GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 201689 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Zoals het altijd gaat, onderzoekje hier en daar, men schreeuwt "Schande" en "hoe had dit kunnen gebeuren", Balkenende prevelt iets over "maatschappelijke verantwoordelijkheden" en "normen en waarden" en over een maandje heeft niemand het er nog over behalve degenen die er bij betrokken waren.
Life goes on. Helaas werkt het zo maar al te vaak.

Je vergeet de stille tocht..... die zal er ook wel komen.....


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Maar zo gaan we niet met mekaar om....  ::)
greetz,  Enrique


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Nee, dat filmpje wat ik als laatste plaatste, daar hoor je de kogelinslagen en de fluiters (n.a.w. ''afketsers'' / ricochet) voorbij vliegen. Als daar politie achter zat, eet ik mijn pet op... ;)

Dan ben ik i.i.g. nog geschokter...dat zou pas angstig zijn, als de politie in blinde paniek om zich heen heeft geschoten. Dat geloof ik gewoon niet.

Het zal toch straks niet zo zijn dat er helemaal geen wapens bij het publiek aanwezig geweest zijn maar dat het in het nauw gedreven agenten geweest zijn...  ??? :-X

Het is nu allemaal nog koffiedik kijken, maar ik acht de kans best groot...

Je moet je voorstellen dat je met een aantal collega's bedreigd wordt door een groep. Assistentie van collega's op of buiten het veld gaat een tijd duren.

Wanneer verder terugtrekken onmogelijk wordt is de volgende stap het gebruik van geweld. Je handen, je lat, pepperspray en tenslotte je vuurwapen.

Er staat een overmacht aan personen. De groep die jou bedreigd en daarom heen vele mensen die ook een potentieel gevaar kunnen gaan vormen.

Het probleem is dat de overmacht te groot is. Als je een fysiek gevecht aangaat met een aantal individuen loop je de kans overlopen te worden door anderen.

Je kiest (gezamenlijk) voor je vuurwapen. Je probeert weg te komen, dat lukt niet. Je kiest voor het lossen van een waarschuwingschot, dat heeft geen effect…
Dan moet je kiezen voor het gericht schieten, liefst op de benen, je weet dat de gevolgen groot zullen zijn. Niet alleen voor diegene op wie je schiet, maar ook de mogelijke choas, de paniek…

Er gaat van alles door je hoofd. Dan in komt het moment dat je beslist, je schiet. Tot je verbijstering en afgrijzen blijft men op je afkomen… Het gaat om jouw leven, jij wilt die avond terug naar huis, je kan géén kant op. Dan schiet je… gericht op de menigte… Je laatste (wan)hoop….
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
ik denk dat je in afwachting op de onderzoeksresultaten geen voorbarige conclusies moet gaan trekken (ik bedoel dit in zijn algemeen hoor ;))

van wie of welk wapen de kogel afkomstig is zullen we vast nog wel een keer via de media vernemen


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
had net een discussie over het hele gebeuren op een chat-site.... en is toch wel grappig hoe bepalend de media is....

volgens de mensen daar heeft de politie zomaar in het wilde weg geschoten, en oa de agent in de blauwe sweater kan je nooit zien dat dat een agent is, een badge is na te maken... de politie probeert nu hun fouten goed te praten enz enz enz... voel me dan toch op de een of andere manier aangevallen als hulpverlener... wat een wereld van verschil met de discussie hier en daar... denk na deze discussie ook niet dat dit incident bepaald bijdraagt aan de aanpak van geweld tegen hulpverleneners... ben heel benieuwd hoe dit in allemaal af gaat lopen en welke maatschappelijke gevolgen daar aan hangen...

Kijk deze drie filmpjes en laat ieder zich een oordeel vormen of het echt allemaal de schuld van de politie was.........

Waarschuwing: kwetsend taalgebruik in 3e filmpje.






&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Eflitsservice%2Enl%2FphpBB%2Fmedia%2Fgrote%2Dvecht%2Dschietpartij%2Dop%2Dstrandfeest%2Dhoek%2Dv%2Dh%2D1%2Ddode%2Dt55017%2D150%2Ehtml&feature=player_embedded
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
De filmer van het 3e filmpje , roept na wat andere zeggen eerst roept hij ( sorry voor het taal gebruik ) : joden , en daarna rotterdam holigangs en vervolgens hamas joden aan het gas , het is dus volgens mij niet duidelijk wie of wat de herrie schoppers nou waren volgens de telegraaf ajax en feyenoord holigans , maar ik het filmpje hoor ik ze allemaal het zelfde roepen


verder bemoei ik me er niet mee , het is gewoon te erg voor woorden dat er een dode is gevallen , op iets wat een normaal feest had moeten zijn
R.I.P Robby van der Leeden


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Grote feesen niet overlaten aan particuliere beveiliging

23-08-2009 - De particuliere beveiligers hebben niet dezelfde bevoegdheden als de politie. Gemeenteraadslid Dries Mosch van Leefbaar Rotterdam vraagt zich af of evenementen zoals het gratis dancefeest Sunset Grooves nog wel op de huidige manier kunnen worden gehouden.

Het dancefeest op het strand in Hoek van Holland ontaardde in een grote vechtpartij, waarbij een 19-jarige Rotterdammer is overleden door een kogel. Zes andere mensen raakten gewond en agenten werden aangevallen. Volgens de organisatie van het feest waren ongeveer 70 hooligans aanwezig op het feest.

Mosch rept van een 'blunder' van de beveiliging, waardoor het uit de hand kon lopen. Bezoekers zouden hekken omver getrokken hebben en stroomden op deze manier naar binnen. Hij vraagt burgemeester Ahmed Aboutaleb of het mogelijk is voortaan scans in te zetten en camera's. In een reactie zegt hij dat een feest
met 20.000 man of meer niet overgelaten kan worden aan particuliere beveiliging. De organisatie had een vergunning tot 28.000 bezoekers.

bron: http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/10097/Grote_feesten_niet_overlaten_aan_particuliere_beveiliging.html

Ik weet uit praktijkervaring dat de politie mbv cameratoezicht ook de publieksdichtheid kan meten, en dus kan kijken of een terrein vol is... Bovenstaand bericht vind ik zelf te ver gaan. Misschien dat er voor evenenementbeveiligingsbedrijven( 3 keer woordwaarde?? ;)) een ISO of NEN normering kan komen voor evenementen boven bijvoorbeeld 20.000 bezoekers. En mocht dit inderdaad wel werkelijkheid worden, vraag ik me af wie dan de gemiddelde voetbalwedstrijd in de eredivisie moet gaan beveiligen...Daar liggen de bezoekersaantallen toch werkelijke boven die genoemde 20.000. In een "volle"Kuip passen 50.000 mensen..
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168

Je kiest (gezamenlijk) voor je vuurwapen. Je probeert weg te komen, dat lukt niet. Je kiest voor het lossen van een waarschuwingschot, dat heeft geen effect…
Dan moet je kiezen voor het gericht schieten, liefst op de benen, je weet dat de gevolgen groot zullen zijn. Niet alleen voor diegene op wie je schiet, maar ook de mogelijke choas, de paniek…


En dat is nou precies de soort spanning die de groep bewust opzoekt. Het uitdagen, hopen dat je zelf op tijd weg kan komen, steeds een stapje verder gaan met politie belagen en uitdagen, totdat de bom barst.

Vergelijk het maar met stierenrennen. Je gaat net zo lang door totdat de stier reageert, terwijl je in je achterhoofd weet dat jij wel eens ''de gelukkige'' kan zijn.....raar soort spanning, vermaak, entertainment.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Vergelijk het maar met stierenrennen. Je gaat net zo lang door totdat de stier reageert, terwijl je in je achterhoofd weet dat jij wel eens ''de gelukkige'' kan zijn.....raar soort spanning, vermaak, entertainment.

...vergeet niet het achteraf gaan klagen dat stierenrennen verboden zou moeten worden. ;)

Je kunt op de vids overigens goed zien dat onze handhavers behoorlijk in het nauw worden gedreven. Wil natuurlijk niet vooruitlopen op de onderzoeken, maar hier ook maar weer eens mijn respect voor onze dieners in 't blauw. Ik zou me zelf ook niet erg op m'n gemak hebben gevoeld met zo een meute om me heen.
vrijwilliger instructeur


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Nee ik zou ook liever niet hun hun schoenen hebben gestaan. Zoiets raak je nooit meer kwijt denk ik. Ik weet dat alles nog onderzocht moet worden, maar voor mezelf heb ik al bepaald; terecht geschoten, er was geen andere uitweg.