http://www.ad.nl/rotterdam/3444356/Feest_is_ernstig_onderschat.htmlmaandag 24 augustus 2009
'Feest is ernstig onderschat'
HOEK VAN HOLLAND - Diverse strandtenthouders in Hoek van Holland zijn uiterst kritisch over de wijze waarop de autoriteiten zich hebben voorbereid op het jongerenfeest Sunset Grooves.
Ze vinden dat Hoek van Holland een veel te voorzichtige raming heeft gemaakt van het aantal bezoekers. Bij het feest, dat in een totale chaos ontaarde, vielen een dode en acht gewonden te betreuren.
De ondernemers geven anoniem hun mening. ,,De schrik zit er diep in,'' verklaart één van hen. ,,Mijn zaak bevond zich in het midden van een oorlogsgebied. Ik vrees dat het tuig dat op het strand tekeerging mijn zaak sloopt als ik met naam en toenaam mijn verhaal vertel.''
De organisatoren van het gratis toegankelijke Sunset Grooves kregen een vergunning voor een feest met maximaal 15.000 aanwezigen. Op basis van dit aantal werd bepaald hoeveel beveiligers en agenten op het feest zouden worden ingezet. Het festijn werd zaterdag bewaakt door zestig beveiligers. Op de achterhand stonden honderd agenten met platte pet paraat.
,,Die bezoekersraming was absurd, zeker als je bedenkt dat Hoek van Holland op een reguliere zonnige zaterdag reeds tussen de 50.000 en 100.000 bezoekers trekt. Bovendien wist de politie dat er voetbalhooligans konden komen. Dat maakt de geringe politie-inzet des te verbazingwekkender. Bij Feyenoord-Ajax is doorgaans achthonderd man ME op de been.''
Ook fractievoorzitter Peter van Heemst van de PvdA in Rotterdam is geschokt doordat voor de zoveelste keer een groot Rotterdams feest gewelddadig afloopt. Naar schatting waren er 40.000 mensen aanwezig. Zijn eerste indruk is dat mensen die 'buitensporig veel drank en drugs' hebben gebruikt naar het feest zijn gegaan om geweld uit te lokken.
Hij wil snel inzicht in wat er is afgesproken over de beveiliging, hoe de risico's zijn ingeschat en waar het is misgelopen. Hij vindt het een drama voor Hoek van Holland.
Bas van Tijn van de VVD-fractie is het gedrag van 'oproerkraaiers' die de politie belagen helemaal beu. ,,Het moet een keer afgelopen zijn dat een menigte zich tegen de politie keert.'' In tegenstelling tot de strandtenthouders vindt de VVD'er overigens dat er 'in principe' voldoende ordebewaarders op de been waren.