Onderzoek naar alarmering

Auteur Topic: Onderzoek naar alarmering  (gelezen 17617 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2009, 08:55:17
Duidelijk weer een discussie van mensen die er van gehoord hebben, iets gelezen hebben, maar absoluut geen feiten kennen.  O0 O0 O0 O0

Hier sluit ik me geheel bij aan. Dat de alarmering voor DIT incident niet optimaal is geweest, mag duidelijk zijn. En dat men nu aan het kijken is om dit in de toekomst te verbeteren, mag natuurlijk ook duidelijk zijn. Maar zo heeft ieder individu of instantie zijn eigen versie van het verhaal. En op deze manier geeft dat nu alleen maar vertroebeling in de daadwerklijk gepleegde hulpverlening. Er is door de diensten ter plaatse goed gewerkt.

RR (feiten en meningen zijn nooit 1!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2009, 09:17:16
Ik ken de feiten die bij ons gebeurt zijn.
Wij worden gealarmeerd door de meldkamer Alkmaar brandweer/ambulance en dit werkt goed.
Maar wanneer er een vermissing bij de politie bekend is wordt de reddingsbrigade regelmatig vergeten.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:54:54
Hoezo de politie vergeet?

In dit geval nemen ze (KLPD) alleen het 112 telefoontje aan en verbinden ze door naar de gewenste regio / organisatie.
Waarschijnlijk hebben ze er nog geen minuut bemoeienis mee gehad. Het is dan aan de kustwacht en/of de veiligheidsregio om de RB te informeren. Dat het praktisch gezien vaak anders loopt moge duidelijk zijn.

Je kunt van een landelijke 112 centrale ook niet verwachten dat ze op de hoogte zijn van de lokale omstandigheden.
Het zou mooi zijn als we in Nederland eens allemaal op dezelfde manier gaan werken, dat maakt het voor iedereen een stuk makkelijker.
En voor de burger een stuk veiliger.



Hoe relatief is dat? ^
Hoeveel tijd lopen we wel niet te verkloten op diverse fronten, te beginnen bij de bestuurders.

Dus hebben we er maar van gemaakt 'Daar red je levens mee'
(met het gevolg dat men niet 112 belt voor heterdaadjes).

Tot zover mijn grieven ;)

Beste Maarten,
Zoals ik het lees denk jij nog steeds dat de slogan is "112 daar red je levens mee".
Dan moet ik je echt teleurstellen want dat is eind 2008 veranderd in "112 als elke seconde telt".

Citaat RTL maart 2008
Onderwerp: Politie: sneller bellen naar 112
Oproep
Daarom doet de Raad van Hoofdcommissarissen nu een oproep.
Mensen moeten sneller 112 bellen, ook als ze denken dat iemand alleen maar bezig is met de voorbereiding van een misdrijf.
Einde Citaat.

Helaas lukt het niet om de directe link te plaatsen.

Verder is er op de site van http://www.112.nl/publicaties duidelijk te zien dat men op 22 december 2008 een nieuw artikel heeft geplaatst met als je door klikt aan de rechterzijde de nieuwe brochure te downloaden.
Zie pdf link hieronder.
http://www.112.nl/contents/pages/2088/folder_112_lr.pdf
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2009, 17:41:44
Beste Maarten,
Zoals ik het lees denk jij nog steeds dat de slogan is "112 daar red je levens mee".
Dan moet ik je echt teleurstellen want dat is eind 2008 veranderd in "112 als elke seconde telt".

Oké, my bad ;)
Neem niet weg dat 'als elke seconde telt' is bepaalde gevallen maar heel relatief is (in z'n algemeenheid gesproken). Maar da's een andere discussie.

Duidelijk weer een discussie van mensen die er van gehoord hebben, iets gelezen hebben, maar absoluut geen feiten kennen.  O0 O0 O0 O0

Leuke oneliner.
Ik ben oprecht benieuwd naar jouw mening in deze kwestie Melmac, zeker vanuit jouw professie.


Voor degenen die zich bekritiseerd voelen: "Kritiek is gratis advies tot verbetering van je dienstverlening" ;) En van mij uit in ieder geval niet rot bedoeld.
We hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel, toch ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2009, 18:17:00
Hier sluit ik me geheel bij aan. Dat de alarmering voor DIT incident niet optimaal is geweest, mag duidelijk zijn. En dat men nu aan het kijken is om dit in de toekomst te verbeteren, mag natuurlijk ook duidelijk zijn. Maar zo heeft ieder individu of instantie zijn eigen versie van het verhaal. En op deze manier geeft dat nu alleen maar vertroebeling in de daadwerklijk gepleegde hulpverlening. Er is door de diensten ter plaatse goed gewerkt.

RR (feiten en meningen zijn nooit 1!!!)

Er is door de diensten zeker goed werk gedaan! De 112-centrale heeft haar werk goed gedaan, de Kustwacht heeft adequaat opgetreden en de reddingsbrigade heeft uitstekend werk verricht op het strand daarop gevolgd door de mensen van de twee ambu's die ter plaatse waren.

Het blijft in het geval van een zwemster vermist altijd een feit dat elke minuut vertraging de overlevingskans verminderd, echter dat neemt niet weg dat iemand in de keten zijn werk verzaakt heeft.  >:(

Wat men er aan de buitenkant ook van vindt.
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2009, 20:41:05
Maar wanneer er een vermissing bij de politie bekend is wordt de reddingsbrigade regelmatig vergeten.

En omgekeerd idem dito ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2009, 21:56:19
Zinnige opmerking..... :-X


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2009, 22:25:00
En omgekeerd idem dito ::)

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat wij bij de minste twijvel de poltie informeren.
Kregen twee jaar geleden te horen bij een grote zoekactie met knrm,etc erbij te horen van de politie. Sorry te druk regelen jullie het zelf maar.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2009, 22:31:24
Informele contacten:  Mensen op het RAC die weten hoe het werkt, niet bang zijn voor het woord "water" en direct een lijntje leggen naar de reddingsbrigade met een duidelijke prio toekenning. Daar zijn er gelukkig veel van.

"Mensen die de feiten niet kennen"... welke feiten? Het feit dat er veel tijd zat tussen de alarmering van het RAC en die van de boot die al in de buurt was? Of moet je alle feiten, alle in en ouds kennen om je pas wat af te mogen vragen.

"Je was er niet bij, dus je kunt het niet weten" is in die context een veel gehoorde kreet. Een aanhanger van de Darwin theorie zei onlangs op Discovery: "Je hoeft Napoleon niet meegemaakt te hebben om te weten dat hij bestaan heeft."

Ik weet ook hoe het werkt. Of liever gezegd vaak ook niet werkt. En het Ligt niet aan de mensen, maar aan het warrige van hogerhand gevoerde belijd en het gebrek aan controle op het beleid dat wel duidelijk is. Zo gaat een groot gedeelte van de hulpverlening  inmiddels over C2000. Terwijl is afgesproken dat de marifoon het primaire verbindingsmiddel voor op het water zou blijven, wordt het falende RAC steeds belangrijker voor de waterhulpverlening en staat de kustwacht en de marifoon steeds verder buitenspel.
Het zal steeds vaker "minder optimaal lopen" en de leermomenten zullen zich opstapelen.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2009, 00:20:02
Ja, maar zie jij de(strand en niet kustwacht-gerelateerde) Reddingsbrigades primair op de marifoon komen? Dat gaat em natuurlijk niet worden...

Het zou wel mooi zijn als de kustwacht een link kan leggen naar de reddingsbrigades... dat moet nu ook via via (en gebeurt soms ook niet).

Joost (En het werkt ook ff anders aan de kust dan op groot-binnenwater)