Onderzoek naar alarmering

Auteur Topic: Onderzoek naar alarmering  (gelezen 17281 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2009, 23:47:41


En zou men zo'n melding niet door kunnen zetten naar het GMS van de RAC? zodat zij alle details kunnen lezen?

Joost


Dat de systemen zo verschillen is precies mijn punt. Het lijkt mij goed als er op een of andere manier een koppeling komt. Zowel van KWC naar de RAC's en natuurlijk ook omgekeerd van de RAC's naar de RAC's. Anderen zoals bv RWS kunnnen dan ook gekoppeld worden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2009, 07:31:19

Dat de systemen zo verschillen is precies mijn punt. Het lijkt mij goed als er op een of andere manier een koppeling komt. Zowel van KWC naar de RAC's en natuurlijk ook omgekeerd van de RAC's naar de RAC's. Anderen zoals bv RWS kunnnen dan ook gekoppeld worden.

Leuke utopische gedachte. GMS uitbreiden met disciplines, zoals KLPD, RWS, KWC, en natuurlijk de dierenambulance, elk bewakingsbedrijf, elke reddingsbrigade, de bedrijfsbrandweer, de bedrijfsambulance . . . . . . . en ga zo maar door. De KLPD meldt ook simpelweg z'n snelweg incidenten telefonisch door, waarom kan dat dan niet bij het KWC en vv? Het KWC alarmeert zelfs nog via een lichtkrant naar de RAC en vv.

En dan zijn er ook nog steeds OOV meldkamers die helemaal geen gebruik maken van GMS. Wil je die gaan verplichten om GMS te gaan gebruiken, omdat de KWC er een incidentje in wil schieten?

Denk je nu echt dat er een GMS incident komt bij de buur-RAC, als er een grote brand is en er interregionale bijstand wordt gevraagd? Alleen de CPA heeft een dergelijk interregionale bijstands alarmeringsprogramma, namelijk Octopus. Maar dat staat los van GMS. Als je zegt dat er komt, een incidentmelder, daar kan ik me wel in vinden.

RR (de grijze centralist voor alle niet OOV disciplines)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:04:39
Kustwacht weerspreekt beschuldiging Bloemendaal

20.10.09
De Kustwacht is geďrriteerd dat het door de gemeente Bloemendaal de Zwarte Piet krijgt toegespeeld bij een tragisch afgelopen reddingsoperatie in augustus. De Kustwacht weerspreekt de aantijging van de gemeente Bloemendaal die stelt dat de Kustwacht bij heeft verzuimd om alarm te slaan bij de regionale meldkamer van politie, brandweer en ambulancedienst in Kennemerland.
Politieonderzoek
Op 15 augustus 2009 werd in reddingsoperatie bij het Bloemendaalse strand een 55-jarige vrouw uit het water gehaald, maar zij overleed. Daarna heeft de politie Kennemerland Midden in opdracht van de burgemeester van Bloemendaal een evaluatie uitgevoerd van de alarmeringsprocedure. Volgens de gemeente blijkt uit die evaluatie dat Bloemendaalse Reddingsbrigade eerder had kunnen worden ingeschakeld. En hoewel de procedures ‘goed’ zijn, zou de Kustwacht in dit geval hebben ‘verzuimd’ om de Regionale Meldkamer in te schakelen. Dat zou een ernstig verzuim  zijn, want ‘volgens de geldende procedure’ seint de Regionale Meldkamer na zo’n melding de Vrijwillige Bloemendaalse Reddingsbrigade in, valt te lezen in een geschreven verklaring van de gemeente.


Wel melding
De Kustwacht heeft een hele andere lezing dan de gemeente en politie. De gemeente zegt in de verklaring nog wel dat er een ‘melding buiten de procedure om’ is geweest, waardoor de reddingsbrigade toch binnen de tijdnorm in actie (kon) komen, maar laat in het midden of die van de Kustwacht komt. Volgens de Kustwacht hebben zij in ieder geval gedaan wat ze moesten doen en valt hen niets te verwijten.‘Wij hebben de verantwoordelijkheid voor Search And Rescue (SAR) op zee en toen de melding bij ons binnenkwam hebben wij direct onze partners gealarmeerd,’ zegt woordvoerder Jan Regeling van de Kustwacht. ‘Wij hebben de melding gedaan bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en wij hebben direct een toevallig in de lucht-zijnde rescuehelicopter naar de plek gedirigeerd. Daarnaast hebben wij -omdat het ging om een drenkeling in een gemeentelijk gebied- nog een melding gedaan bij de regionale meldkamer Kennemerland.‘

 
Niet gehoord
Dat de gemeente Bloemendaal nu toch wezenlijke kritiek uit op de afhandeling van de melding door de Kustwacht begrijpt Regeling niet. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de Kustwacht niet is gehoord voor de evaluatie. ‘Ik heb er begrip voor dat de burgemeester, die bestuurlijk verantwoordelijk is, wil weten hoe het is gegaan, maar dan is het wel van belang dat je de betrokkenen hoort en dat je zorgvuldig bent,’ zegt Regeling. Hij heeft contact gezocht met de gemeente Bloemendaal en met de regionale meldkamer om tot een ‘juiste en volledige evaluatie' te komen. De gemeente Bloemendaal is op de hoogte van de zienswijze van de Kustwacht, maar de burgemeester wilde desgevraagd nog niet reageren.


Brigade en Maatschappij
Mogelijk komt de kritiek op de Kustwacht mede doordat de Kustwacht niet direct met de reddingsbrigades samenwerkt en enkel in de ‘gemeentelijk ingedeelde’ wateren een melding doet bij de regionale meldkamer die dan kijkt of er een of meerdere reddingsbrigades kunnen assisteren. De Kustwacht werkt wel direct met de Reddingsmaatschappij (KNRM) samen, maar die professionele landelijke organisatie stuurt niet de niet-centraal aangestuurde, veelal met vrijwilligers werkende reddingsbrigades aan. ‘Dat zou ook lastig zijn, want zij hebben nog geen gelijkwaardig kwaliteitsniveau. De ene reddingsbrigade is bijvoorbeeld van tien tot vier aanwezig, en de ander van negen tot zonsondergang.’

Bron. http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/10/kustwacht-weerspreekt-beschuldiging-bloemendaal.133790.lynkx

Kustwacht krijgt de Zwarte Piet toegespeeld, maar is niet gehoord.  :o


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:44:20
vreemd verhaal dit, maar twee verhalen twee gezichten het is moeilijk om hier op afstand op te reageren, wel een bekend probleem. In NHN wordt bij een alarmering bij het strand de reddingsbrigade op een monitor code gewaarschuwd dat er een actie is in hun bewakingsgebied.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:51:12
Citaat
wij hebben de melding gedaan bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en wij hebben direct een toevallig in de lucht-zijnde rescuehelicopter naar de plek gedirigeerd. Daarnaast hebben wij -omdat het ging om een drenkeling in een gemeentelijk gebied- nog een melding gedaan bij de regionale meldkamer Kennemerland.



Als dit waar is, dan heeft de kustwacht haar taak goed verricht. Meer hoeft ze niet te doen.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #45 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:56:33
En dan ben ik toch benieuwd waarom de melding niet volgens 'de procedure' bij de reddingsbrigade terecht is gekomen. ::)

Joost


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:12:51
Daarna heeft de politie Kennemerland Midden in opdracht van de burgemeester van Bloemendaal een evaluatie uitgevoerd van de alarmeringsprocedure.

Om alle schijn tegen te gaan, had het onderzoek i.m.o. beter uitgevoerd kunnen worden door de Inspectie OOV of een onafhankelijke partij als het COT. Het is een kleinschalig incident, dus veel hoeft dat niet te kosten.

De politie is in dit geval zelf ook actor geweest en valt onder aansturing van de burgemeester (zij het in het Regionaal College). Er staat zelfs letterlijk dat het onderzoek in opdracht van de burgemeester heeft plaatsgevonden.

En zoals we allemaal weten gaat hij ook over de veiligheid in zijn gemeente, daarmee ook het optreden van de lokale hulpverleningsdiensten.

Niet dat ik nu wil stellen dat de uitkomst van het onderzoek van tevoren al bepaald was, maar gebrek aan objectiviteit kan je nu makkelijk verweten worden.
Zeker als je leest dat de KuWa niet gehoord is ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #47 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:13:55
En dan ben ik toch benieuwd waarom de melding niet volgens 'de procedure' bij de reddingsbrigade terecht is gekomen. ::)

Joost

Omdat we allemaal maar mensen zijn die soms iets over het hoofd zien door drukke werkzaamheden?

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2009, 22:01:40
Kustwacht weerspreekt beschuldiging Bloemendaal





Wel melding
 toen de melding bij ons binnenkwam hebben wij direct onze partners gealarmeerd,’ zegt woordvoerder Jan Regeling van de Kustwacht. ‘Wij hebben de melding gedaan bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en wij hebben direct een toevallig in de lucht-zijnde rescuehelicopter naar de plek gedirigeerd. Daarnaast hebben wij -omdat het ging om een drenkeling in een gemeentelijk gebied- nog een melding gedaan bij de regionale meldkamer Kennemerland.‘

 


er blijft bij mij nog steeds één vraag staan.
de tijd van de melding aan kwc en de partners en die naar de rac kennemerland.

vaak zien wij hier ook wel de melding aan de partners, maar niet of later aan de rac. dit weten wij omdat we dan de rac bellen om te vragen of er iets bekend is over een incident.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:04:07
Voor mij is de grote hamvraag wederom de Leidraad waterongevallen van de de brandweer:
Leidraad Bestrijding waterongevallen door de brandweer, september 2004,
“Doet het korps aan oppervlakteredding op groot water? Nee > zorg voor overdracht van deze taak (bv aan reddingsbrigades, maar let daarbij op de mogelijk beperkte beschikbaarheid) besef dat de brandweer hier wel voor wordt gealarmeerd”

Naar mijn idee is de Leidraad in veel regio's op dit belangrijke punt niet doorgevoerd.
Ik weet van brandweerbetrokkenheid bij diverse brigades zoals in Culemborg, Den Bosch, Den Haag, IJmuiden, Den Helder, Hoek van Holland, Vlissingen en Terneuzen. Maar zijn er dan ook regionale afspraken?
Wie kan hierover iets meer zeggen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!