'We bidden voor jullie'
KAMPEN, donderdag - Het verdriet van de familie Strijker wordt door buurtbewoners, klasgenoten en ouders in Kampen massaal gedeeld. Hoewel het gezin een teruggetrokken bestaan leidde en nog geen jaar in Kampen woonde, is de dood van de vier jongetjes keihard ingeslagen in de Hanzestad.
Bij de Groen van Prinstererschool, de reformatorische basisschool waar drie van de vier omgekomen kinderen op zaten, hangt de vlag halfstok. Foto: ANP Het hoofd van de basisschool in Kampen. De kinderen waren voorkomend, zeiden netjes gedag en de ouders wisten de rust te bewaren in de volgepakte gezinswoning, zo vertellen buren. De familie werd door omwonenden liefkozend de 'amish' van Kampen genoemd, naar de bijzondere, gesloten religieuze gemeenschap in Amerika. De familie Stoutjesdijk heeft een dochtertje dat bij de omgekomen Jeftah (6) in de klas heeft gezeten. Zij vertelt verlegen dat Jeftah een aardige jongen was en veel vriendjes had. Ze heeft hem maar kort gekend en zit nu een jaar boven hem. De kinderen van de familie Strijker gingen altijd gezamenlijk naar school.
Hecht
"Het was vlakbij, dus wel veilig. De moeder heb ik geloof ik maar een keer gezien", aldus mevrouw Stoutjesdijk, die van een groot drama spreekt. Volgens haar was het getroffen gezin erg hecht. Maar ook zo hecht, dat niemand uit de omgeving echt contact met hen had. Bovendien zouden de kinderen streng worden opgevoed. "Ze mochten niet mee op schoolkamp", zegt het dochtertje, wat door moeder wordt bevestigd.
Ook twee andere vrouwen uit de buurt spreken van een gesloten gezin. "Mijn dochtertje speelde wel eens samen met een van hun dochtertjes. Maar buiten, nooit bij hen thuis. De familie hield er een bijzondere levensstijl op na, laat ik het daar bij houden." Volgens de bewoners zaten de kinderen niet bij een sportclub of vereniging, omdat dat niet zou passen bij hun orthodoxe christelijke geloofsovertuiging.
Vlakbij het met dranghekken omgeven huis ontstaat aan het begin van de middag een monumentje. Een bloem, twee knuffelbeertjes en kaartjes, dat is het. "Rust zacht, lieve jongens. xxx", staat erop geschreven. En: "We zullen voor je bidden." De man die het huis aan de Veenmos krap een jaar geleden verkocht aan de zwaar getroffen familie kan het drama zelf ook niet bevatten. "Het doet me pijn mijn oude woning zo te zien, maar het is natuurlijk nog veel dramatischer dat er kinderen bij de brand zijn omgekomen."
Godsgeschenk
De oud-bewoner, die niet met naam genoemd wil worden, omschrijft de familie Strijker die het pand vorig jaar kocht als een zeer correct gezin. "Heel vriendelijke, nette mensen. Toen ik het huis aan hen verkocht, hadden ze net een nieuwe baby, volgens mij de vijftiende van het gezin. Ook die zagen ze als een godsgeschenk, zo dol waren ze op hem."
Moeder Emily Strijker hoefde volgens de aangeslagen buurtbewoner niet alle kinderen alleen op te voeden. Vader Lucas, een binnenschipper, kwam regelmatig terug van het schip om bij zijn gezin te zijn. In zijn afwezigheid zorgden de oudste kinderen voor de jongelingen.
Hoe de fatale brand heeft kunnen ontstaan, is voor iedereen een raadsel. "We hoorden dat er eerst brand was in het trapgat, maar daar zit verder geen elektronica", weet de oud-eigenaar. De zolder was ingericht als een extra slaapkamer. Dat de brand zich daar snel uitbreidde, verbaast hem niet. "Het tapijt is daar erg hoog." Binnenvaartschipper Jan uit Kampen is geschokt door het nieuws. De vader van de familie Strijker werkte als kapitein van een tanker die onder meer olie vervoerde over de rivieren. Jan werd gisterochtend al vroeg gebeld door medewerkers van rederijen, die al wisten dat een collega zwaar getroffen was. "Vader Strijker was steeds veertien dagen voor zijn werk weg, en dan weer veertien dagen bij zijn familie. Een aardige man, vreselijk dat hem dit overkomen is. Als ik de familie zou kunnen helpen door ze hier op te vangen, dan zou ik dat direct doen."
De vader is volgens de schipper een zeer gelovig man die met zijn gezin bij een zeer kleine christelijke groep hoort. "Het gezin woonde voorheen in Israël. Daar is ook een groepje dat hetzelfde geloof aanhangt, net zoals in Amerika."
Bron: Telegraaf