GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206467 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Ik heb nu aardig wat filmpjes over dit incident gezien, maar ik word er helaas niets wijzer van.
OK, ik hoor schoten in sommige van deze filmpjes, maar verder kan ik niet zien wie er schiet of waarom die persoon schiet.
Ligt dit nu aan mij of hebben anderen ditzelfde probleem ? ...


splen

  • Gast
Ik heb nu aardig wat filmpjes over dit incident gezien, maar ik word er helaas niets wijzer van.
OK, ik hoor schoten in sommige van deze filmpjes, maar verder kan ik niet zien wie er schiet of waarom die persoon schiet.
Ligt dit nu aan mij of hebben anderen ditzelfde probleem ? ...

Nou ik word er wel iets wijzer van omdat ik het terrein goed ken, ik stond namelijk aan het begin van de avond op de plek waar het misging, door de slechte sfeer daar hebben we ons verplaatst naar de andere kant.
En we hebben de hekken zien vliegen en ik denk dat er in de duinen bij de strandtent gericht is geschoten, maar dit zal het onderzoek moeten uitwijzen.

@Palmpie: Ik hoop wel dat ie die nog plaatst, net als de jongen die die filmpjes vanaf de vip heeft gefilmd.
dat zou inderdaad meer duidelijkheid geven. ;)


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Ik had de foto ook nog gezien maar ik twijfelde of dit wel een slachtoffer is of een dronken bezoeker.

als ik het zo zie, omdat het om een schietpartij zou gaan en hij een mooi maagdelijk wit shirt aan heeft ga ik er van uit dat het wel een slachtoffer is!!!

maar dan wel met de ziekte van heineken ;D
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Exenium

  • Gast
Eerst dit, hallo allemaal, ik volg dit forum vaak bij calamiteiten die direct met mij te maken hebben (bijzonderheden in de europoort/botlek vooral) en vindt jullie berichtgeving 1 van de betrouwbaarste en uitgebreidste.
Maar nu heb ik toch een dringende vraag en wat kritiek over de berichtgeving over dit ongelukkige incident.

Dit bericht kan lichtelijk chaotisch overkomen, maar de hoofdvraag zal zijn : Noem mij eens 1 situatie waarin het niet aan de (4 undercover) politie te wijten is dat de boel geëscaleerd is? Uiteraard kan de schuld gegeven worden aan de organisatie, en wat andere afschuif-instanties, maar dat is al genoeg besproken.

Aan de hand van enkele beelden , en dan vooral schietpartij sunset grooves 2009 begin er van samen met de  foto die in hart van Nederland geshowd is. En aan de hand van enkele "mint" getuigenissen (dus voordat de media begon met rapporteren). Trek ik de conclusie dat de 4 mannen die met politie tactieken, een menigte proberen uit te komen als eerste geschoten hebben. Zij zijn dus in mijn (naïeve) ogen verantwoordelijk voor de escalatie van het geweld.

Nu ga ik samen met jullie proberen te herleiden.
Waarom hebben ze waarschuwingsschoten gelost ?
jullie antwoord : omdat ze dusdanig bedreigt werden dat dit noodzakelijk was, ze werden als politie herkend door een menigte hooligans.
Prima , kan ik inkomen dat je dan een wapen trekt en back2back staat. Nu mijn vraag:
Waarom of waardoor zijn ze herkend als undercover politie?
Graag een logisch antwoord hierop, het NOS nieuws schijnt gezegd te hebben dat ze zichzelf kenbaar maakten als politie, waarom zouden ze dit doen? voor een overtreding als met bier gooien ?
Of zijn ze herkend als politie omdat ze een pistool trokken ?
Waarom zouden ze een pistool trekken als ze nog undercover zijn? Kregen ze bier over hun heen, werden ze geslagen, werden ze met een mes bedreigt ? Nu wil ik niet stoer doen, maar ik ben ook regelmatig geconfronteerd met die zaken, en heb dan niet de beschikking over een wapen, en zelfs al zou ik een doorgeladen 92FS bij me hebben, dan zou ik die nog niet trekken!

Ik weet niet hoe ik het verder logisch aan de man moet brengen. Maar het komt er in mijn ogen op neer dat de politie gefaald heeft. Of dit nou de procedures zijn. Of de paniek van de mannen die er "voor onze" veiligheid zijn. Dit geeft mij het gevoel (dat ik al lang heb) dat ik niet kan bouwen op de politie op het moment van totale wanorde.

Wat doet een undercover politie in de eerste plaats tussen de hooligans?
Waarom maakt de undercover politie zich kenbaar als politie ?
Waarom zou je je cover breken door middel van een wapen? Ik mag hopen dat dit niet gebeurd als je een beetje geweld tegen komt.



Zoals al een aantal keer aangegeven, de gewonden en betreurenswaardige dode zijn waarschijnlijk aan de andere kant van het veld enkele minuten later gevallen. Hier ben ik verder niet op in gegaan omdat deze situatie veel chaotischer geweest zal zijn, en hier zal onderzoek moeten uitwijzen of er ook geschoten is door andere partijen.

De kritiek :
Dat verhaaltje van "wat zou jij doen"  alsjeblieft zeg, de manier waarop jullie het gericht schieten van een politie agent goed praten!!! Op diezelfde manier kan ik het schieten van een door een junk in het nauw gedreven drugsdealer goed praten.
En de eerste keer dat er gesuggereerd wordt dat politie de schuldige zou kunnen wezen. Snauwen er meteen 3 mensen: dat moet onderzoek nog uitwijzen. Alsof dat ze persoonlijk beschuldigd worden. Een poging tot objectiviteit mag ook wel.

En over dat onderzoek : "wij van wc-eend, adviseren wc-eend". Als de foute mensen (en die zijn er in onze rechtstaat) een vinger in de pap van dat onderzoek hebben, kan dit zo een doofpotje worden, als blijkt dat de dodelijke kogel blauw is.



"Just my 2cents"

Ik hecht veel waarde aan mijn privacy en ben niet snel geneigd verder te posten. Maar ik hoop dat ik de discussie in een wat interessanter vlak kan duwen.

~een Flakkeeënaar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En nog maar weer iemand die denkt alles alweer te kunnen herleiden aan wat hij heeft van horen zeggen en wat de media ons momenteel wil doen geloven.

Voor een ieder die dit topic volgt hierbij DB's mening:

DB heeft geen mening. DB ziet alleen een hoop wazige beelden, voorlichters die van alles roepen en politici die daar vrolijk aan mee doen.
DB baseerd zijn mening liever op de resultaten van het onderzoek wat nog steeds gaande is en niet op ouwe wijvenpraat.

Ik adviseer een ieder dit ook te doen. Houdt dit topic een beetje volgbaar.

Onder dankzegging,

Was getekend,

DB


Gast

  • Gast
Daarnaast, welk nut vervult het stellen van vragen waarop geen antwoorden, behalve ingegeven door speculatie of vage vermoedens, gegeven kunnen worden zolang zij die beroepsmatig zoeken naar antwoorden bij lange na nog niet deze gevonden hebben.
Het najagen van de lust naar antwoorden, die verder niets zal doen dan het tijdelijk stillen van de nieuwsgierigheid, zou beter omgezet kunnen worden in een geduldig wachten van échte resultaten, in plaats van ouwe wijvenpraat, zoals DB het in één woord perfect samenvat.

Antwoorden zullen vanzelf (wel een keer) komen, de kracht om geduld te hebben is vaak omgekeerd evenredig aan de zucht naar het stillen van nieuwsgierigheid.


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
waarvoor dank DB EDIT*en caprice *;D vraag me alleen af of exenium niet wat olie op het vuur wil gooien omdat hij/zij niet geneigd is verder te posten en zoveel waarde hecht aan privacy(wat prima kan door niet alles kenbaar te maken in je profiel)

en dan nog even mijn bescheiden mening: ik kan me , afgeleid van de beelde die ik tot nu toe gezien heb, voorstellen dat de agenten al dan niet in burger hun wapen getrokken hebben, waarschuwingsschoten hebben gelost en misschien zelfs wel gericht geschoten hebben.. of dit terecht is? ik weet niet wat eraan voorafgegaan is en aan de hand van wazige schokkerige beelden moeilijk voor te stellen... al kan ik het met wel voorstellen...
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


splen

  • Gast
hm, ik heb geen zin in vingertje wijzen, wil gewoon weten wat er ongeveer gebeurd is, zoals DB al zegt, meningen over dit incident en wie er allemaal wel niet gefaald hebben doen er wat mij betreft niet zo toe, heb je genoeg ander fora's voor.
Beetje onderzoeken vind ik wel interessant, zeker aangezien ik zelf aanwezig was, en er vlakbij woon.
 :|


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Risicoanalyse vooraf is het belangrijkst
Gepubliceerd: gisteren 11:23


Risicoanalyse is het belangrijkste voorafgaand aan een groot evenement waar veel mensen komen. Dat zegt Otto Adang, lector openbare orde op de Politieacademie in Apeldoorn maandag naar aanleiding van de gebeurtenissen tijdens het dancefeest Sunset Grooves zaterdagavond.

Bij een vechtpartij tijdens dat festival op het strand van Hoek van Holland werden vuurwapens gebruikt. Een 19-jarige Rotterdammer kwam om het leven toen hij werd geraakt door een kogel. Een aantal anderen raakte gewond.

Het is nog onduidelijk wat de aanleiding is geweest voor de vechtpartij. Er is sprake van dat er een groep voetbalhooligans op het feest was. Volgens de organisatie waren zeventig tot tachtig voetbalvandalen op het feestterrein. Het is onduidelijk of zij waren betrokken waren bij de vechtpartij. Op YouTube verschenen zondag beelden van het feest waarop mensen waren te zien die 'hooligans Rotterdam' riepen.

bron: depers.nl
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.bndestem.nl/algemeen/buitenland/5422334/De-politie-je-beste-vijand.ece

De politie: je beste vijand
door John Jas en Monique Prins foto ANP. dinsdag 25 augustus 2009 | 08:02 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 25 augustus 2009 | 08:05

Tekstgrootte  
Als agenten hun pistool trekken tijdens een druk bezocht feest, moet de situatie wel heel dreigend zijn geweest.

Zie ook:
Politie lijkt enige schutter
Daar zijn de meeste deskundigen het wel over eens. Verder overheerst onduidelijkheid over het incident tijdens dancefeest Sunset Grooves van zaterdagnacht, waarbij een 19-jarige Rotterdammer door kogels werd gedood. Het lijkt erop dat alleen de politie heeft geschoten. Maar het Openbaar Ministerie houdt alle opties nog open. "Er zijn ook aanwijzingen dat er door anderen is geschoten."

Op het terrein zouden zeventig tot tachtig voetbalvandalen aanwezig zijn geweest. Het is onduidelijk of zij waren betrokken waren bij de vechtpartij.

Op YouTube verschenen zondag beelden van het feest waarop mensen waren te zien die 'hooligans Rotterdam' riepen.

Confrontaties tussen hooligans en politie zijn een kat-en-muisspel, zegt Otto Adang, adviseur van de politie op het gebied van voetbalgeweld en openbare orde. "Het is bekend dat deze groep een hekel heeft aan de politie. Door de strenge veiligheidsmaatregelen bij voetbalstadions zijn de confrontaties verplaatst naar buitenwijken, dancefeesten en houseparty's. Maar het zou mij erg verbazen als voetbalvandalen nu met wapens rondlopen."

De agenten moeten zich houden aan hun geweldsinstructie, zegt Adang. "Het geweld moet redelijk en gematigd zijn en in verhouding staan tot het doel dat bereikt moet worden. En duidelijk moet zijn dat er geen andere middelen zijn om het dreigende geweld te bestrijden. Een politie-uniform werkt soms als een rode lap op een hooligan. Maar dat kan hier niet gespeeld hebben. Omdat het vooral om agenten in burger ging."

Politie en de burgemeester wisten van tevoren dat voetbalvandalen naar het feest zouden komen. "Maar dan weet je nog niet veel. Komen ze echt? Met hoeveel? Wat zijn ze van plan?", zegt Adang. "Het beste wat je in zo'n geval kunt doen is laten weten: jongen, wij hebben jullie in de gaten. Eén stap scheef zetten en we pakken je. Dat werkt vaak heel goed, als je tenminste zorgt dat je die harde aanpak ook waar kunt maken. De meeste winst is te behalen in een goede risico-analyse en maatregelen vooraf. Organisatoren van een evenement moeten van tevoren nagaan wat voor mensen er zullen komen en weten welke maatregelen

daarvoor nodig zijn."

De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb geeft de komende twee jaar geen toestemming voor grootschalige gratis dance-evenementen die 'kennelijk het risico inhouden van excessief en massaal geweld'.

"Ik hoor nu iedereen hard roepen om harde straffen en verboden. Daar ben ik niet voor. Dan kan elke tiener vanachter zijn computertje een evenement opblazen. We moeten niet alles helemaal dicht timmeren. Of opeens iedereen preventief gaan fouilleren. Je moet risico's proberen in te perken, maar niet de hele groep treffen bij je aanpak. Dan word je een politiestaat."

Oorzaak van geweldsincidenten bij massale feesten, is vaak het gebruik van grote hoeveelheden drugs of alcohol, zegt Jaap Timmer. De universitair hoofddocent politie en veiligheidsstudies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam deed onderzoek naar geweld van en tégen de politie. Timmer wil duidelijk gezegd hebben dat hij nog geen zicht heeft op de exacte toedracht van afgelopen weekeinde. "Maar problemen kunnen zich voordoen als deelnemers zodanig opgaan in een groep, dat ze zichzelf niet meer als individu zien. Een politieagent of ambulancebroeder die dan iets komt regelen, kan soms spelbreker zijn. 'Die hebben we niet uitgenodigd', wordt gezegd. Dan wil het voorkomen dat iedereen zich tegen hen keert. Niet in de laatste plaats onder invloed van pillen en drank."

Er zijn grote evenementen waarbij het risico erg laag is, zegt Timmer "Ik noem DelfSail met honderdduizenden bezoekers. Misschien moeten we als samenleving in de toekomst beter anticiperen op problemen op basis van het karakter van een festiviteit."

Op een grote party zoals die in Hoek van Holland zoek je het avontuur op, vindt Timmer. "Zoals verre en wilde jungle-reizen met risico's. Ook daar kan het wel eens mis gaan. We verwachten eigenlijk dat het altijd goed verloopt, terwijl dat niet realistisch is."

Groepsgeweld roept altijd afschuw op, weet ook hoogleraar sociale psychologie Tom Postmes. "Geweld is heel gewoon. Mensen hebben het in zich om elkaar de vreselijkste dingen aan te doen. De situatie is bepalend. Geweld kan een gevoel van macht en euforie veroorzaken. De sociale druk in een groep kan dat versterken. Het wij-zij-denken zoals tussen politie en hooligans wakkert geweld aan."

Wat Postmes vooral verbaast, is dat het niet veel vaker gebeurt. "We maken ons erg druk om geweld maar eigenlijk leven we in een extreem geweldsarme tijd. In de Middeleeuwen waren moord en doodslag alledaags. Nu komen er jaarlijks minder dan honderd mensen om door geweld. De sociale druk binnen de groep heeft ook een positief effect gehad. Tegenwoordig wijst de massa geweld steeds meer af. Door deze veroordeling van de groep, is geweld fors afgenomen. Geweld is op een historisch laagtepunt."