Reanimatie ervaring met AED na SMS alert

Auteur Topic: Reanimatie ervaring met AED na SMS alert  (gelezen 32268 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #90 Gepost op: 26 maart 2010, 21:51:36
best mensen


ik ga de eerste inzet draaien op pinkpop
dus dat beloofd heel veel
heb me al en holster gekocht en nu nog de kleding en dan zijn we er klaar voor
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #91 Gepost op: 26 maart 2010, 21:54:33
Wat zijn eigenlijk vereisten voor het draaien van een EHBO-dienst op een evenement? Ik denk dan aan cursussen, leeftijd en ervaring.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #92 Gepost op: 27 maart 2010, 00:47:46
Je hebt een geldig EHBO-diploma nodig om diensten te kunnen draaien. Ik heb begrepen dat je voor de Nijmeegse vierdaagse de aantekening wandelletsel moet hebben om dienst te mogen draaien, dus het kan zijn dat je soms een aantekening nodig hebt om diensten te mogen draaien.

Ervaring doe je juist op door diensten te draaien. Wat daarbij wel uitermate belangrijk is, is dat je gekoppeld wordt aan een ervaren persoon of dat je als het ware 'over' staat. Zodoende kan je de fijne kneepjes van het vak leren onder begeleiding van een ervaren persoon.
Waar je dan wel heel erg aan moet wennen is de werkomgeving. Ik had zelf net 19 dagen mijn EHBO-diploma toen ik dienst draaide op een evenement waar 25.000 bezoekers per dag rondliepen. Ik werd samen met mijn zeer ervaren maatje bij een slachtoffer geroepen die achterover in een mes was gevallen. Daar zat ik dan, als een totaal groentje, op mijn knieën in vrij scherp grind (draag daarom altijd een lange broek, hoe warm het ook is) naast een bebloed slachtoffer met een hoop opdringerige mensen om ons heen die wilden zien wat er aan de hand was. Via de porto een ambulance laten komen, overdracht gedaan en als klap op de vuurpijl ook nog een gesprekje gehad met de politie (de politie had doorgekregen dat er iemand was neergestoken, wat dus niet het geval was).
Dat is toch heel wat anders dan de ideale omstandigheden die je gewent was van de cursus. Dat vergt toch even wat aanpassing en ook wat gezond boeren verstand.

Over de leeftijd durf ik niets te zeggen. Je hebt jeugd-EHBO, maar of die diensten mogen draaien, ik heb geen idee. Misschien dat anderen hierover meer kunnen vertellen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #93 Gepost op: 30 maart 2010, 13:36:18
Ik draai zelf sinds mijn 16e mee als volwaardig ehbo'er op allerlei evenementen.
Hangt af van je kunnen en kennen...


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #94 Gepost op: 30 maart 2010, 19:31:32
ja ik mag nu ook diensten gaan draaien

heb mij al een holster gekocht met schaar en zaklamp enzo
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #95 Gepost op: 31 maart 2010, 00:15:48
ja ik mag nu ook diensten gaan draaien

heb mij al een holster gekocht met schaar en zaklamp enzo

Ikzelf zeg hang je lijf niet te vol.
Tasje met handschoentjes en kiss of life + maglite-ring is in mijn ogen genoeg.


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #96 Gepost op: 5 april 2010, 18:46:23
Wat ik bij me heb(altijd):

-First-Aid(tasje)
-2 paar handschoen
-1 Zaklamp, maglite

Verder eigenlijk niet zo veel... Zelfde wat Maxx zei, hang je lijf niet te vol. Dat zie je toch ook bij de ambulance verpleegkundige die hebben bijna niks aan hun lijf hangen naast een porto en de rest.

Maar om op het topic terug te komen...

Heb afgelopen donderdagmiddag een meisje van 15 moeten reanimeren op een doorgaande weg. Het meisje zakte inelkaar en ik fietste naar huis dus gelijk gekeken wat ik kon doen.. 112 gebeld. Voelde geen pols geen adem dus gelijk begonnen met reanimeren... Een omstander mijn mobiel gegeven en op luidspreker laten zetten en op de grond laten leggen en gezegt tegen hem van dat ie ook 112 moest bellen. De centralist die ik kreeg hoorde al gelijk aan het tellen van mij dat het om een reanimatie ging. Gelukkig want hierdoor(waarschijnlijk) is het leven van het meisje gered. Gelukkig gaat het met het meisje goed. Met 3 ambu's en een rapid responder was het erg druk op de weg. Met de nodige politie mensen was het nog drukker.

Dat was eigenlijk een recente ervaring van mij. Heb wel vaker gereanimeerd... Jammer genoeg zijn er 2 mensen geweest waar bij onze hulp te laat kwam.
Groeten,  Tazbrw


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #97 Gepost op: 23 april 2010, 18:53:08
ik heb nu men diploma binnen
en er zit nu een pasje bij dus ik heb dit altijd bij me

en heb me opgegeven bij aed locator als hulpverlener maar we hebben in eijsden nog geen openbare aed

maar hoe zou ik daar iets voor kunne regelen???
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #98 Gepost op: 23 april 2010, 18:55:02
Brief naar wethouder.

Leg je ding uit, vraag een gesprekje aan. Motiveer mensen en collecteer desnoods (alles met toestemming gemeente)
Waar een wil is, is een weg.  O0


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #99 Gepost op: 23 april 2010, 18:57:28
ik ga dit ens bespreken met de afdeling waar ik bij zit van het rode kruis
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG