Reanimatie ervaring met AED na SMS alert

Auteur Topic: Reanimatie ervaring met AED na SMS alert  (gelezen 32255 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #30 Gepost op: 26 augustus 2009, 17:11:20
haha ja tuurlijk, was ook meer om aan te geven dat het niet zo zwart wit is.. maar nog steeds geen antwoord... of het nou wel of niet strafbaar is... want als de buurvrouw van 3 straten verderop in dr hand snijd met koken ga je er ook niet heen.. en kom je ook niet zomaar binnen om de wond te verbinden..

Ik moest afgelopen week met een prio 1 naar een bejaardenhuis. De verzorging stond voor de deur, had telefonisch contact gehad met de bewoonster waaruit bleek dat zij vermoedelijk op de grond lag en direct hulp nodig had. Verdere info was niet bekend. Ondanks dat men de deur eenvoudig had kunnen 'forceren' (reservesleutels waren niet voor handen), wachtte men al die tijd op ons voordat ze naar binnen gingen. Ze mochten namelijk niet naar binnen zonder de politie! Wat een onzin!! Inderdaad, in de Wet Binnentreden staat dat de politie die bevoegdheid heeft. Maar ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dit 'Amerikaanse' angsthazengedrag. Alsof je een aanklacht aan je broek krijgt als je een deur intrapt om iemands leven te redden?!

En al zou iemand daarvan aangifte doen, dan is het maar de vraag of er iets mee gedaan wordt. Wordt er alsnog iets mee gedaan, dan zou je, wanneer je echt alles tegen hebt en het uiteindelijk tot een rechtzaak komt, je kunnen beroepen op de strafuitsluitingsgrond van artikel 40 van het Wetboek van Strafrecht: overmacht (in de zin van noodtoestand).

Oftewel, bij medische noodzaak en je kunt helpen: die woning in, en zo nodig de deur eruit!


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2009, 20:04:25
dankje golly voor de informatie
ja nu ik dat weet ga ik ens er spoed achter zetten om te beginne want ben nu lid van het rode kruis van eijsden en ik zo daar men ehbo opleiding gaan doen maar die hadden te weinig mensen ofzo beetje onduidelijk dus iik ga ens derachter aan en anders gewoon ergens waar ik wel in september kan beginne met de curcus want ik vind dat ik het wel nodig heb
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #32 Gepost op: 4 oktober 2009, 12:11:03
ik ga eindelijk in oktober beginnen met mijn ehbo diploma :D
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #33 Gepost op: 8 oktober 2009, 16:11:14
oke goed man ik hoop dat je een hoop leerd maar weinig in praktijk hoeft te brengen
ehbo'er plv hoofd bhv'er


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2009, 18:43:46
Ook ik heb in het afgelopen jaar meerdere sms'jes van aed-alert gehad en er op gereageerd, het enige nadeel vind ik nog steeds dat je niet op je actuele postitie wordt ge-smst
maar wel in een straal van 500 meter van je woon en/of werkadres.

Mijn ervaring met dit systeem is terdege wel positief te noemen mochten er mensen vragen hebben pm kan altijd,


Groeten Ronald


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #35 Gepost op: 15 oktober 2009, 22:17:56
Zijn die AED vrijwilligers (goed) herkenbaar door kleding, pasjes o.i.d.?

Overigens, ben ik nou de enige die het absurd (!) vindt dat topicstarter na een dergelijke P2000 melding op zijn fiets springt om foto's te gaan maken van een dergelijk incident? Zoiets heeft toch totaal geen nieuwswaarde? Echt waar, ik hoop dat P2000 zo snel mogelijk wordt afgeschermd voor het publiek, zodat ramptoeristen zoals topicstarter lekker thuis kan blijven en dergelijke gegevens (tegenwoordig straatnaam en huisnummer op P2000, ook zoiets belachelijks) alleen aankomen bij de belanghebbenden.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2009, 22:33:24
Zijn die AED vrijwilligers (goed) herkenbaar door kleding, pasjes o.i.d.?

Overigens, ben ik nou de enige die het absurd (!) vindt dat topicstarter na een dergelijke P2000 melding op zijn fiets springt om foto's te gaan maken van een dergelijk incident? Zoiets heeft toch totaal geen nieuwswaarde? Echt waar, ik hoop dat P2000 zo snel mogelijk wordt afgeschermd voor het publiek, zodat ramptoeristen zoals topicstarter lekker thuis kan blijven en dergelijke gegevens (tegenwoordig straatnaam en huisnummer op P2000, ook zoiets belachelijks) alleen aankomen bij de belanghebbenden.
De nieuwswaarde van een reanimatie is inderdaad niet erg hoog. Toeloop heb je zowiezo wel, is vaak niet eens P2000 voor nodig. Maargoed dat is al een heel aantal keren besproken dus dat laat ik verder maar buiten beschouwing.
Weet nou iemand hoe je juridisch gezien in je schoenen staat als je reageert op een melding die niet voor jou bedoeld is?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2009, 14:59:11
Echt waar, ik hoop dat P2000 zo snel mogelijk wordt afgeschermd voor het publiek, zodat ramptoeristen zoals topicstarter lekker thuis kan blijven en dergelijke gegevens (tegenwoordig straatnaam en huisnummer op P2000, ook zoiets belachelijks) alleen aankomen bij de belanghebbenden.
Zo goeiemorgen hè, heb je een glas azijn leeg gedronken vanochtend bij je ontbijt? Dat hij naar een reanimatie gaat, ok, tot daar aan toe ben ik het met je eens dat het pure ramptoerisme is. Maar als hij duidelijk laat merken dat hij serieus daarmee iets wil doen, waarom zou je dat dan gaan belemmeren? Echt een reactie in de categorie "Hier kunnen we niks mee.."
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2009, 20:15:15
ja daarom heb ik meneer pietje een PB gestuurd om hem en beetje uit te legge waarom ik ga kijken
ik ga echt niet voor de ramptoerisme hoor ik ga of voor de voertuigen of om te kijken of ik kan helpen
en serieus ik wil hier iets mee gaan doen als ik men ehbo diploma heb maar zit me alleen te bedenken hoe ik het moet gaan brengen bij de gemeente of ambu dienst ofzo


mvg jeroenduitske
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2009, 22:52:50
Zo goeiemorgen hè, heb je een glas azijn leeg gedronken vanochtend bij je ontbijt? Dat hij naar een reanimatie gaat, ok, tot daar aan toe ben ik het met je eens dat het pure ramptoerisme is. Maar als hij duidelijk laat merken dat hij serieus daarmee iets wil doen, waarom zou je dat dan gaan belemmeren? Echt een reactie in de categorie "Hier kunnen we niks mee.."

Ik belemmer niets, maar ik kan wel een boel redenen opnoemen waarom ik zijn 'helpende hand' niet zou kunnen waarderen. Hulpverlening aan hulpverleners (schattig) lijkt me iets wat minstens zo professioneel georganiseerd moet worden als de professionele hulpverlening zelf, of sta jij te trappelen om iedereen met een EHBO diploma in je woonkamer te ontvangen bij een incident. En als hij serieus is, dan lijkt stap 1 me dat de intentie anders wordt. Dus niet: "ik zat lekker achter men laptop opeens krijg ik melding op men pager 2 ambulance's naar een straat dus ik dacht meteen reanimatie dus cameratas gepakt en naar straat gefietst" (citaat start post).


ja daarom heb ik meneer pietje een PB gestuurd om hem en beetje uit te legge waarom ik ga kijken
ik ga echt niet voor de ramptoerisme hoor ik ga of voor de voertuigen of om te kijken of ik kan helpen
en serieus ik wil hier iets mee gaan doen als ik men ehbo diploma heb maar zit me alleen te bedenken hoe ik het moet gaan brengen bij de gemeente of ambu dienst ofzo

Zie stukje hierboven. Het enkele feit dat je dacht aan een reanimatie en je cameratas pakt lijkt me al een verkeerde start. Als je echt serieus bent; ga dan bij de lokale EHBO vereniging, verleen hulp bij lokale evenementen en draag zo je steentje bij. Mocht je dan op straat onverhoopt iets tegen het lijf lopen (lees: midden in de supermarkt valt oma om) dan kun je jouw ding doen; maar het achternaracen van ambulances en welhaast hopen dat je eerder bent om te kunnen assisteren lijkt me geen goede instelling. Let dus op mijn nuance; ik ben niet per definitie tegen het feit dat je mensen wilt helpen; maar wel tegen de redenatie die erachter schuil lijkt te gaan.