http://www.ad.nl/rotterdam/3453264/Schietpartij_dreunt_nog_na_in_badplaats.htmlzaterdag 29 augustus 2009
Schietpartij dreunt nog na in badplaats
Door ELLEN VAN GAALEN
HOEK VAN HOLLAND - Al uren voordat het misging, voelden ze dat het feest uit de hand zou lopen. Bewoners van de Strandweg in Hoek van Holland liepen ’s middags om vijf uur al rond met een zeer onprettig onderbuikgevoel over Veronica Sunset Grooves.
Schreeuwende jongeren, die overal zo maar plasten, met tassen vol alcohol liepen te sjouwen en vaak al dronken leken, bewogen zich en masse door hun straat.
Een week na het dramatische strandfeest is de schietpartij nog het gesprek van de dag langs de Strandweg. Alle bewoners hebben een ding gemeen: ze hebben zich stuk voor stuk bedreigd gevoeld en wisten dat het feest anders zou eindigen dan de andere grote evenementen op het strand. Maar een schietpartij was nooit in hen opgekomen.
De duizenden feestgangers die met de trein aankwamen, moesten door hun voortuin naar het strand en weer terug. „Je zag ’s middags al dat dit feest anders werd dan bijvoorbeeld het RTL viert de zomer concert,’’ vertelt Nel van der Meer. „Ze waren luidruchtig, liepen met flessen drank. Om half zeven kwam de ambulance al, omdat er een plat lag op het parkeerterrein.’’
Mara Groenewegen wilde aan het einde van de middag met haar jonge dochtertje een kijkje gaan nemen op het strand. Om een uur of vijf had ze al besloten daarvan af te zien. „Ze waren agressief en liepen tegen iedereen te schelden,’’ verklaart ze.
Ook voor buurman Paul de Zwart was het een bijzondere avond. Terwijl de tieners schreeuwend langs zijn huis naar het strand liepen, kreeg zijn vrouw om half zeven de eerste weeën. De bevalling van hun tweede kind zette in. „We hebben de verloskundige gebeld. Die was er pas tegen achten door alle files. Toen heeft ze meteen extra hulp ingeschakeld voor het geval het zou misgaan. De tweede verloskundige was er pas om kwart over tien.’’
De volle wegen baarden het stel behoorlijke zorgen. Gelukkig kwam hun dochter Lente om kwart voor tien gezond ter wereld. Op dat moment kwamen nog altijd overvolle treinen aan met feestgangers die naar het strand wilden. „Een totaal van 28.000 bezoekers slaat nergens op,’’ meent bewoner Wim. „Er kwamen veel meer mensen op af.’’
De bewoners zagen de eerste knokpartijen al op straat. De situatie was zo bedreigend dat Hanke Hagemans om half elf haar hond niet alleen durfde uit te laten. „Ik heb een buurman gevraagd of hij mee wilde. De mensen die naar het strand gingen, hadden iets monsterlijks over zich.’’
Dat de eerste feestgangers vanaf een uur of tien weer van het strand afkwamen, verbaasde de buurt niet. Een van de buurmannen die zelf op het feest was, ging ook alvast weg om de lege flesjes voor de huizen op te ruimen. „We wilden voorkomen dat ze daarmee onze ruiten zouden ingooien,’’ legt Jurgen Lange uit.
Net na half twaalf stroomde de hele Badweg vol met bezoekers die het strand verlieten. „De eerdere feesten werden om elf uur afgesloten met vuurwerk en dan zag je blije mensen terugkomen,’’ zegt Hagemans. „Na dit feest was de sfeer angstig. Iedereen probeerde snel weg te komen. Toen de muziek ophield, wist ik dat er iets aan de hand was.’’
Sommige bewoners waren zo bang dat ze de deuren op slot hebben gedraaid, lichten hebben uitgedaan en boven zijn gaan zitten. „Ik heb echt gevreesd voor het huis,’’ zegt Annemarie Moerman. „Vooral toen ze tegen mijn voordeur lagen te knokken. Iedereen begon met iedereen te vechten. Zelfs twee meiden vlogen elkaar in de haren.’’
Andere bewoners zijn juist in de tuin gaan zitten om de boel enigszins in de gaten te houden. „Er zat een ontzettend dronken man bij ons op het hekje. Hij had pijn in zijn been en probeerde de hele tijd zijn vriendin te bellen die hij was kwijtgeraakt,’’ vertelt Anneke Maeijer. „Ik vond het wel bijzonder dat ontzettend veel jongeren vroegen of alles goed met hem ging. Alleen gaf hij een keer een grote mond, waarop hij een paar flinke klappen kreeg. Toen heeft mijn man de boel gesust.’’
De schade in de straat valt mee. Wat de buurtbewoners nog het meest heeft geërgerd, is de wildplasserij. „Ze hebben overal in onze tuin staan plassen,’’ zegt Yvon. „En er lag overal glas en puin. Ook hoorden we van de buurvrouw dat het aan de achterkant in de duinen een groot seksfeest is geweest.’’