Reanimatie ervaring met AED na SMS alert

Auteur Topic: Reanimatie ervaring met AED na SMS alert  (gelezen 32256 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2009, 22:58:35
Weet nou iemand hoe je juridisch gezien in je schoenen staat als je reageert op een melding die niet voor jou bedoeld is?

Zoals al eerder gezegd; ik denk niet dat iemand jou iets zal verwijten als jij ergens passeert waar een noodsituatie is, jij jezelf als EHBO-er kenbaar maakt en de eerste helpende hand biedt. Wat ik moreel dan weer dubieus vindt is als je "reageert op een melding". Als je fijn aan het toeren bent en je ziet een ongeval gebeuren dan is het je morele plicht om te helpen, als je thuis zit en datzelfde ongeval op je P2000 monitor voorbij ziet komen en je racet naar de ongevalslocatie om DAN te helpen dan zit er ergens iets knel tussen de oren. Uiteraard, vast wel weer wat uitzonderingen denkbaar.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2009, 23:13:33
Ik zal de situatie even personaliseren.
Ik zit thuis en ik krijg op mijn pieper een melding van een reanimatie, een paar straten verderop(Ik krijg de melding wel, maar deze is niet voor mij bedoeld). Ik heb een reanimatiecursus gehaald, dus ik zou een helpende hand kunnen bieden. In de geschetste situatie hiervoor is een persoon van het betreffende huis niet meer aan te spreken door emotie. Ik ga dus op eigen ondernemen het huis binnen en ik start de reanimatie.
Als die persoon mij later aanklaagt voor huisvredebreuk omdat ik op eigen ondernemen die woning heb betreden, hoe sta ik dan in m'n schoenen in de rechtbank? Hoe kan ik me verdedigen?


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2009, 23:15:48
ten eerste
zit ik bij het rode kruis en ga in november beginnen met men ehbo opleiding
tot dan zal ik echt niet zomaar een huis binnstappen om effe een held uit te hangen
en daarom wil ik er mee verder dat je burgers kunt helpen in die situaties in afwachting van de ambulance

ten tweede
en bij een reanimatie blijft mijn camera mooi!!! in mijn tas
En ik maak als er een ambulance met a1 komt altijd een flimpje op een doorgaande weg,en niet in de straat van de melding  !!!!!!!

ten derde
maar ik hoop ook nooit te hoeven helpen mijn hobby is AMBULANCE'S fotograveren of flimen en het draait echt niet om het slachtoffer ik ga puur voor die wagen te flimen of te fotograveren en ja ik kan wel en keer naar de ambulance post gaan en foto's maken maar ik ga echt puur voor die wagens !!!!!!

maar ik krijg toch niet iedereen ervan overtuigd dat ik puur voor die wagens ga en niet voor het slachtoffer !!!!!!!!
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:55:59
tot dan zal ik echt niet zomaar een huis binnstappen om effe een held uit te hangen

Moet ook never nooit de insteek zijn om te gaan helpen O0


- maar ik hoop ook nooit te hoeven helpen mijn hobby is AMBULANCE'S fotograveren of flimen
- maar ik krijg toch niet iedereen ervan overtuigd dat ik puur voor die wagens ga en niet voor het slachtoffer !!!!!!!!
- en daarom wil ik er mee verder dat je burgers kunt helpen in die situaties in afwachting van de ambulance
Je haalt hier 2 zaken een beetje ongelukkig door elkaar, en vandaar ook de ontstane verontwaardiging. Je wil iemand kunnen helpen in afwachting van de ambulance, en in dit topic stelde jij de vraag of je een huis mag betreden om een eventuele reanimatie te starten bij iemand die je helemaal niet kent.
Je schrijft ook dat ambulances fotograferen en filmen jouw hobby is. Je brengt dit in verband met die reanimatie, terwijl het juist alleen om helpen zou moeten gaan. Het lijkt mij dan ook beter om jouw fotografiehobby in dit topic buiten beschouwing te laten en om vooral de aandacht te richten op de vraag: Mag jij een huis betreden om een reanimatie te starten als jij reageert op een melding die niet aan jou gericht is?


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:11:42
ben het helemaal met je eens alain  ;)
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #45 Gepost op: 24 oktober 2009, 23:14:49
Op het al dan niet reageren op een melding ga ik niet in... Ik heb daar zo mijn ideeen over, maar dat voegt niets toe denk ik. Wat betreft het juridische verhaal wil ik wel een poging doen om e.e.a. op te helderen.

Alain spreekt in zijn casus over huisvredebreuk. Dat is artikel 138 Wetboek van Strafrecht. Daarin staat:

Lid 1: Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

In Jip-en-Janneketaal: je gaat naar binnen in een besloten ruimte van een ander en weigert weg te gaan wanneer de eigenaar dat vraagt. Gevolg: schuldig aan huisvredebreuk.

In de casus van Alain zal artikel 138 WvSR dan ook niet snel opgaan. Want het is maar de vraag of er sprake is van wederrechtelijkheid (dat je iets doet tegen de wil van een ander). Verder kun je je afvragen of iemand het in zijn hoofd haalt om een hulpverlener (lees: toevallig passerende EHBO'er) de deur te wijzen als die met een reanimatie bezig is.

Mocht het allemaal nu toch zo ver komen dat jij ondanks je goede bedoelingen toch verdacht wordt van artikel 138 WvSR, kun je altijd nog een beroep doen op een strafuitsluitingsgrond. In artikel 40 WvSR staat dat wanneer je handelt uit overmacht, je niet strafbaar bent. Kijkend naar de casus zou je kunnen zeggen dat je, om noodzakelijke hulp te verlenen, niet anders kon dan huisvredebreuk plegen. Het belang van het redden van een leven staat altijd boven dat van het bescheremen van een bezit of ruimte.

Dus stel je fietst op een mooie zomerdag door een straat, je ziet dat iemand in een woning gereanimeerd moet worden en jij bent de enige die kan helpen? Dan kun je gewoon naar binnen en is er geen rechter die jou daar ooit voor zal veroordelen! Zelfs al moet je er een ruitje voor inslaan of een slot voor forceren. Natuurlijk is het wel handig om eerst 112 te bellen!

Kleine persoonlijke noot: voor je zulke toeren uit gaat halen moet je wel heel zeker van je zaak zijn, dat elke seconde wachten er één teveel is... én je moet echt die levensreddende handelingen kunnen verrichten en daar toe in staat zijn. Het is heel goed dat er steeds meer mensen getraind zijn in het reanimeren en het gebruik van een AED, maar helaas zie ik in de praktijk ook vele mensen in een echte situatie compleet dichtslaan, met alle gevolgen van dien...


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:05:27
dankje voor je informatie ;)
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #47 Gepost op: 27 oktober 2009, 13:12:00
Denk dat deze topic ook redelijk is uitgemolken nu, niet dan???
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #48 Gepost op: 27 oktober 2009, 16:35:29
Denk dat deze topic ook redelijk is uitgemolken nu, niet dan???
De behoefte naar dergelijke informatie is in dit topic zojuist voldaan, dat merk je goed op O0


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #49 Gepost op: 13 januari 2010, 19:30:42
half maart heb ik examen voor men ehbo diploma dus ben nu goed aan het leren  :)
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG