Wat te doen bij aantreffen waakhond?

Auteur Topic: Wat te doen bij aantreffen waakhond?  (gelezen 18729 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #40 Gepost op: 28 september 2009, 10:09:32
Ik denk dat de diervriendelijke (en ook tijdrovende) opties (vangstok, dierenambulance etc) een oplossing zijn als het SO niet in direct levensgevaar verkeert.
Maar naar mijn mening wordt dit anders als de situatatie van het slachtoffer wel kritiek is, bijvoorbeeld als het SO gereanimeerd moet worden.
Dan zijn naar mijn mening drastischer maatregelen nodig en gerechtvaardigd.

Wat versta je dan onder drastisch? Je voet, knuppel, pepperspray, vuurwapen?


Glenn2

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 28 september 2009, 10:21:44
Ik heb hier ook zo'n knuffelbeest zitten....  O0
Geweldig. Even offtopic: hoe oud?  De mijne is net 12,5 geworden en doet niets anders dan slapen en eten. Waken doetie niet meer ;)


Glenn2

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 28 september 2009, 10:24:33
Als wij met 4 ambulancemedewerkers en 6 brandweermannen en 2 politieagenten binnen komen stuiteren voor een reanimatie wordt dat zeker lastig? ;) :P
Dan moet je je afvragen of een reanimatie met 12 man echt veel toegevoegde waarde heeft ;)

Nee zonder gekheid. Je zou één of twee man vooruit kunnen sturen die vervolgens 'vriendjes' worden met de hond. Meestal accepteert zo'n hond het dan wel als je 'm meelokt naar een andere kamer en daar de deur even dichtdoet.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #43 Gepost op: 28 september 2009, 10:59:21
Wat versta je dan onder drastisch? Je voet, knuppel, pepperspray, vuurwapen?

Ik denk dat met een knuppel of pepperspray de hond niet onder controle gehouden kan worden. Ik ben bang dat in dat geval de situatie zelfs escaleert.
Dus ik denk inderdaad aan een vuurwapen (ervan uitgaande dat een agent aanwezig is).


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #44 Gepost op: 28 september 2009, 11:04:46
Dan moet je je afvragen of een reanimatie met 12 man echt veel toegevoegde waarde heeft ;)

Nee zonder gekheid. Je zou één of twee man vooruit kunnen sturen die vervolgens 'vriendjes' worden met de hond. Meestal accepteert zo'n hond het dan wel als je 'm meelokt naar een andere kamer en daar de deur even dichtdoet.

reanimatie betekent om de 2 minuten wisselen...dus dan is een aantal personen extra op de plek des onheils geen luxe.... Verders denk ik dat je als je rustig doet en even tijd neemt om de hond weg te leiden, dit later weer ten gunste komt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #45 Gepost op: 28 september 2009, 12:24:44
Is het geen optie om met een blusdeken/plaid of desnoods een laken een "veilig" gebied te maken?

(zodat de hond in een hoek van de kamer opgesloten wordt)?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Glenn2

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 28 september 2009, 12:25:59
Is het geen optie om met een blusdeken/plaid of desnoods een laken een "veilig" gebied te maken?

(zodat de hond in een hoek van de kamer opgesloten wordt)?
Uh, je weet dat een hond die niet op z'n gemak is daar gewoon dwars doorheen komt? Is het niet meteen, dan wel na een paar minuten.

Of begrijp ik je niet?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #47 Gepost op: 28 september 2009, 12:35:21
nogmaals even de tijd pakken om de hond gerust te stellen... als je dat wel vaker gedaan hebt kost je dat vaak nog geen halve minuut a een minuut... daarna kun je de hond een andere kamer in geleiden en ben je voorlopig klaar...

Door dan even de tijd te nemen heb je daarna alle profijt van de wereld... alleen snap ik ook wel dat in die situatie het nemen van tijd erg lastig is...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #48 Gepost op: 2 oktober 2009, 10:15:25
nogmaals even de tijd pakken om de hond gerust te stellen... als je dat wel vaker gedaan hebt kost je dat vaak nog geen halve minuut a een minuut... daarna kun je de hond een andere kamer in geleiden en ben je voorlopig klaar...

Door dan even de tijd te nemen heb je daarna alle profijt van de wereld... alleen snap ik ook wel dat in die situatie het nemen van tijd erg lastig is...

Helemaal mee eens. En laat je vooral niet misleiden door het soort hond. (ik heb zelf een herder) Veel soorten worden bij voorbaat al als bijtend beschouwd.
Echter de meeste bijtincidenten zijn met kleinere honden. Vooral bij brand zal een hond ook in de war zijn. Dus let altijd op. Neem de tijd. Bij twijfel niet doen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #49 Gepost op: 2 oktober 2009, 14:23:49
Geweldig. Even offtopic: hoe oud?  De mijne is net 12,5 geworden en doet niets anders dan slapen en eten. Waken doetie niet meer ;)

3 jaar. Zeer aanhankelijk, als het aan hem ligt knuffelt ie de hele dag. Maar erg waaks, binnen en buiten...beschermt ''zijn'' roedel.  leve de slipketting.. ;D

12.5 jaar, respect! En laat me raden; echt zo'n ouwe lobbes die beetje bromt en knort als ie het ergens niet mee eens is?  ;D

Was hij wel erg waaks, toen ie jong was? Dat moet haast wel, zo is het ras nou eenmaal..

Helemaal mee eens. En laat je vooral niet misleiden door het soort hond. (ik heb zelf een herder) Veel soorten worden bij voorbaat al als bijtend beschouwd.
Echter de meeste bijtincidenten zijn met kleinere honden. Vooral bij brand zal een hond ook in de war zijn. Dus let altijd op. Neem de tijd. Bij twijfel niet doen.

Helemaal mee eens! Die keffertjes worden dan ook (vaak) niet opgevoed. Die mogen van jongs af aan blaffen, trekken aan de riem, worden over het algemeen weinig gecorrigeerd. Bijten vaker als grote honden, maar als een grotere hond bijt, is de schade ook gelijk wat groter..En dat zijn juist de beten die geregistreerd worden!