Onderzoek naar alarmering

Auteur Topic: Onderzoek naar alarmering  (gelezen 17283 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #50 Gepost op: 23 oktober 2009, 01:19:00
Voor mij is de grote hamvraag wederom de Leidraad waterongevallen van de de brandweer:
Leidraad Bestrijding waterongevallen door de brandweer, september 2004,
“Doet het korps aan oppervlakteredding op groot water? Nee > zorg voor overdracht van deze taak (bv aan reddingsbrigades, maar let daarbij op de mogelijk beperkte beschikbaarheid) besef dat de brandweer hier wel voor wordt gealarmeerd”

Naar mijn idee is de Leidraad in veel regio's op dit belangrijke punt niet doorgevoerd.
Ik weet van brandweerbetrokkenheid bij diverse brigades zoals in Culemborg, Den Bosch, Den Haag, IJmuiden, Den Helder, Hoek van Holland, Vlissingen en Terneuzen. Maar zijn er dan ook regionale afspraken?
Wie kan hierover iets meer zeggen?
Voor de regionalisering zijn ook nog steeds veel brandweerkorpsen tegen. Waarom?

Het wel om bekende eilandpolitiek.

echter bij een melding naar een rac toe ongeacht van wie of wat, zijn er inzetvoorstellen  die te voorschijn komen op een scherm.
De meldingen moeten wel bij de ac's aankomen.voorbeelden genoeg vanuit onze regio dat dit niet gebeurde ondanks dat het zich binnen de gemeente grenzen afspeelde.(eilandpolitiek)
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:47:25
er blijft bij mij nog steeds één vraag staan.
de tijd van de melding aan kwc en de partners en die naar de rac kennemerland.

vaak zien wij hier ook wel de melding aan de partners, maar niet of later aan de rac. dit weten wij omdat we dan de rac bellen om te vragen of er iets bekend is over een incident.

Dat is een goede actie. In het begin was het hier zo dat de kustwacht pas op de hoogte gesteld werden door het RAC Gooi-en Vechtstreek dat een alarmmelding had ontvangen als de reddingsboten al uitvoeren. 10 minuten later dus. Als wij de Kustwacht dan belden om bijzonderheden direkt na het alarm, wisten ze van niets, wij wisten meer dan zij. Dan gingen ze het RAC bellen. Wat dan in dat telefoontje allemaal gezegd is daar heb ik alleen een idee van omdat ik weet hoe een hekel de kustwacht er aan heeft niet op de hoogte te zijn, maar het heeft er wel in geresulteerd dat de kustwacht tegenwoordig direkt op de hoogte gesteld wordt. De bijzonderheden als de positie, aard van het incident en soort schip kloppen niet altijd, maar je kan in ieder geval vast varen. "Een boot ergens op het IJmeer en hij heeft problemen" is geen bijzondere doormelding.  Ook de RAC's onderling kunnen er wat van, soms zit er 10 minuten tussen een melding van Flevoland voor reddingsbrigade Almere en Gooi- en Vechtstreek voor Naarden en Huizen. Ik zie het voor me, "oja, we moeten altijd ook de overkant informeren, laten we dat nog maar even doen".

Andersom geldt natuurlijk het zelfde, als je weet dat er alarm gemaakt wordt voor de Orca door de kustwacht en je belt het RAC en ze weten van niets gaan ze op den duur ook aan het werk om dat te verbeteren. Dus ga daar vooral mee door.

Ik heb een paar keer moeten bellen naar de brandweer omdat ze het testen van de sirenes op de eerste maandag 12.00 uur waren vergeten. Nu denken ze er weer zelf aan -testen om tien over twaalf staat zo slordig- dus bellen helpt.

Een centralist wil graag ook alles weten van wat er gebeurd in zijn gebied.
Wel is het zo dat de kustwacht alle bijzonderheden graag geeft aan een ieder die tot een succesvolle hulpverlening kan bijdragen: de hulpvrager staat voorop. Een RAC daarentegen vertelt een buitenstaander niets. Als het meldkamerpersoneel dat wel doet, wordt ze op het matje geroepen door "de heren van boven" en dan is het snel afgelopen, want daar spelen andere belangen: "eigen volk eerst" en heerst een landcultuur.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #52 Gepost op: 25 oktober 2009, 21:14:39

Andersom geldt natuurlijk het zelfde, als je weet dat er alarm gemaakt wordt voor de Orca door de kustwacht en je belt het RAC en ze weten van niets gaan ze op den duur ook aan het werk om dat te verbeteren. Dus ga daar vooral mee door.


IK denk het niet, maar ik blijf positief. Geloven dat het wel die kant opgaat. Echter het blijft de bekende eilandpoltiek helaas.

Het gaat ons niet om de uitrukcijfers, maar hoe de hulpverlening het snelst geboden kan worden in een prio 1 en 2 situatie.
Echter de knrm en het KWC zijn met een gouden ketting met elkaar verbonden (uitspraak van een inspecteur van de knrm).

Dan vraag ik mij af,waar liggen de doelen.
Gaat het om de hulpverlening of om de positie.

Het is gewoon jammer dat je moet uitluisteren en daarna moet bellen.
Ik gun de jongens van elburg dat ze moeten uitrukken,maar als het voor de deur van ons gebeurt,met een uitruk en ter plaatse verschil van +/- 25 minuten, lijkt het mij, dat het KWC tijd gaat steken om te inventariseren welke brigade's en hulpverlenings instanties altijd inzetbaar zijn rond de randmeren.

Door met elkaar samen te werken,kunnen we zoveel meer bereiken.

grt scrambel
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #53 Gepost op: 28 april 2010, 21:09:26
Doruz,
je bent te eenzijdig geïnformeerd of hebt teveel met oogkleppen opgelopen. Je laat je mening constant beïnvloeden door de achtergrond.
In de evaluatie is gebleken dat naar zeggen van de Kustwacht er een belletje geweest is naar de RAC. Helaas kan de Kustwacht niet met geluidsbanden komen waarop dat staat. Wel kan de RAC een geluidsband leveren dat zij, en niet de Kustwacht contact zoeken. Wederom staat er op die geluidsband een gesprek waaruit blijkt dat de Kustwacht zijn zaakjes niet op orde heeft, want de RAC centralist krijgt een wazig antwoord en geen informatie over melder, tijdstip melding etc.
Maar helaas mag er verder geen acties naar dit incident gedaan worden. Jammer want nu is het een overleden drenkeling. Een paar dagen geleden een POB melding dat een reanimatie wordt. Gelukkig had het schip een AED aan boord, maar ik denk dat men momenteel te vaak de plank goed mis slaat. Deze misslag heeft reeds mensenlevens gekost, maar hoeveel moeten er volgen?
RR (stopt met reacties op dit topic)

Blijkbaar heeft Rescue Ranger nieuwe feiten uit een evaluatie rapport aangaande het incident in Bloemendaal?
Rescue Ranger zou je een linkje naar deze 'feiten' kunnen geven? ::)
En wat bedoel je met die POB melding?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 28 april 2010, 21:12:01
Blijkbaar heeft Rescue Ranger nieuwe feiten uit een evaluatie rapport aangaande het incident in Bloemendaal?
Rescue Ranger zou je een linkje naar deze 'feiten' kunnen geven? ::)
En wat bedoel je met die POB melding?

Aangezien RR op de meldkamer werkt die de melding van de kustwacht gehad zou moeten hebben zit hij volgens mij dichter bij het vuur dan jou...  ::)

Hoe kom jij aan je 'kennis'?  ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #56 Gepost op: 29 april 2010, 12:52:28
http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/10/kustwacht-weerspreekt-beschuldiging-bloemendaal.133790.lynkx

 ;)



En jij vind de media cq. een persbericht betrouwbaarder dan iemand die op de betreffende meldkamer werkt ;D

(Misschien even het eea samenvoegen met dit topic... blijft het een beetje overzichtelijk?)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #57 Gepost op: 29 april 2010, 15:54:28
En jij vind de media cq. een persbericht betrouwbaarder dan iemand die op de betreffende meldkamer werkt ;D

Ja, als het persbericht afkomstig is van de Kuswacht zelf wel  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 29 april 2010, 16:12:37
Ja, als het persbericht afkomstig is van de Kuswacht zelf wel  ;)

Zonder verder te willen oordelen: de kustwacht is niet de enige partij in deze kwestie.

Er zitten meer kanten aan het verhaal en ik vind het eerlijk gezegd wat naïef om dan klakkeloos het verhaal te volgen van één organisatie (waar je wellicht de meeste affectie mee hebt).


Overigens zou het de betrokken organisaties sieren om de zaak onderling uit te spreken en gezamenljik één persbericht op te stellen. Zoals de bal nu over en weer is gespeeld, komt het nogal amateuristisch over...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #59 Gepost op: 29 april 2010, 16:30:14
Zonder verder te willen oordelen: de kustwacht is niet de enige partij in deze kwestie.
Er zitten meer kanten aan het verhaal en ik vind het eerlijk gezegd wat naïef om dan klakkeloos het verhaal te volgen van één organisatie (waar je wellicht de meeste affectie mee hebt).
Overigens zou het de betrokken organisaties sieren om de zaak onderling uit te spreken en gezamenljik één persbericht op te stellen. Zoals de bal nu over en weer is gespeeld, komt het nogal amateuristisch over...

Helemaal mee eens Maarten! O0
En dat is nu juist het punt wat ik ook wilde maken met het linkje om de boel iets te nuanceren.
Even een stukje uitgelicht:

Niet gehoord
Dat de gemeente Bloemendaal nu toch wezenlijke kritiek uit op de afhandeling van de melding door de Kustwacht begrijpt Regeling niet. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de Kustwacht niet is gehoord voor de evaluatie. ‘Ik heb er begrip voor dat de burgemeester, die bestuurlijk verantwoordelijk is, wil weten hoe het is gegaan, maar dan is het wel van belang dat je de betrokkenen hoort en dat je zorgvuldig bent,’ zegt Regeling. Hij heeft contact gezocht met de gemeente Bloemendaal en met de regionale meldkamer om tot een ‘juiste en volledige evaluatie' te komen. De gemeente Bloemendaal is op de hoogte van de zienswijze van de Kustwacht, maar de burgemeester wilde desgevraagd nog niet reageren.

 
 ;)