Wat te doen bij aantreffen waakhond?

Auteur Topic: Wat te doen bij aantreffen waakhond?  (gelezen 18735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #30 Gepost op: 8 september 2009, 08:12:42
mmm daar zitten wel nog wat haken en ogen aan.... dat gebeurd namelijk niet zomaar...hier zijn er zowiezo twee bijtincidenten nodig voordat er een onderzoek plaats gaat vinden... zomaar een hond laten inslapen gebeurd niet zomaar....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 8 september 2009, 08:19:09
Maar goed ook..

Ik heb zoiets van eigen schuld dikke bult... ;D

Moet je maar niet komen jatten...


Glenn2

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 8 september 2009, 10:48:33
Vanuit het HV-achtergrond geen ervaring, maar wel met honden in het algemeen, ook het agressievere soort. Een hond reageert op veel kabaal, hoop mensen tegelijk in huis die hij niet kent. Als er twee dienders een woning binnen komen stormen om iemand te helpen zal de hond dat als een bedreiging zien.

Een goede benaderingstechniek van een hond is een rustige, hoge stem, op je knieën zitten en je hand richting de neus van de hond bewegen. Laat hem er aan snuffelen en spreek lieve woordjes. Een hond hoort het verschil niet tussen 'braaf' en 'eikel',  maar het gaat om de intonatie. Vaak merk je dat na het eerste gesnuffel de hond vriendelijker wordt. Vanaf dat moment kan je hem voorzichtig naar z'n mand, kooi of dienstauto lokken. Heb je koekjes of ander voedsel mee dan werkt dat helemaal geweldig, tenzij de hond inderdaad getraind is (en daarmee bedoel ik niet de puppycursus ;)).

Aai een onbekende hond ook nooit bovenop z'n hoofd, maar altijd onder z'n bek/kin. Dat lijkt gevaarlijker, maar een hond vindt dat veel minder bedreigend.

Ik heb zelf een Rottweiler, hij wordt door velen als angstaanjagend beschouwd maar de meeste honden zijn met een juiste benadering schatjes.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #33 Gepost op: 8 september 2009, 12:56:37
Vanuit het HV-achtergrond geen ervaring, maar wel met honden in het algemeen, ook het agressievere soort. Een hond reageert op veel kabaal, hoop mensen tegelijk in huis die hij niet kent. Als er twee dienders een woning binnen komen stormen om iemand te helpen zal de hond dat als een bedreiging zien.

Een goede benaderingstechniek van een hond is een rustige, hoge stem, op je knieën zitten en je hand richting de neus van de hond bewegen. Laat hem er aan snuffelen en spreek lieve woordjes. Een hond hoort het verschil niet tussen 'braaf' en 'eikel',  maar het gaat om de intonatie. Vaak merk je dat na het eerste gesnuffel de hond vriendelijker wordt. Vanaf dat moment kan je hem voorzichtig naar z'n mand, kooi of dienstauto lokken. Heb je koekjes of ander voedsel mee dan werkt dat helemaal geweldig, tenzij de hond inderdaad getraind is (en daarmee bedoel ik niet de puppycursus ;)).

Aai een onbekende hond ook nooit bovenop z'n hoofd, maar altijd onder z'n bek/kin. Dat lijkt gevaarlijker, maar een hond vindt dat veel minder bedreigend.

Ik heb zelf een Rottweiler, hij wordt door velen als angstaanjagend beschouwd maar de meeste honden zijn met een juiste benadering schatjes.
Als wij met 4 ambulancemedewerkers en 6 brandweermannen en 2 politieagenten binnen komen stuiteren voor een reanimatie wordt dat zeker lastig? ;) :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #34 Gepost op: 8 september 2009, 16:24:47
Welnee.

Je voert gewoon eerst die 2 meetbuisjes aan de hond. Als die daarna nog honger heeft kan hij aan de brandweerploeg beginnen. Die reanimatie kun je rustig met 4 ambulance-medewerkers doen. ;)


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 8 september 2009, 16:39:51
Vanuit het HV-achtergrond geen ervaring, maar wel met honden in het algemeen, ook het agressievere soort. Een hond reageert op veel kabaal, hoop mensen tegelijk in huis die hij niet kent. Als er twee dienders een woning binnen komen stormen om iemand te helpen zal de hond dat als een bedreiging zien.

Een goede benaderingstechniek van een hond is een rustige, hoge stem, op je knieën zitten en je hand richting de neus van de hond bewegen. Laat hem er aan snuffelen en spreek lieve woordjes. Een hond hoort het verschil niet tussen 'braaf' en 'eikel',  maar het gaat om de intonatie. Vaak merk je dat na het eerste gesnuffel de hond vriendelijker wordt. Vanaf dat moment kan je hem voorzichtig naar z'n mand, kooi of dienstauto lokken. Heb je koekjes of ander voedsel mee dan werkt dat helemaal geweldig, tenzij de hond inderdaad getraind is (en daarmee bedoel ik niet de puppycursus ;)).

Aai een onbekende hond ook nooit bovenop z'n hoofd, maar altijd onder z'n bek/kin. Dat lijkt gevaarlijker, maar een hond vindt dat veel minder bedreigend.

Ik heb zelf een Rottweiler, hij wordt door velen als angstaanjagend beschouwd maar de meeste honden zijn met een juiste benadering schatjes.

Een kleine tip hiervoor; als je dat doet, bal je hand dan tot een vuist. Als de hond dan bijt, ben je niet direct een aantal vingers (bijna) kwijt...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 8 september 2009, 17:29:11
Ik heb zelf een Rottweiler, hij wordt door velen als angstaanjagend beschouwd maar de meeste honden zijn met een juiste benadering schatjes.

Ik heb hier ook zo'n knuffelbeest zitten....  O0


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #37 Gepost op: 10 september 2009, 18:53:42
tja... ik heb het nog niet meegemaakt... gewoon vriendelijk naar de hond toe doen....ik heb tot nu toe geen problemen gehad... stukje gezonde terughoudendheid is normaal tot de hond je even besnuffeld heeft..... O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #38 Gepost op: 25 september 2009, 21:17:35
Ik vroeg mij af;

Wat doen de diverse hulpverlenende instanties bij het aantreffen van een waakhond?

Situatie:

Melding onwelwording, HV (welke tak dan ook) komt ter plaatse. Bij het s.o. zit een grommende waakhond (rottweiler, Mechelse herder, dobermann etc.)

S.o. ligt op de grond en is buiten bewustzijn, kan zijn hond niet corrigeren. De hond wijkt niet van het baasje, vertrouwt die rare uniformen en alle onrust daaromheen niet. Oftewel; de hond blijft ten alle tijden het baasje ''beschermen''.

Wat zijn de opties voor de HV-ers?

Ik ken de optie dierenambu / vangstok, maar zijn er niet meer opties?

Ik denk dat de diervriendelijke (en ook tijdrovende) opties (vangstok, dierenambulance etc) een oplossing zijn als het SO niet in direct levensgevaar verkeert.
Maar naar mijn mening wordt dit anders als de situatatie van het slachtoffer wel kritiek is, bijvoorbeeld als het SO gereanimeerd moet worden.
Dan zijn naar mijn mening drastischer maatregelen nodig en gerechtvaardigd.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #39 Gepost op: 28 september 2009, 09:26:21
Ik denk dat de diervriendelijke (en ook tijdrovende) opties (vangstok, dierenambulance etc) een oplossing zijn als het SO niet in direct levensgevaar verkeert.
Maar naar mijn mening wordt dit anders als de situatatie van het slachtoffer wel kritiek is, bijvoorbeeld als het SO gereanimeerd moet worden.
Dan zijn naar mijn mening drastischer maatregelen nodig en gerechtvaardigd.

Dan zit er inderdaad weinig opties over.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.