GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 90716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Foktober%2FPraktijkexamen%20treinmachinisten%20moet%20veranderd%20worden

'Praktijkexamen treinmachinisten moet veranderd worden'

8 oktober 2009

Het praktijkexamen van treinmachinisten moet veranderd worden omdat het niet door een onafhankelijke examinator wordt afgenomen. Dat zegt Johan Willemen van RDP Services, een Rotterdams opleidingscentrum voor machinisten.

Het bedrijf leidt de machinisten van de verschillende goederenvervoerders op het spoor op. Nieuwe machinisten doen een theorie-examen en gaan daarna praktijkervaring opdoen bij het bedrijf waar ze uiteindelijk gaan werken.

Het eindexamen dat machinisten hun rijbevoegdheid geeft wordt door het bedrijf waar ze werken zelf afgenomen aan de hand van een landelijke checklist. RDP Services zegt dat het mogelijk is dat een machinist kan slagen doordat er bijvoorbeeld een gebrek aan machinisten is. RDP benadrukt dat er geen concrete gevallen bekend zijn, maar dat er wel over wordt gesproken. "Het is in feite een slager die zijn eigen vlees keurt"

RDP denkt dat het een goede zaak zou zijn als het praktijkexamen uiteindelijk door een onafhankelijk instructeur op een rijsimulator wordt afgenomen. Ook zegt het bedrijf dat de informatie die Prorail geeft over het nieuwe beveiligingssyteem ATBVV beter kan. Nu verstrekt Prorail aan de goederenvervoerders een DVD met uitleg. Sommige machinisten zouden daar niet genoeg aan hebben en meer instructie nodig hebben.

Na het treinongeluk van eind september bij Barendrecht is er veel discussie over de beveiligingssystemen en het door een rood sein rijden van een trein.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
We gaan weer polderen in veiligheid.....

http://www.nu.nl/algemeen/2098211/niet-nodig-alle-seinen-pakken-.html

'Niet nodig alle seinen aan te pakken'
Uitgegeven:    8 oktober 2009 17:45
Laatst gewijzigd:    8 oktober 2009 21:12

DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings gaat niet alle seinen op het spoor aanpakken en veiliger maken, zoals Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wil.

Eurlings kondigde donderdag in de Tweede Kamer onafhankelijk onderzoek aan om te bepalen hoeveel en waar seinen het snelst moeten worden opgetuigd met het moderne spoorbeveiligingssysteem atb-vv.

We moeten niet in blinde paniek, hapsnap en lukraak alle seinen vervangen, aldus de minister.

Treinongeluk

Volgens Van Vollenhoven moeten alle zesduizend seinen voorzien worden van atb-vv tegen door rood rijden. Dat laatste was de belangrijkste oorzaak van het treinongeluk bij Barendrecht van twee weken geleden.

Maar volgens de minister kost zo'n operatie honderden miljoenen euro's en duurt die acht tot tien jaar. ''We moeten kritisch kijken waar dat het meeste effect heeft.''

Aangescherpt

De criteria om de seinen op te waarderen, worden mogelijk aangescherpt. ''Door rood rijden kan bij ieder sein gebeuren",' aldus Eurlings. Hij doelde op het sein in Barendrecht, dat niet was uitgerust met atb-vv omdat er niet eerder een ongeluk was gebeurd.

Het sein behoort dan ook niet tot de 1250 seinen die volgens eerdere afspraken tot eind 2010 al veiliger worden gemaakt.

Kamer

Een ruime meerderheid in de Kamer steunt zijn opzet. SP-Kamerlid Emile Roemer zei wel dat hij benieuwd is naar het actieplan van de minister. Het onderzoek moet volgend voorjaar klaar zijn en daarna komt Eurlings met voorstellen.

'Hij moet met wat behoorlijks komen. Het net moet veiliger, linksom of rechtsom'', aldus Roemer. De tweede oppositiepartij wil echter dat alle seinen worden vervangen.

Schoolboeken

''Dan maar geen gratis schoolboeken of extra geld voor de publieke omroep'', aldus VVD'er Charlie Aptroot.

PvdA'er Diederik Samsom concludeerde dat het moderne Ertms-beveiligingssysteem, waarmee het spoornet uiteindelijk moet worden uitgerust, niet sneller wordt ingevoerd.

"Het ligt niet in de verwachting dat we inhoudelijk reageren. De voorzitter treedt niet in discussie met de minister'', liet de woordvoerder van Van Vollenhoven weten.

ProRail

Eerder op de dag sprak ook topman Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail zich op een zelfde manier uit als Eurling in een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens hem is dat alleen nodig op de meest risicovolle plekken, gekoppeld aan een basisnet voor transporten van gevaarlijke en giftige stoffen.

Atb-vv

''Atb-vv op alle seinen is overbodig en een desinvestering'', aldus Klerk. Volgens de huidige plannen worden tot eind 2010 iets meer dan 1250 seinen aangepakt en voorzien van ATB-vv.

Vorig jaar zijn er 240 gevallen van door rood rijden geweest. ''Dat is nog steeds veul te veul'', zei Klerk. Een van de mogelijke oorzaken is dat seinen onduidelijk zijn en op de juiste plaats moeten worden gezet.

''Dat zijn we aan het doen'', aldus de ProRail-directeur.
© ANP


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fapril%2FVeel%20locomotieven%20nog%20steeds%20niet%20veilig

Veel locomotieven nog steeds niet veilig

7 april 2010

Nog lang niet alle Nederlandse locomotieven zijn voorzien van de nieuwste beveiliging. Oud-minister Eurlings van Verkeer had dit na het grote ongeluk bij Barendrecht van vorig jaar wél beloofd.

Na het grote treinongeval van 24 september 2009 bij Barendrecht, beloofde Eurlings op 7 oktober per brief aan de Tweede Kamer dat uiterlijk 1 april, 99 procent van de locomotieven zou zijn uitgevoerd met een verbeterde versie van het huidige beveiligingssysteem. Maar volgens Sim Boerema, de machinst die het ongeluk in Barendrecht overleefde, is dat nog steeds niet het geval.

"Tot mijn verbazing heb ik vastgesteld dat bij de goederenvervoerders van de ongeveer 400 locomotieven er 100 nog niet zijn omgebouwd en aangepast. Dat is bijna een kwart van alle locomotieven", zegt Boerema. "Alleen het sein bij Barendrecht is wel aangepast."

Een aantal goederenvervoerders heeft locomotieven waar het nieuwe systeem nog niet is ingebouwd.  Volgens de vervoerders zijn niet alle locomotieven aangepast, omdat deze ook naar Duitsland rijden. Door een verandering van het beveiligingssysteem moeten de locomotieven eerst in Duitsland gekeurd worden, wat weer vertraging oplevert.

,,Dat heeft met een ingewikkeld Europees systeem te maken,'' legt Johan ter Poorten van belangenbehartiger KNV aan. ,,Het duurt een tijd voordat een locomotief is gekeurd en weer een licentie krijgt.''

Spoorbeheerder Pro Rail zegt niet over actuele cijfers te beschikken. Een woordvoerder van minister Eurlings laat schriftelijk weten, 'nog niet te weten' hoeveel treinen het nieuwe systeem hebben.  Binnenkort zal Eurlings de Tweede kamer informeren.

Lange tijd
De discussie over het veilige spoor speelt al lang in Nederland. In 2007 koos de Tweede Kamer voor het systeem ATB VV. De keuze voor het door Brussel (Europese Unie) gepropageerde ERTMS werd niet gemaakt, omdat de gehele vervanging van het spoornet in Nederland te duur zou worden. Inmiddels is duidelijk dat Nederland ooit de overstap moet maken.



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FTreinongeluk%20Barendrecht%20een%20jaar%20later

Treinongeluk Barendrecht, een jaar later

24 september 2010

Vandaag precies een jaar geleden botsten er in Barendrecht twee goederentreinen tegen elkaar. Hierbij vond een van de machinisten de dood. Machinist Sim Boerema overleefde de klap, maar is een jaar later, nog steeds niet aan het werk.

Een jaar na dato praten Jan van Belzen (burgemeester Barendrecht), Sim Boerema (overlevende machinist) en Ad Toet (directeur brancheorganisatie KNV) over de gevolgen en hoe het spoor veiliger kan en moet worden.

Het Openbaar Ministerie concludeerde na onderzoek dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd bij de botsing. Uit atopsie is gebleken dat de machinist van de DB Schenker-trein onwel was geworden op het moment van de botsing.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid presenteert half december het rapport over het treinongeluk bij Barendrecht.

&feature=player_embedded


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Foktober%2FMachinist%20financieel%20aan%20de%20grond%20door%20treinbotsing

Machinist financieel aan de grond door treinbotsing

1 oktober 2010

Machinist Sim Boerema krijgt een bedrag van 10.000 euro. Het is een tweede voorlopig voorschot dat tegenpartij DB Schenker uitkeert. Boerema zit financieel aan de grond.

Op 24 september vorig jaar overleefde de man uit het Friese Franeker ternauwernood de botsing tussen twee goederentreinen bij Barendrecht. De machinist is daardoor nu arbeidsongeschikt en moet rondkomen van veel minder dan de bijstand. Hij ontvangt in totaal 370 euro per maand.

Boerema heeft een eigen kraanverhuurbedrijf. Hij werkte alleen in het weekend op de trein, om ervaring te houden. Maar de hoogte van z’n uitkering is gebaseerd op dít bijbaantje.

Dik dossier
Van deze uitkering kan Boerema zijn hypotheek niet meer betalen. De bank legde eerder deze week beslag op zijn bedrijf.

Met een dik dossier is hij vrijdagmorgen naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat gestapt. Hij hoopt dat minister Eurlings hem kan helpen.

Een harde toezegging bleef uit, maar op weg naar de parkeergarage kwam een telefoontje. De Onderzoeksraad voor de Verkeersveiligheid heeft zijn onderzoek af. Hij heeft het nog niet kunnen inzien.

Boerema hoopt - nu het onderzoek nagenoeg is afgerond - dat het bedrijf van de machinist die het ongeluk veroorzaakte al zijn schade gaat betalen. VVD-kamerlid Charly Aptroot en SP'er Farshad Bashir hebben toegezegd Eurlings te vragen of deze iets kan doen aan de situatie.

&feature=player_embedded


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Machinist treinbotsing Barendrecht had hartkwaal

AMSTERDAM - De treinramp bij Barendrecht, waarbij vorig jaar september twee goederentreinen en een passagierstrein botsten, is mede veroorzaakt door een hartkwaal van een machinist. Dat blijkt uit een autopsie, staat in een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in bezit is van RTV Rijnmond. De machinist van de passagierstrein raakte zwaargewond. De 56-jarige machinist van de goederentrein van DB Schenker die een hartkwaal had, kwam om het leven. Bij een keuring was duidelijk geworden dat de man een hartprobleem had, maar daar is ten onrechte geen extra onderzoek naar gedaan, zou in het rapport staan.

De man was onderweg van Groningen naar rangeerterrein Kijfhoek twee keer onwel geworden, waarbij hij beide keren een noodstop maakte, schrijft de raad. Treindienstleiders hebben die noodstoppen niet opgemerkt, evenmin als de treinbotsing. Toen de machinist een rood sein negeerde, zat de dienstdoende treindienstleider niet op zijn plek, terwijl hij toen had moeten ingrijpen. Het sein was uitgerust met een verouderd beveiligingssysteem, genaamd Automatische Trein Beďnvloeding (ATB). Dit sloeg niet aan vanwege de relatief lage snelheid van de trein. Raadsvoorzitter Pieter van Vollenhoven zei na de botsing al dat alle seinen op het Nederlandse spoornet veiliger gemaakt moeten worden. Het sein bij Barendrecht was nog niet aan de beurt om te worden vervangen, zo bleek vorig jaar, omdat het niet als riskante plaats werd gezien.

© Novum


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fnovember%2FTreinramp%20Barendrecht%3A%20toezicht%20minister%20faalde

Treinramp Barendrecht: toezicht minister faalde

24 november 2010

De treinramp bij Barendrecht, waar in september vorig jaar twee goederentreinen op elkaar botsten, is mede veroorzaakt door een hartkwaal van één van de machinisten. Dat blijkt na autopsie op het lichaam van de omgekomen machinist.

Een symptoom voor de hartkwaal was bij de laatste keuring van de 56-jarige machinist van DB Schenker, die het ongeluk niet overleefde, naar voren gekomen. Dat is geen reden geweest om extra onderzoek te doen. Dat had wel moeten gebeuren.

Het is één van de voorlopige conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die het onderzoek doet naar de treinramp. RTV Rijnmond heeft de hand op het document weten te leggen. Het definitieve rapport verschijnt binnenkort.

Noodstop
Volgens de raad, die wordt geleid door mr. Pieter van Vollenhoven, had de man onderweg van Groningen naar rangeerterrein Kijfhoek al twee keer een noodstop gemaakt. In het voorlopige rapport staat ook dat de noodstoppen bij Nunspeet en Weesp (Keverdijk) ook het gevolg geweest van het onwel zijn van de man. De noodstoppen zijn niet opgemerkt door treindienstleiders.

Ook de treinbotsing gebeurde zonder dat een treindienstleider het in de gaten had. Toen de machinist van de DB Schenker-trein om 22.32 uur een rood sein negeerde en ook een wissel open reed, zat de treindienstleider op Kijfhoek niet op zijn plek. Hij was net aan zijn dienst begonnen en was even weggelopen. Toen hij terug op zijn plek terugkeerde, was de botsing al gebeurd. Een treindienstleider, staat in het rapport, is niet verantwoordelijk voor het toezicht.

Volgens het rapport had het treinongeluk ook elders in Nederland kunnen gebeuren. Het spoornet is lang niet overal met adequate technische middelen uitgerust. Ook zijn treindienstleiders verantwoordelijk voor het ingrijpen bij een roodlichtpassage.

ATB-VV
In de spoorwereld is onvoldoende gedaan om het spoor snel veiliger te maken. In de jaren negentig zou de eerste generatie ATB (ATB-EG) worden vervangen door ATB-VV (verbeterde versie). Voor de invoering ATB-VV kwam ERTMS in beeld. Dat heeft er toe geleid dat op veel plaatsen ATB-VV niet bij seinen en locomotieven is ingebouwd. Toen de invoering van ERTMS niet snel ging, zijn er onvoldoende adequate maatregelen genomen.

Ook heeft de minister van Verkeer en Waterstaat en Inspectie van Verkeer en Waterstaat er onvoldoende op toegezien dat de afspraken over de spoorveiligheid werden nageleefd.

Openbaar Ministerie

Al eerder dit jaar kwam het Openbaar Ministerie in Rotterdam tot de conclusie dat van een strafbaar feit bij de treinramp geen sprake was. De man zou ‘lichamelijk niet in staat zijn geweest om te reageren.’

Rapport Barendrecht treinongeluk 24 november 2010


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8773119/__Nieuwe_seinen_na_ongeval__.html?sn=binnenland,buitenland

di 18 jan 2011, 20:59
| lees voor
Nieuwe seinen voor Barendrecht na ongeval

BARENDRECHT -  ProRail vervangt uiterlijk in 2013 verouderde seinen op het spoor bij Barendrecht door moderne. Dat heeft de gemeente Barendrecht dinsdag bekendgemaakt. Aanleiding voor de ingreep is het ongeval in september 2009 waarbij twee goederentreinen frontaal met elkaar in botsing kwamen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid liet dinsdag weten dat het ongeval waarschijnlijk werd veroorzaakt, doordat een van de machinisten onwel werd en door een rood sein reed. Dat kon doordat de seinen uitgerust waren met een oud beveiligingssysteem. De machinist die onwel werd, kwam door de botsing om het leven.

Burgemeester Jan van Belzen van Barendrecht toonde zich dinsdag blij en verdrietig tegelijk. „Ik ben heel erg blij dat de aanpassingen er daadwerkelijk komen in 2013. Een deel van de aanbevelingen uit het rapport van de Onderzoeksraad is hiermee al uitgevoerd. Het feit dat ik pas dinsdagavond ben geďnformeerd over dit heuglijke besluit vind ik wel spijtig”, aldus de burgervader.

De onderzoeksraad onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven concludeerde in het onderzoek dat de seinen bij Barendrecht met een oud beveiligingssysteem zijn uitgerust. Van Vollenhoven wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) snel duidelijkheid geeft over waar en wanneer het Nederlandse spoornet wordt uitgerust met een nieuw Europees veiligheidssysteem.

Barendrecht kwam er dinsdag achter dat de bewindsvrouw ProRail al opdracht heeft gegeven in elk geval de seinen bij Barendrecht te vervangen. Dat stond in een brief die vrijdag aan de Tweede Kamer is gestuurd, aldus de gemeente.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
zie ook: Video Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: Het had zoveel erger kunnen zijn

Het had zoveel erger kunnen zijn
Van: veiligheidsregiorr | Gemaakt op: 9 mrt 2011

Deze corporate film, die gebaseerd is op het treinongeval in Barendrecht in 2009, wordt bij interne en externe presentaties gebruikt om een indruk te geven van de veelzijdige taken van de veiligheidsregio en haar [keten]partners.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoeksrapport Treinbotsing nabij Barendrecht

bron: www.nvbr.nl

Download: Rapport treinongeluk Barendrecht.pdf (PDF, 4153 Kb)

Achtergrondinformatie
De twee treinen die op 24 september 2009 bij Barendrecht1 op elkaar botsten, waren een gemengde goederentrein en een containertrein. De gemengde goederentrein2 was onderweg van Onnen (een plaats in Groningen) naar Kijfhoek (een rangeerterrein tussen Barendrecht en Zwijndrecht). De containertrein was onderweg van de Maasvlakte naar Warschau. De gemengde goederentrein passeerde bij Barendrecht een rood sein. De containertrein naderde op dat moment vanaf de andere kant over hetzelfde spoor. Onder het viaduct van de A15 botsten de treinen frontaal op elkaar. Even later naderde een internationale reizigerstrein Barendrecht via een ander spoor. Deze trein botste met lage snelheid op een goederenwagen van de gemengde goederentrein die, als gevolg van de botsing, gedeeltelijk op het spoor van de internationale reizigerstrein terecht was gekomen. Een sneltrein die richting Barendrecht reed, is nabij de ongevalslocatie gestopt om hulp te bieden.
Door de botsing is de machinist van de gemengde goederentrein om het leven gekomen en raakte de machinist van de containertrein zwaargewond. Zowel de betrokken treinen als de railinfrastructuur raakten zwaar beschadigd en ook aan het A15-viaduct werd schade toegebracht. De gevaarlijke stoffen die zich in wagens van beide treinen bevonden, zijn bij de botsing niet vrijgekomen. Het wegverkeer werd als gevolg van de botsing enkele uren stilgelegd en er was vier dagen vrijwel geen treinverkeer mogelijk tussen Kijfhoek en de Rotterdamse haven.

Doelstelling
Het ten onrechte passeren van een rood sein kan ernstige gevolgen hebben. Het doel van het onderzoek van de Raad is dan ook: ‘Het leveren van een bijdrage aan de veiligheid op het spoor door inzicht te bieden in de problematiek rondom STS -passages en door aanbevelingen te doen die erop zijn gericht STS -passages te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken.' Dit onderzoek heeft zich gericht op de vraag hoe de betrokken partijen het risico op een botsing als gevolg van een STS -passage beheersen en wat kan worden gedaan om de STS -problematiek beter te beheersen.
Samen sterk in de hulpverlening!