Verdwaald met een ambulancedoor Joost Sijtsma en Niek Opten. zaterdag 15 augustus 2009 | 08:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 15 augustus 2009 | 15:54
Twee ambulances van Connexxion Ambulancezorg en twee politiewagens slaagden er donderdagochtend niet in het juiste adres te vinden. Zij kregen een melding dat een man onwel was geworden in een woning aan de Kraakweg in Putten. De woning was onvindbaar, het ambulancepersoneel vroeg zelfs voorbijgangers de juiste weg. Ook de politie kwam er niet uit.
De ambulances waren uiteindelijk vier minuten later ter plekke dan de wettelijke aanrijtijd toestaat. Een 60-jarige Puttenaar overleed aan een hartstilstand.
De straatnaam kwam wel in het navigatiesysteem voor, maar niet het opgegeven huisnummer. Bordjes met huisnummerverwijzingen waren niet aanwezig. " Dat is ook niet verplicht, maar het had ons wel tijd kunnen besparen", zegt H. Beltman, woordvoerder van Connexxion Ambulancezorg, dat het ambulancevervoer in Noord-Gelderland verzorgt. "Een van de politiemannen kent Putten zeer goed, maar kon het nummer ook niet vinden."
Het zoeken werd bemoeilijkt omdat ter plekke een parallelweg ook Kraakweg heet. Beltman spreekt van een 'uiterst curieus incident'. Alle betrokken partijen kondigden gisteren aan dat er een grondig onderzoek volgt naar de gang van zaken.
Het komt zeer zelden voor dat een ambulancechauffeur het juiste adres niet kan vinden, zegt Ed Worm, voorzitter van Ambulancezorg Nederland. Hij vermoedt dat er eerder sprake is geweest van een misverstand over de straatnaam.
De communicatie tussen hulpdiensten en gemeente is per regio verschillend. Worm: " Afhankelijk van de gemeente is er structureel overleg. Niet alleen over nieuwe straatnamen, maar ook over plannen die er zijn voor nieuwe wijken. Die gegevens worden verwerkt in de systemen. Het duurt een tijdje voor die informatie in de kaarten en de software is verwerkt, maar voor die tijd is die informatie al beschikbaar bij de hulpdiensten."
De ambulancediensten zijn volgens Worm erg alert op het actueel houden van de parate kennis van straten. "Ambulancepersoneel wordt regelmatig bijgeschoold en dit hoort er ook bij. Als er weinig gebouwd wordt, is dat minder frequent dan in een gebied met Vinex-wijken."
Verwarring over het juiste adres kan ook ontstaan als iemand in paniek of verwarring om hulp belt. "De centralist zal eerst onderzoeken of het nut heeft een ambulance te sturen. Als dat zo is, wordt de ambulance op weg gestuurd waarbij de meldkamer het adres uitvoerig verifieert met de beller. Het adres wordt via het computersysteem en telefonisch doorgegeven aan de ambulancechauffeur."
Connexxion Ambulancezorg krijgt zes keer per jaar wijzigingen aangeleverd voor de navigatie, zegt woordvoerder Beltman. Daarvoor zorgt het betreffende softwarebedrijf, CityGIS in Den Haag. Die krijgt de gegevens van gemeenten. Niet alleen nieuwe straten en huisnummers, maar ook bijvoorbeeld tijdelijke omleidingen. In ambulances zijn volgens Beltman ook papieren kaarten aanwezig. "Maar niet van alle nieuwbouw. Dat is niet te doen, de veranderingen gaan zo snel."
Navigatiebedrijf CityGIS wilde gisteren niet reageren.
http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/5383624/Verdwaald-met-een-ambulance.ece