meldingen (bewust) niet op P2000?

Auteur Topic: meldingen (bewust) niet op P2000?  (gelezen 7191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DRK

• Forum gebruiker
Gepost op: 17 augustus 2009, 11:08:21
Afgelopen zaterdag was ik bezig met vrijwilligerswerk voor het RK toen er een A1 rit ambu en motorambu in zeer korte tijd na elkaar voorbij kwamen. Vond ik op zich vreemd omdat zowel mijn collega vrijwilliger en ikzelf niets op onze pager hadden binnengekregen.

Achteraf bleek het om een vechtpartij te gaan met gewonden en politie-assistentie (duh).

Worden dit soort situaties bewust uit het P2000 gehouden of zou het hier zijn gegaan om een (eenmalige) storing o.i.d.?

vrijwilliger instructeur

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2009, 12:31:01
Kan het niet zijn dat ze de melding via c2000 hadden ontvangen omdat ze bijvoorbeeld onderweg naar of op de terugweg van een andere inzet waren? ???
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2009, 12:44:37
Volgens mij is dit onderwerp al regelmatig voorbij gekomen ....

Wat is de toegevoegde waarde van een bericht over P2000 als ze al op C2000 luisteren?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2009, 12:52:59
Kan het niet zijn dat ze de melding via c2000 hadden ontvangen omdat ze bijvoorbeeld onderweg naar of op de terugweg van een andere inzet waren?

Inderdaad. P2000 wordt alleen gebruikt als het nodig is. Het is zinloos om te piepen als je een wagen al "onder het gehoor" hebt. Net als bij de politie, de wagens rijden op straat en zijn bereikbaar via C2000. Of voor hetzelfde geld melden ze zich telefonisch vrij vanuit een ziekenhuis en worden ze meteen doorgestuurd. Net zoiets als de politie bellen terwijl ze al in de straat staan. Een normaal mens zou er dan even naar toe lopen :)

Samengevat, P2000 is een alarmeringsnetwerk. Als er geen reden tot alarmeren is dan hoeft P2000 natuurlijk niet gebruikt te worden. Ook bij de brandweer heb ik een keer meegemaakt (en het zal dus best vaker gebeuren) dat ze werden doorgestuurd naar een volgende melding, terwijl de pieper stil bleef. Is ook zinloos om op zo'n moment te piepen als ze toch al weten waar ze heen moeten gaan...

peter1

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:08:52
Citaat
Worden dit soort situaties bewust uit het P2000 gehouden of zou het hier zijn gegaan om een (eenmalige) storing o.i.d.?

Op zich ben ik hier ook wel benieuwd naar.

Zijn er gevallen dat er via c2000 of gsm gealarmeerd wordt, en dan niet omdat het makkelijker is op dat moment maar puur op basis van meldingsgegevens.

Ik kan me namelijk voorstellen dat bijvoorbeeld bij een vechtpartij "ramptoeristen" al helemaal niet gewenst zijn.

greetz peter

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:42:01
Op zich ben ik hier ook wel benieuwd naar.
Zijn er gevallen dat er via c2000 of gsm gealarmeerd wordt, en dan niet omdat het makkelijker is op dat moment maar puur op basis van meldingsgegevens.
Ik kan me namelijk voorstellen dat bijvoorbeeld bij een vechtpartij "ramptoeristen" al helemaal niet gewenst zijn.

Volgens mij is dat al beantwoord. Zo specifiek (vechtpartij) staan de meldingen vaak toch niet omschreven, dus dat kan (in elk geval bij de meeste regio's) zeker geen reden zijn om een melding van P2000 af te houden, het is dan natuurlijk veel eenvoudiger om de melding gewoon even aan te passen naar "Contact MKA" of zoiets, dan weet geen mens dat ze een melding krijgen...

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2009, 20:12:57
Inderdaad. P2000 wordt alleen gebruikt als het nodig is. Het is zinloos om te piepen als je een wagen al "onder het gehoor" hebt. Net als bij de politie, de wagens rijden op straat en zijn bereikbaar via C2000. Of voor hetzelfde geld melden ze zich telefonisch vrij vanuit een ziekenhuis en worden ze meteen doorgestuurd. Net zoiets als de politie bellen terwijl ze al in de straat staan. Een normaal mens zou er dan even naar toe lopen :)

Samengevat, P2000 is een alarmeringsnetwerk. Als er geen reden tot alarmeren is dan hoeft P2000 natuurlijk niet gebruikt te worden. Ook bij de brandweer heb ik een keer meegemaakt (en het zal dus best vaker gebeuren) dat ze werden doorgestuurd naar een volgende melding, terwijl de pieper stil bleef. Is ook zinloos om op zo'n moment te piepen als ze toch al weten waar ze heen moeten gaan...
Bij de ambulance van Gelderland Midden wordt vaak nog wel een keer gepiept, ook al hebben ze de melding telefonisch of via C2000 binnengekregen. Dit heeft te maken met het adres, huisnummer en postcode die ze dan via de pager krijgen.
Regelmatig zie je ook staan van: "ik heb een A1 voor jullie", en enkele minuten later wordt dezelfde ambu nogmaals gepiept met de A1 melding en adres. In de minuten tussen het eerste en tweede bericht hebben ze de rest van de info al via de telefoon of C2000 doorgekregen.
Info is afkomstig van een ambu medewerker.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2009, 03:19:15
Bij de ambulance van Gelderland Midden wordt vaak nog wel een keer gepiept, ook al hebben ze de melding telefonisch of via C2000 binnengekregen. Dit heeft te maken met het adres, huisnummer en postcode die ze dan via de pager krijgen.

Klopt, ik heb ook niet gezegd dat het nooit gebeurd, maar er zijn zat regio's die het niet doen. Neem bijvoorbeeld Hollands-Midden, als zij niet hoeven te piepen, dan zullen ze het ook zeer zeker niet doen. Dikke kans dat je in die regio een ambu ziet/hoort rijden zonder ook maar ergens een melding te zien staan. Dat andere regio's dat wel doen is mooi meegenomen. Al vraag ik me af of die postcode wel voor de ambu zelf is bestemd...

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2009, 22:53:39
Of de melding P2000 wordt zo verdraait dat de bemanning pas in het MDT de juiste lokatie kan lezen, maar door de paging de juiste route neemt.

Citaat
12:59:39 22-08-09  GROUP-1 12159 A1 Spoed eerste hulp RITNR 34270 pont wordt gereserveerd
   0126159 Ambu 12-159 (Ambulance Dienst Kennemerland - Velsen)

In verband met weg onderhoud moest deze ambulance een alternatieve route rijden, namelijk via de pont. De pont werd geclaimed en lag klaar zodat er geen delay ontstond. Was het adres in de pager verschenen was de bemanning meer dan vermoedelijk fout gereden en had zich dus vastgereden op de gewijzigde verkeerssituatie.

RR (alarmeer effectief)
Elke hulpverlening start met communicatie.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2009, 11:11:39
Afgelopen zaterdag was ik bezig met vrijwilligerswerk voor het RK toen er een A1 rit ambu en motorambu in zeer korte tijd na elkaar voorbij kwamen. Vond ik op zich vreemd omdat zowel mijn collega vrijwilliger en ikzelf niets op onze pager hadden binnengekregen.

Achteraf bleek het om een vechtpartij te gaan met gewonden en politie-assistentie (duh).

De hamvraag is, moet je dat allemaal weten?
Je hebt niets met de ambu dienst te maken, of zie ik dat verkeert, wat is dan de meerwaarde van a) het dragen van een pager p2000 waarop alle meldingen van ambu binnen komen en b) het druk maken over het feit dat ze niet alles doorgeven via pager? De mensen die moeten uitrukken hebben blijkbaar allemaal de correct info gekregen want anders had je ze niet horen en zien voorbij komen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't