Op de personen die resoluut en direct het vuurwapen gebruik afkeuren. Welke andere opties hebben ze dan? Er staat een grote groep tegenover ze, je ziet ze op een gegeven moment op de filmpjes hekken slopen, de tent (letterlijk) af breken. Moeten die jongens dan op zijn minister Donner's Foei gaan zeggen?? Die gasten doen hun werk, willen na de dienst weer lekker naar moeders de vrouw, op zondag genieten van het weer met de kinderen. Moeten ze dan als ze 40-50 man (ik heb niets geteld kunnen er minder of veel meer zijn) op zich af zien komen en geen kant meer op kunnen, zeggen oke jullie hebben gewonnen, nu ben ik hem; 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 wie niet weg is is gezien?
Even voor de duidelijkheid; Ik ben tegen geweld, ik ben tegen vuurwapens; ik snap niet hoe mensen anderen willens en wetens lichamelijk letsel kunnen aandoen. Maar soms kan het niet anders. Natuurlijk moet er een onderzoek komen, natuurlijk moeten er lessen uitgetrokken worden, maar soms moet de diender op dat moment een beslissing maken. Als we overal direct op gaan veroordelen, gaan ze dadelijk twijfelen en voor we het weten is het land weer in rouw omdat er een politieman tijdens zijn werk is omgekomen.
Als, en ik zeg als want ik ken geen details, een van die agenten die jongen heeft neergeschoten zal hij dat filmpje nog vaak afspelen en zich afvragen hoe hij het had kunnen voorkomen. Hoe zij de escalatie voor hadden kunnen zijn. Ik kan hem zo snel niet vinden, maar mij staat het beeld erg bij van die agenten die op de coolsingel met de rug tegen het hek aan staan, wapen getrokken. De angst in die ogen zeggen alles......