precies janvdr,
ze kunnen het voorschrijven maar ze kunnen je niet verplichten het bij hun (het lb) te kopen. Royeren is niet mogelijk hebben we uitgezocht. En in de praktijk doen ze het niet want anders hadden we het van Zandvoort wel gehoord toch.
Max,
Dan heb je je toch niet goed voor laten lichten of het niet juist uitgezocht.
Zoals ik reeds eerder schreef is royeren zeker mogelijk, dat het in de praktijk niet, of slechts zeer zelden wordt gedaan is een ander verhaal. Veel afdelingen zullen immers snel van gedachten veranderen als het royeringsproces in werking wordt gezet. (Wat ik ook heb proberen aan te geven in mijn kleine voorbeeldje).
Zodra jij als afdeling je niet houdt aan hetgeen in de ALV van het Landelijke Rode Kruis is besloten, waar ieder district stemrecht in heeft, is
een van de opties om je te royeren als Rode Kruis, immers elke afdeling is akkoord gegaan met dit gegeven toen ze bij het Rode Kruis kwamen. (Het royeringsproces is een langdurig proces wat niet van de een op de andere dag zal gebeuren, er moeten aan een heleboel voorwaarden voldaan worden, wil hiermee gestart worden. Het is daarom een uiterste dwangmiddel)
In de ALV is heel duidelijk afgesproken dat het kledingpakket eruit dient te zien zoals het door het LB wordt voorgedragen. In die zin ben je verplicht om in kleding te lopen die er zo uitziet. Het LB heeft 1 leverancier aangewezen die de kleding volgens de richtlijnen uit de ALV mag produceren. Je kunt dus als afdeling alleen bij de LB (Lees KLM-Echo) terecht om die kleding te kopen welke voldoet aan de richtlijnen uit de ALV. Dus in zoverre ben je 'verplicht' om bij het LB te kopen.
Daarnaast komt nog het gebruik van het Rode Kruis om de hoek kijken (Zie site LB). Het Rode Kruis mag in tijd van vrede alleen gebruikt worden door o.a. het NRK en de door hen aangewezen bedrijven (KLM-Echo). Dus in die zin is G&S niet 'legaal' bezig, nog buiten beschouwing gelaten dat die kleding niet voldoet aan de eisen zoals ze gesteld zijn in de ALV van het NRK, welke dus afdelingen die in die kleding lopen in overtreding van de afspraken gemaakt in de ALV doet zijn.
Neemt niet weg, dat ik persoonlijk de kleding van G&S ook veel beter vindt en dat ik onze afdeling ook aan het pushen ben om deze kleding te gaan aanschaffen. Ik heb hierboven echter alleen geschetst zoals het feitelijk in elkaar zit.
Voorts zijn er enige ontwikkelingen omtrent het contact tussen G&S en LB, echter kan ik daar nu niet op ingaan om de onderhandelingen niet te frustreren. Mijn excuses hiervoor.