er blijft bij mij nog steeds één vraag staan.
de tijd van de melding aan kwc en de partners en die naar de rac kennemerland.
vaak zien wij hier ook wel de melding aan de partners, maar niet of later aan de rac. dit weten wij omdat we dan de rac bellen om te vragen of er iets bekend is over een incident.
Dat is een goede actie. In het begin was het hier zo dat de kustwacht pas op de hoogte gesteld werden door het RAC Gooi-en Vechtstreek dat een alarmmelding had ontvangen als de reddingsboten al uitvoeren. 10 minuten later dus. Als wij de Kustwacht dan belden om bijzonderheden direkt na het alarm, wisten ze van niets, wij wisten meer dan zij. Dan gingen ze het RAC bellen. Wat dan in dat telefoontje allemaal gezegd is daar heb ik alleen een idee van omdat ik weet hoe een hekel de kustwacht er aan heeft niet op de hoogte te zijn, maar het heeft er wel in geresulteerd dat de kustwacht tegenwoordig direkt op de hoogte gesteld wordt. De bijzonderheden als de positie, aard van het incident en soort schip kloppen niet altijd, maar je kan in ieder geval vast varen. "Een boot ergens op het IJmeer en hij heeft problemen" is geen bijzondere doormelding. Ook de RAC's onderling kunnen er wat van, soms zit er 10 minuten tussen een melding van Flevoland voor reddingsbrigade Almere en Gooi- en Vechtstreek voor Naarden en Huizen. Ik zie het voor me, "oja, we moeten altijd ook de overkant informeren, laten we dat nog maar even doen".
Andersom geldt natuurlijk het zelfde, als je weet dat er alarm gemaakt wordt voor de Orca door de kustwacht en je belt het RAC en ze weten van niets gaan ze op den duur ook aan het werk om dat te verbeteren. Dus ga daar vooral mee door.
Ik heb een paar keer moeten bellen naar de brandweer omdat ze het testen van de sirenes op de eerste maandag 12.00 uur waren vergeten. Nu denken ze er weer zelf aan -testen om tien over twaalf staat zo slordig- dus bellen helpt.
Een centralist wil graag ook alles weten van wat er gebeurd in zijn gebied.
Wel is het zo dat de kustwacht alle bijzonderheden graag geeft aan een ieder die tot een succesvolle hulpverlening kan bijdragen: de hulpvrager staat voorop. Een RAC daarentegen vertelt een buitenstaander niets. Als het meldkamerpersoneel dat wel doet, wordt ze op het matje geroepen door "de heren van boven" en dan is het snel afgelopen, want daar spelen andere belangen: "eigen volk eerst" en heerst een landcultuur.
Henk