Vloeistofdruk in LD slang

Auteur Topic: Vloeistofdruk in LD slang  (gelezen 15713 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2009, 00:08:56
Uiteraard regelt de straalpijpvoerder niet de druk in het systeem met de straalpijp, maar met de straalpijp maak je wel de straalpijpdruk, de uiteindelijke werkdruk van de waterstraal, dat probeer ik uit te leggen.
Daarom is de straalpijpdruk van het COBRA-systeem 300 bar en kan je tijdens het spuiten met COBRA de straalpijp loskoppelen en krijg je gewoon een piesstraaltje water

De worplengte of straal ontstaat doordat het water een hoge snelheid krijgt door een bepaalde overdruk aan de straalpijp. Deze overdruk wordt ook wel de dynamische straalpijpdruk genoemd.

Het water in de persslangleiding krijgt een hogere druk mee, doordat het straalpijpmondstuk een kleinere diameter heeft dan de persslangleiding, deze hogere druk wordt omgezet in een hoge snelheid waardoor je een goede worplengte krijgt.

En daarom zeg ik bij dezelfde hoeveelheid water krijg je door diameter verkleining een drukverhoging.
Jammer dat er hier geen pompbedieners zijn om mee te praten die zullen dit echt bevestigen.

En bij het experiment van bernouilly staat;" en relateert de drukveranderingen aan hoogte- en snelheidsveranderingen", en daar wordt niet een drukverandering gerelateerd aan eenzelfde hoeveelheid water door een diameterverkleining, dus daarom kan je dit niet met elkaar vergelijken.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 15 september 2009, 15:23:07

En daarom zeg ik bij dezelfde hoeveelheid water krijg je door diameter verkleining een drukverhoging.
Jammer dat er hier geen pompbedieners zijn om mee te praten die zullen dit echt bevestigen.


Dit klopt. Op het moment dat je meerdere stralen LD heb ingezet en er worden onverwachts 1 of meerdere straalpijpen gesloten krijg je een drukverhoging die met de pomp aangepast zal moeten worden, of wel pompvermogen minderen.