Hallo,
Ik zit even met de volgende vraag.
In hoevere ben je verplicht aan je eigen afdeling te melden als je via het landelijk bureau een groot evenement elders gaat draaien. Moet je dit aan je eigen afdeling melden en kunnen zij dit verbieden?
En stel dat je naast het rodekruis nog lid bent van een andere hulpverleningsorganisatie (bijv MAI, EMS enz). In hoevere kan de afdeling je verbieden dit te doen danwel jou verplichten om toestemming te vragen voor het draaien van een evenement buiten de eigen afdeling om?
Ik hoor graag jullie reacties en meningen.
MvG,
B.A.
Ga je voor een andere afdeling, maar binnen je eigen organisatie aan de slag dan is het netjes dit bij je taakveld coordinator te melden. Dit inderdaad i.v.m. de vergoedingen die de afdelingen elkaar onderling rekenen.
Ga je bij een andere organisatie ook aan de slag als vrijwilliger, dan ben je daar volledig vrij in en staat niemand je iets in de weg. Let wel op dat je huidige organisatie al redelijk wat in jou geinvesteerd heeft (lessen, uitbreidingen zoals AED/wandelletsel etc/materiaal/uniform/etc.) en daar dan ook iets voor terug verwacht.
Nogmaals alles dat is geinvesteerd is zonder voorbehoud gegeven, maar moreel gezien is het natuurlijk vreemd wanneer je bijvoorbeeld je herhalingslessen op kosten van de ene organisatie volgt en vervolgens (het merendeel van) de hulpverleningen bij een andere organisatie gaat doen omdat het daar grootser is/beter materiaal hebben/betere vergoedingen. Hoe je daar een balans in krijgt moet ieder voor zichzelf zien uit te vogelen.
Tja, vrijwilligers claimen is natuurlijk geen goede zaak in dit verhaal, maar in hoeverre mag een organisatie iets terugverwachten van zijn vrijwilligers ten aanzien van de kosten die de organisatie gemaakt heeft?
Voordat een vrijwilliger ook werkelijk het veld in kan zijn er al de nodige kosten gemaakt door de organisatie. Een fantsoenlijk werkpak volgens richtlijnen van het NRK kost al een paar honderd euro, tel daar een tas bij op met inhoud, herhalingslessen, verzekeringen/inschrijvingen Oranje Kruis en je zult merken dat een organisatie al redelijk wat kosten maakt per vrijwilliger. Dan heb ik het nog niet eens over al die leuke toys zoals AED's etc die de meeste afdelingen aanschaffen.
Hieronder puur mijn persoonlijke mening
Al dit genoemde spul wordt je vrijblijvend beschikbaar gesteld, daar hoef je zelf niets voor te doen/investeren. Ook al is het vrijwilligerswerk, betekent dit natuurlijk nog niet dat het vrijblijvend is! Ten aanzien van de organisatie waar je voor loopt is enige loyaliteit wel op zijn plaats. In je beroepsleven heb je naast je huidige baan toch ook niet een bijbaantje bij de concurrent?