Reanimatie ervaring met AED na SMS alert

Auteur Topic: Reanimatie ervaring met AED na SMS alert  (gelezen 32269 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2009, 00:59:18
dat snap ik dat het na een alarmering enz wel wettelijk toegestaan is... en ook als je aangeeft dat je kunt reanimeren... maar mijn vraag is : hoe zit het als jij een p2000 melding ziet, die niet voor jou bedoeld is, van een reanimatie. Jij gaat TP en ziet de wederhelft van het SO helemaal in paniek en niet meer voor rede vatbaar buiten staan schreeuwen huilen enz.... de voordeur staat open... hoe zit het wettelijk gezien als je dan de woning betreed en start met reanimatie?
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2009, 09:03:12
Kijk eens op deze site, ik denk dat je hier véél mee kan!

http://www.6minutenzone.nl/Home/Default.aspx
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #22 Gepost op: 24 augustus 2009, 18:22:02
dus heb heeft eigelijk niet veel nut om daar mee naar de gemeente te gaan want die vallen dan toch erop terug dat de aanrij tijden goed zijn van de ambulance's
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #23 Gepost op: 24 augustus 2009, 22:26:39
dus heb heeft eigelijk niet veel nut om daar mee naar de gemeente te gaan want die vallen dan toch erop terug dat de aanrij tijden goed zijn van de ambulance's

Nee hoor, in geen enkele gemeente is de aanrijdtijd zo goed, dat een dergelijk project geen meerwaarde zou hebben
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #24 Gepost op: 25 augustus 2009, 00:35:29
dat snap ik dat het na een alarmering enz wel wettelijk toegestaan is... en ook als je aangeeft dat je kunt reanimeren... maar mijn vraag is : hoe zit het als jij een p2000 melding ziet, die niet voor jou bedoeld is, van een reanimatie. Jij gaat TP en ziet de wederhelft van het SO helemaal in paniek en niet meer voor rede vatbaar buiten staan schreeuwen huilen enz.... de voordeur staat open... hoe zit het wettelijk gezien als je dan de woning betreed en start met reanimatie?
Ik denk dat er niemand is die zich daarmee bezig gaat houden......
dus heb heeft eigelijk niet veel nut om daar mee naar de gemeente te gaan want die vallen dan toch erop terug dat de aanrij tijden goed zijn van de ambulance's
Ik zou beginnen met het bestuur van de lokale EHBO-club, je moet toch ergens opgeleide vrijwilligers vandaan halen.... ;)  Als zij er iets in zien kun je met hen verder gaan met een aantal mensen om de logistiek te gaan organiseren, het bereikbaar maken van AED's. het alarmeren, opleidingen, verzekering, herkenning van vrijwilligers.... Het is een hele klus denk ik,zeker als je zo jong bent, en als ik zie hoe lang het bij mij in het dorp duurt, maar uiteindelijk hoef je maar 1 iemand te redden om het de moeite waard te maken O0
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 25 augustus 2009, 01:10:25
dat snap ik dat het na een alarmering enz wel wettelijk toegestaan is... en ook als je aangeeft dat je kunt reanimeren... maar mijn vraag is : hoe zit het als jij een p2000 melding ziet, die niet voor jou bedoeld is, van een reanimatie. Jij gaat TP en ziet de wederhelft van het SO helemaal in paniek en niet meer voor rede vatbaar buiten staan schreeuwen huilen enz.... de voordeur staat open... hoe zit het wettelijk gezien als je dan de woning betreed en start met reanimatie?

Volgens mij ben je strafbaar als je een slachtoffer in hulpeloze toestand laat liggen, als je wel iets had kunnen doen! ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2009, 01:12:46
Volgens mij ben je strafbaar als je een slachtoffer in hulpeloze toestand laat liggen, als je wel iets had kunnen doen! ;)

ja en nee.. het nalaten van hulp is strafbaar gestelds mits dit dood of zwaar lichamelijk letstel tot gevolg heeft.. en je bied al hulp door 112 te bellen of evt de 1e ambu op te vangen... wat als jij als pas geslaagde ehbo-er naar binnen loopt en volledig dicht slaat en totaal niet meer weet wat je moet doen.. zou je dan vervolgd worden omdat je geen hulp geboden hebt?
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 25 augustus 2009, 02:16:33
ja en nee.. het nalaten van hulp is strafbaar gestelds mits dit dood of zwaar lichamelijk letstel tot gevolg heeft.. en je bied al hulp door 112 te bellen of evt de 1e ambu op te vangen... wat als jij als pas geslaagde ehbo-er naar binnen loopt en volledig dicht slaat en totaal niet meer weet wat je moet doen.. zou je dan vervolgd worden omdat je geen hulp geboden hebt?

Eenvoudig antwoord:

Wat denk je zelf?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #28 Gepost op: 25 augustus 2009, 02:18:19
haha ja tuurlijk, was ook meer om aan te geven dat het niet zo zwart wit is.. maar nog steeds geen antwoord... of het nou wel of niet strafbaar is... want als de buurvrouw van 3 straten verderop in dr hand snijd met koken ga je er ook niet heen.. en kom je ook niet zomaar binnen om de wond te verbinden..
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #29 Gepost op: 25 augustus 2009, 20:13:24
Jeroen,

in onze RAV regio loopt een dergelijk project al wel, weet niet of dat voor eijsden het geval is. In maastricht werkt men mey AED Locator.
Om in deze database te komen moet je echter wel reanimatie of ehbo-gecertificeerd zijn, dus ik zou snel mijn diploma halen.
Meer info is te vinden op www.aedlocator.nl
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis