kun je dus moeilijk door 8 nieuwsbouwwijken gaan rijden, lijkt mij..

Maar ik neem aan dat er wel chauffeurs zijn die tijdens een VWS-rit ook gewoon rondrijden door die plaats?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2009, 18:35:31
Vroeger deed je plaatselijke kennis op je ging door een nieuwbouwwijk rijden en wist,ook met aanvullingen van nieuwe gemeentelijke kaarten vrij nauwkeurig hoe alles heette in geval van.....
Misschien dat we nu iets teveel vertrouwen op de hedendaagse mogelijkheden
Dat lijkt me wel, dat vertrouwen op hedendaagse mogelijkheden.. dat is ook niet goed... maar jij vertrouwd iets teveel op de mogelijkheid om iets te doen behalve "werken"...... ik rij tussen de 4 en 8 ritten per dienst gemiddeld, de meldkamer zet me daarnaast voorwaardescheppend in, dan moet ik in een bepaalde regio gaan verblijven om te zorgen dat we overal iig qua afstand binnen 15 min kunnen zijn, ik moet ook af en toe tanken en wat onderhoud aan mijn busje doen, daarnaast hou ik nog in de gaten wat er allemaal op het gebied van wegwerkzaamheden gebeurt in de stad, op dit moment op 30 plekken, en mijn werkgebied  heeft men op dit moment rond de 80 nieuwbouwprojecten lopen......  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-