Beste HapAmbu,
jouw vraag is wel degelijk in de opleiding/training aan bod gekomen. Bij een U1 rit geldt hetzelfde als bij een A1 rit. Een U2 en A2 verschillen in de tijdsduur. U2 is een uur, A2 is een half uur. Op de auto staat met dikke letters ambulance en voor de meldkamer en de brancherichtlijnen ambulancevervoer rijden wij eigenlijk ook alleen A1, A2 en B ritten (dus zou een U2, wat A2 is eigenlijk binnen 30min moeten). Het U1-U4 systeem hebben de HAP's bedacht. Maar goed, dat is dus even niet aan de orde.
Wanneer je bezig bent met een U2/A2 heb je een ontheffing van bepaalde verkeersregels, INDIEN het gebruik van de ontheffing een significante tijdswinst oplevert EN je zonder het gebruik niet binnen de maximale tijd aanwezig bent (wat dus
of 30 minuten
of een uur is, hahaha). Denk hier in Amsterdam vooral aan het inrijden van een straatje tegen het verkeer in, omdat er op je 'gewone' route een vrachtwagen staat te laden/lossen. Om het overige verkeer te attenderen op jou 'ongewone' actie en dus ten behoeve van de veiligheid, kan je dan even blauw licht voeren. Uiteraard voer je geen geluidsignalen, want dat is een A1 en je bent op dat moment geen voorrangsvoertuig. Wil de arts naar A1 dan wordt dit aangevraagd. De meldkamer WEET namelijk niet dat jij met een A2 bezig bent, omdat dat niet gemeld hoeft te worden (in Amsterdam, althans). Overigens staat nergens letterlijk omschreven dat A2 en U2 aan elkaar gelijk zijn!
Bij een U3 rit geldt dit allemaal niet meer. U3 en U4 zijn een soort B-ritten, waarbij U4 kort gezegd 'maandag eigen huisarts' betekent. Het rijden van een U4 rit zou dus eigenlijk helemaal niet voor moeten komen bij goed gebruik van de urgentiecodes. Maar goed, je mag dan niet met OGS rijden. Het aanzetten van je geluid is in de specifieke omschrijving die je geeft echter wel volkomen begrijpelijk en je zal heus niet beboet worden, zolang je je rijgedrag maar niet veranderd. Voorzichtig, stapvoets, etcetera.