Je hebt een geldig EHBO-diploma nodig om diensten te kunnen draaien. Ik heb begrepen dat je voor de Nijmeegse vierdaagse de aantekening wandelletsel moet hebben om dienst te mogen draaien, dus het kan zijn dat je soms een aantekening nodig hebt om diensten te mogen draaien.
Ervaring doe je juist op door diensten te draaien. Wat daarbij wel uitermate belangrijk is, is dat je gekoppeld wordt aan een ervaren persoon of dat je als het ware 'over' staat. Zodoende kan je de fijne kneepjes van het vak leren onder begeleiding van een ervaren persoon.
Waar je dan wel heel erg aan moet wennen is de werkomgeving. Ik had zelf net 19 dagen mijn EHBO-diploma toen ik dienst draaide op een evenement waar 25.000 bezoekers per dag rondliepen. Ik werd samen met mijn zeer ervaren maatje bij een slachtoffer geroepen die achterover in een mes was gevallen. Daar zat ik dan, als een totaal groentje, op mijn knieën in vrij scherp grind (draag daarom altijd een lange broek, hoe warm het ook is) naast een bebloed slachtoffer met een hoop opdringerige mensen om ons heen die wilden zien wat er aan de hand was. Via de porto een ambulance laten komen, overdracht gedaan en als klap op de vuurpijl ook nog een gesprekje gehad met de politie (de politie had doorgekregen dat er iemand was neergestoken, wat dus niet het geval was).
Dat is toch heel wat anders dan de ideale omstandigheden die je gewent was van de cursus. Dat vergt toch even wat aanpassing en ook wat gezond boeren verstand.
Over de leeftijd durf ik niets te zeggen. Je hebt jeugd-EHBO, maar of die diensten mogen draaien, ik heb geen idee. Misschien dat anderen hierover meer kunnen vertellen.