GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 202056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
misschien moeten de ouders van de overledene accepteren dat hun lieverd misschien wel niet zo lieverd was...

Hard gelag... ja... maar wat dacht je van de collega's die daar hebben gestaan... :-X

M.i. zijn de ouders van het slachtoffer 1 van de weinigen die in deze zaak recht van spreken hebben. Zij zijn een zoon verloren. Dat zij dus de onderste steen boven willen hebben vind ik niet meer dan normaal.

Dat dat er toe leidt dat jouw collegá's weer in de rats moeten zitten is geen kleinigheid, dat snap ik ook heel goed. Maar zo zit de rechtsgang in elkaar.

Overigens weet ik niets van de antcedenten van de overledene. Is het algemeen bekend dat hij geen lieverdje was?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Overigens weet ik niets van de antcedenten van de overledene. Is het algemeen bekend dat hij geen lieverdje was?
bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1325268.ece/Agenten_strandrellen_niet_vervolgd
Citaat
OM: Slachtoffer gedood door politiekogel
De rijksrecherche concludeert dat de politie terecht heeft geschoten tijdens de strandrellen. Het 19-jarige dodelijke slachtoffer behoorde tot de frontlinie van de relschoppers. 'Het zou goed kunnen', stelt de Haagse hoofdofficier van justitie Hofstee, 'dat hij een voorwerp pakte op het moment dat hij door zijn hoofd geraakt werd door een politiekogel.'

De politie werd volgens de uitkomsten van het onderzoek onophoudelijk belaagd door de reljongeren, die ondanks de waarschuwingsschoten bleven gooien met flessen, stenen, plantenbakken en strandstoelen.
21 agenten vuurden in totaal 76 kogels af. Naast de dode vielen er zes gewonden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
( ik speel effe advocaat van de duivel, wil hierbij niemand voor het hoofd stoten edoch: )

Speculaas.

Waarom? De zinsnede: Het zou goed kunnen. Dat is dus een mogelijke aanname en daar mag best wel eens door een rechter naar worden gekeken.

(citaat)
Het 19-jarige dodelijke slachtoffer behoorde tot de frontlinie van de relschoppers.
(einde citaat)

Wat niet meer impliceert dat het slachtoffer zich ergens bevond a.i. deel uitmaakte door middel van aanwezigheid. Was hij daar ook echt als meeloper, wanna-be o.a.? Zelfs de aanwezigheid in de eerste linie zou hoogstens aangeven dat het slachtoffer daar niet had moeten zijn, maar is dus geen enkele rechtvaardiging om hem zonder verdere kennis van de antecedenten van het slachtoffer af te schilderen als geen lieverdje.

Nogmaals: als de artikel 12 procedure wordt gestart, dan is dat heel vervelend, maar m.i. wel begrijpelijk.

Dat ik niet verwonderd zal zijn als daaruit blijkt dat het slachtoffer inderdaad gewoon aan het klieren was, moge trouwens ook duidelijk zijn.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Ik begrijp alleen nooit hoe mensen 'toevallig' ergens kunnen zijn. De seconde dat ik aanvoel dat er op een feest/terras waar ik ben iets gaat gebeuren, ben ik al weg en sta ik aan de andere kant van de straat. Waarom hebben andere mensen dat niet?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
( ik speel effe advocaat van de duivel, wil hierbij niemand voor het hoofd stoten edoch: )

Speculaas.

Waarom? De zinsnede: Het zou goed kunnen. Dat is dus een mogelijke aanname en daar mag best wel eens door een rechter naar worden gekeken.

(citaat)
Het 19-jarige dodelijke slachtoffer behoorde tot de frontlinie van de relschoppers.
(einde citaat)

Wat niet meer impliceert dat het slachtoffer zich ergens bevond a.i. deel uitmaakte door middel van aanwezigheid. Was hij daar ook echt als meeloper, wanna-be o.a.? Zelfs de aanwezigheid in de eerste linie zou hoogstens aangeven dat het slachtoffer daar niet had moeten zijn, maar is dus geen enkele rechtvaardiging om hem zonder verdere kennis van de antecedenten van het slachtoffer af te schilderen als geen lieverdje.

Nogmaals: als de artikel 12 procedure wordt gestart, dan is dat heel vervelend, maar m.i. wel begrijpelijk.

Dat ik niet verwonderd zal zijn als daaruit blijkt dat het slachtoffer inderdaad gewoon aan het klieren was, moge trouwens ook duidelijk zijn.

Hij hoeft niet daadwerkelijk gewelddadige handelingen te hebben uitgevoerd, maar hij heeft er wel bewust voor gekozen om deel uit te maken van die menigte die vanaf de 'blauwe lampjes' (zie reconstructie) de groep agenten een paar honderd meter heeft achtervolgd de duinen in. Toen het slachtoffer besloot mee te lopen met de groep, de agenten achterna, wist hij dat die groep ze niet achterna aan het lopen was om ze bloemen te geven. Een verstandig iemand die dit ziet gebeuren zorgt ervoor dat hij ver uit de buurt blijft van een menigte die een aantal agenten aan het opjagen is. Dat hij dat niet heeft gedaan, geeft in mijn ogen aan dat hij op z'n minst een kick heeft moeten krijgen om van dichtbij de agenten bekogeld te zien worden.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
M.i. zijn de ouders van het slachtoffer 1 van de weinigen die in deze zaak recht van spreken hebben. Zij zijn een zoon verloren. Dat zij dus de onderste steen boven willen hebben vind ik niet meer dan normaal.

Dat dat er toe leidt dat jouw collegá's weer in de rats moeten zitten is geen kleinigheid, dat snap ik ook heel goed. Maar zo zit de rechtsgang in elkaar.

Overigens weet ik niets van de antcedenten van de overledene. Is het algemeen bekend dat hij geen lieverdje was?

misschien hadden de ouders het slt zich daar iets eerder druk over moeten maken ? De groep die de agenten achtervolgden was bijna geheel gevormd door harde kern van Feyenoord supporters...in de frontlinie lopen geen meelopers...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De rol van de deelraadsvoorzitter...

Citaat
Het Dagelijks Bestuur van de deelgemeente spant zich in om meer evenementen in Hoek
van Holland te laten plaatsvinden. De voorzitter van de deelgemeente is de trekker van
het evenementenbeleid.

Citaat
De districtschef van politiedistrict Waterweg-Noord meldt in een interne notitie op 20 juli
dat het soms lijkt alsof de deelgemeentelijke ambitie om Hoek van Holland op de kaart te
zetten soms groter is dan het bestuurlijke en ambtelijke vermogen om het proces in
goede banen te leiden." De districtschef geeft aan dat het ontbreekt aan capaciteit om om
te gaan met het sterk toegenomen aantal bezoekers aan strand en evenementen, zowel
in beleidsvoorbereidende zin als in uitvoerende zin.6 In juni spreken de wijkteamchef, een
andere politiemedewerker met de secretaris en de voorzitter van het Dagelijks Bestuur
van Hoek van Holland af dat de samenwerking ten aanzien van de vergunningverlening
voor evenementen moet verbeteren.7

Citaat
In de lokale gezagsdriehoek van 4 augustus wordt teruggeblikt op het evenement 'RTL
viert de Zomer in Hoek van Holland'.38 In de driehoek wordt ook besproken dat het
verstandig is als de burgemeester en de deelgemeentevoorzitter een gesprek hebben,
onder meer over evenementen.

Citaat
Op 13 mei vindt het derde en laatste dienstenoverleg plaats over Sunset Grooves en RTL
Viert de Zomer. Mede op verzoek van de deelgemeentevoorzitter presenteert organisator
Tridee kaarten waarop het podium op een andere wijze is gepositioneerd ten opzichte
van de eerdere informatie. Geen van de betrokken ambtenaren wist hier van tevoren iets
van. De wijziging brengt volgens de diensten risico's met zich mee voor de
calamiteitenroute. Uiteindelijk gaat deze wijziging niet door. Dit levert enige spanningen
op tussen de voorzitter van de deelgemeente enerzijds en de politie en de brandweer
anderzijds.

Citaat
Einde evenementenseizoen De voorbereidingen van Veronica Sunset Grooves
werden gehinderd door het feit dat het evenement aan het eind van het
evenementenseizoen plaatsvond. Velen bij de verschillende operationele diensten
waren op vakantie. Een deel van de betrokkenen voelde een zekere mate van
uitputting. Zij waren minder scherp dan bij een dergelijk evenement verwacht mocht
worden. De voorbereidingen binnen het district hadden een sterk operationeel
karakter. Ze kregen niet of nauwelijks aandacht op bestuurlijk niveau. De aandacht
die er was bij de deelgemeentevoorzitter werkte op momenten verstorend.

Bron: onderzoeksrapport COT


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
@Palmpie: Bron document?
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
natuurlijk  ;) Heb je het dan nog niet gelezen...  ;D