Reanimatie ervaring met AED na SMS alert

Auteur Topic: Reanimatie ervaring met AED na SMS alert  (gelezen 32501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2010, 14:24:19
ik heb gister reanimatie les gehad op de opleiding en ging goed en volgende week gaan we met de aed aan de slag:) en na 16 maar ben ik dan hopelijk gediplomeerd ehbo-er
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2010, 14:35:40
Ik wil nog even inhaken op dit topic,

Ik hoorde zojuist van een buurmeisje dat hier gister op een parkeerterrein recht voor me huis iemand gereanimeerd is, Ambulances waren na ongeveer 8 minuten ter plaatste, het was rond 10u in de ochtend en ik was gewoon thuis.. echter wist ik er niks vanaf (geen ambu op p2000 en Sms alert is hier voor reanimaties ook niet).

Dan stoor ik me er wel aan om te weten dat ik kon helpen (ben gediplomeerd met EHBO diploma, Reanimatie en AED) maar er gewoon niks is hier om de mensen met kennis te kunnen ''alarmeren'' wat ik hoorde van me buurmeisje is dat er de eerste minuten niemand was die wist hoe ze moesten reanimeren. en na een aantal minuten kwam er een bewoner van de straat die het wel kon. Zonde van die paar minuten dan.

Hoe het nu met het slachtoffer gaat weet ik overigens niet.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2010, 19:01:47
hopelijk heeft de man het overleeft
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 3 februari 2010, 14:15:05
Op het al dan niet reageren op een melding ga ik niet in... Ik heb daar zo mijn ideeen over, maar dat voegt niets toe denk ik. Wat betreft het juridische verhaal wil ik wel een poging doen om e.e.a. op te helderen.

Alain spreekt in zijn casus over huisvredebreuk. Dat is artikel 138 Wetboek van Strafrecht. Daarin staat:

Lid 1: Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

In Jip-en-Janneketaal: je gaat naar binnen in een besloten ruimte van een ander en weigert weg te gaan wanneer de eigenaar dat vraagt. Gevolg: schuldig aan huisvredebreuk.

In de casus van Alain zal artikel 138 WvSR dan ook niet snel opgaan. Want het is maar de vraag of er sprake is van wederrechtelijkheid (dat je iets doet tegen de wil van een ander). Verder kun je je afvragen of iemand het in zijn hoofd haalt om een hulpverlener (lees: toevallig passerende EHBO'er) de deur te wijzen als die met een reanimatie bezig is.

Mocht het allemaal nu toch zo ver komen dat jij ondanks je goede bedoelingen toch verdacht wordt van artikel 138 WvSR, kun je altijd nog een beroep doen op een strafuitsluitingsgrond. In artikel 40 WvSR staat dat wanneer je handelt uit overmacht, je niet strafbaar bent. Kijkend naar de casus zou je kunnen zeggen dat je, om noodzakelijke hulp te verlenen, niet anders kon dan huisvredebreuk plegen. Het belang van het redden van een leven staat altijd boven dat van het bescheremen van een bezit of ruimte.

Dus stel je fietst op een mooie zomerdag door een straat, je ziet dat iemand in een woning gereanimeerd moet worden en jij bent de enige die kan helpen? Dan kun je gewoon naar binnen en is er geen rechter die jou daar ooit voor zal veroordelen! Zelfs al moet je er een ruitje voor inslaan of een slot voor forceren. Natuurlijk is het wel handig om eerst 112 te bellen!

Kleine persoonlijke noot: voor je zulke toeren uit gaat halen moet je wel heel zeker van je zaak zijn, dat elke seconde wachten er één teveel is... én je moet echt die levensreddende handelingen kunnen verrichten en daar toe in staat zijn. Het is heel goed dat er steeds meer mensen getraind zijn in het reanimeren en het gebruik van een AED, maar helaas zie ik in de praktijk ook vele mensen in een echte situatie compleet dichtslaan, met alle gevolgen van dien...

je kan het ook omdraaien: één ieder die iemand in nood ziet verkeren en zonder gevaar voor zichzelf of anderen hulp kan bieden is in stricte zin strafbaar als hij niet helpt: Art. 450 Sr

Verder ga ik met je mee, geen rechter zal je veroordelen voor huisvredebreuk wanneer jij iemand ligt te reanimeren, zal lekker worden!

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 3 februari 2010, 14:20:03
Volgens mij, staat er in het artikel 450 ook expliciet dat het slachtoffer moet zijn overleden door jou weigering hulp te verlenen.

Ruud

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 3 februari 2010, 14:22:40
correct en tevens juist, had ik er bij moeten zetten.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 3 februari 2010, 14:25:20
Volgens mij, staat er in het artikel 450 ook expliciet dat het slachtoffer moet zijn overleden door jou weigering hulp te verlenen.

Ruud

En voor de volledigheid:

Artikel 450

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

jeroenduitske

• Senior gebruiker
  • jeroenduitske
Reactie #57 Gepost op: 16 maart 2010, 13:12:25
dames en heren ik kan u vertellen ik heb vanavond men examen ehbo +aed en reanimatie dus spanned

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 16 maart 2010, 13:27:27
dames en heren ik kan u vertellen ik heb vanavond men examen ehbo +aed en reanimatie dus spanned

Succes!  O0
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 16 maart 2010, 13:34:24
Ook namens mij suc6
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat