GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 209451 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2010/09/politie-blijft-verantwoordelijk-bij-evenementen.264833.lynkx

'Politie blijft verantwoordelijk bij evenementen'
 03.09.10 • 3 reacties

De burgemeester is verantwoordelijk voor handhaving van de openbare orde in de publieke ruimte. Hij dient daarvoor de ‘onder zijn gezag staande politie’ in te zetten. Als particuliere ordehandhavers die taak op zich nemen, wordt het juridisch troebel, stelt oud korpschef Patrick Kolfschoten.

Onrust
Kolfschoten ziet steeds vaker dat de politie zich terugtrekt uit de openbare orde om plaats te maken voor particuliere beveiliging. ‘ Ik denk aan het evenement “Hilversum On Air”, aan het strandevenement “Veronica Sunset Grooves” in Hoek van Holland vorig jaar, bij onrust in buurten tengevolge van tegenstellingen tussen jongeren in Culemborg, bij de jaarwisseling’, zegt Kolfschoten. Hij doet sinds een jaar aan de Universiteit Utrecht promotieonderzoek naar de juridische kant van deze ontwikkeling, bij hoogleraar staatsrecht Kummeling.

Controle
Een van de punten waar de huidige praktijk volgens Kummeling ‘wringt’ met de Gemeentewet en Politiewet, is de verantwoording als er problemen ontstaan. ‘Het gaat erom in hoeverre de gemeenteraad haar democratische controlebevoegdheid (nog) kan uitoefenen als de uitvoering voor een belangrijk deel wordt overgelaten aan een particuliere organisatie. Het gevaar is dat de burgemeester uiteindelijk toch zegt: “Ik heb uitvoering van die taak overgedragen”’, zegt Kummeling. Volgens hem is de verantwoording van politieoptreden beter geregeld dan van particuliere beveiliging.

Zelfstandig optreden
De gepensioneerde korpschef van het Gooi, waarschuwt voor zelfstandig optreden van politie. Politiekorpsen zouden uit besparingszin ernaar neigen om organisatoren van festivals veel verantwoordelijkheid te geven bij de beveiliging. ‘Als afweging over politie-inzet wordt gemaakt, moet dat onder aanwijzing van de burgemeester, ‘ stelt Kolfschoten.

Voetbal
Imelda Tappeiner, die al langer aan de Universiteit Utrecht onderzoek doet naar handhaving van de openbare orde, herkent de door Kolfschoten benoemde problematiek. ‘Ook rond de openbare orde en voetbal, waar ik veel onderzoek naar doe, zie je dat er veel wordt overgelaten aan particuliere beveiliging. Stewards heten ze dan. Je ziet dat die ook in de publieke ruimte worden ingezet. Ook op vliegvelden zie je steeds meer particuliere beveiligers.’ De geconstateerde trend sluit aan bij de beleidswens van minister Hirsch Ballin, die mede uit het oogpunt van kostenbesparing onlangs in de Kamer liet weten dat de politie bij grote evenementen een ‘aanvullende’ rol heeft en dat de organisatie vooral ook zelf voor een ordelijk verloop moet zorgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7485141/___Organisatoren_aan_zet___.html?sn=binnenland,buitenland

do 26 aug 2010, 20:47 Tweets politici Verkiezingen Verkiezingsuitslagen Video Binnenland Stelling van de Dag
'Organisatoren eerst aan zet voor veiligheid'

DEN HAAG -  De verantwoordelijkheid voor de beveiliging van een evenement ligt in de eerste plaats bij de organisatoren. De politie heeft een aanvullende rol, die vooral buiten een festivalterrein of stadion ligt.

Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) donderdag geantwoord op vragen van de VVD. Aanleiding waren zorgen van de politiebonden, die vrezen dat de politie mensen tekortkomt om allerlei evenementen te beveiligen. De minister beaamde dat de vraag naar inzet van politie altijd het aanbod zal overstijgen.

Hirsch Ballin zei met de betrokkenen te gaan overleggen over de beveiliging van evenementen die uitstijgen boven het bereik van een gemeente. Daar zou het ministerie van Binnenlandse Zaken de inzet kunnen coördineren. Voor plaatselijke festiviteiten is de burgemeester aan zet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33322

De hel van hoek van Holland
 
Een wonder dat ze het hebben overleefd. Politiemensen die ‘de hel van Hoek van Holland’ meemaakten schreven een boek dat vandaag verschijnt. Wij spraken met ze over ‘Kamp Holland’, ‘oorlogsduinen’ en ‘mijn laatste woorden’.



22 augustus 2009, 23.20. Daar stonden ze in die duinen in het aardedonker op dat strand. Met 30 man tegenover een paar honderd relschoppers die van geen wijken wisten. Strandparty Sunset Grooves was volledig uit de hand gelopen. 76 politiekogels vuurden ze af, zonder resultaat. 1 bezoeker wordt geraakt door een politiekogel en komt om het leven. Hoek van Holland werd een dieptepunt, een trauma, een diepe wond.

Zwijgen
Alle beelden zijn bekend, rapporten verschenen, bij de politietop rolden er koppen, lessen werden (op papier) getrokken. Maar de agenten hoorde je niet. Een jaar lang zwegen ze. Voor de buitenwereld. Binnen de politie is oneindig gepraat. Soms teveel zelfs, vinden sommigen. Maar naar buiten treden deden ze niet. Uit angst, om het korps niet in diskrediet te brengen, omdat justitie hun rol onderzocht, uit respect voor de nabestaanden, of gewoon omdat ze het niet wilden of konden. Toch wilden ze voor een keer hun verhaal kwijt. Drie van hen durven het aan, hun verhaal voor de camera. We gaan met ze terug naar het strand. Maanden heeft het geduurd om in gesprek te komen. Verschillende keren mislukt het. Te gevaarlijk. Te gevoelig. Te riskant. Tot op het laatste moment. Als agent kun je blijkbaar tegenwoordig niet meer zonder risico’s je verhaal doen. Het verhaal van Ron, Esther en Annemiek is te zien in EenVandaag.


Boek
Hun verhalen, en dat van 15 andere collega’s, staan in een boek van de politie Rotterdam-Rijnmond. “Spoedassistentie Hoek van Holland. Persoonlijke verhalen van agenten uit het korps Rotterdam-Rijnmond.” Een verslag van een on-Nederlandse, grenzeloze veldslag tussen jonge hooligans en politiemensen:

Surveillant (25):
“Continu bleven die gasten met hele hordes tegelijk op ons afstormen. De afstand tussen mij en die relschoppers was soms maar twee meter. We moesten weg, maakt niet uit waarheen maar weg! De flessen bleven maar op ons afkomen.”
“Collega’s schoten gericht op de menigte, maar de aanvallers bleven komen. Als het zo doorging zaten we straks zonder munitie. Wat dan? Kwam ik nog wel heelhuids thuis? Ik wilde hier weg! Ik wilde hier niet fucking doodgaan!”
“In gedachten heb ik diverse keren mijn ontslagbrief geschreven. Maar ik heb het niet gedaan, ik wil door in het politievak want 99 % van het werk vind ik heerlijk.”

Commandant Regionale Ondersteuningsgroep (40):
“Toen we het terrein opgingen voelde het alsof we in een arena vol wilde leeuwen stapten, klaar om ons op te vreten.”
“Zo voelt het dus als je gaat sterven in het harnas, dacht ik. Ik rook mijn eigen angstzweet.”
“De avond in Hoek van Holland behoort tot de top drie van ernstigste dingen die ik heb meegemaakt in mijn 20 jaar bij de politie. Ik ben me nu extra bewust dat ik vader van twee kinderen ben. Iedere keer als ik ons huis verlaat voor mijn werk, zorg ik ervoor dat ik goed afscheid neem.”

Agent Regionale Ondersteuningsgroep (27):
“Die jongens herkenden ons. Ze keken ons op dat moment strak in de ogen aan. De angst die toen door me heenging heb ik nog nooit eerder gevoeld. Zij waren met veertig man, en wij maar met ons tweeen terwijl we geen contact krengen met onze collega’s. De groep stond te stuiteren en te springen. Het was wachten op de eerste klap die uitgedeeld ging worden. Ik hoorde er een roepen: ‘Maak ze dood, ze gaan eraan!. Ik heb deze avond wonder boven wonder geen lichamelijke verwondingen opgelopen, maar had wel psychische klachten. Ik sliep slecht en zag de beelden van de omsingeling voortdurend voor me. Ik had nergens meer zin in, zelfs niet in sporten terwijl ik dat heel graag doe.”

Wijkagent (33):
“De relschoppers waren kennelijk ook getraind in grootschalig groepsoptreden en dreigende escalatie. Ze vormden een linie en telden af. Ze deden precies hetzelfde als wij, namelijk een charge uitvoeren op ons.”
“Dit was de eerste keer dat ik mijn politievuurwapen in de open lucht gebruikte. Het maakte totaal geen indruk. De mensen tegenover ons waren zo opgezweept door drugs, drank en muziek dat ze het gevaar niet meer zagen. Ze gingen schuimbekkend voor een collega staan en daagden hem uit. Schiet dan!, riepen ze.”
“Er zijn veel wonderen gebeurd die avond. Al blijft het dodelijke slachtoffer betreurenswaardig, het is ongelooflijk dat in de kogelregen niet meer gewonden of doden zijn gevallen.”

Hoofdagent/ME (27):
“Op het moment dat ik door de nooduitgang wilde vluchten, voelde ik een klap tegen mijn hoofd. Ik voelde nattigheid bij mijn oren. Het was warm en droop overal langs. Overal voelde ik glas aan mijn hoofd. Toen ik mijn hand erover haalde zat die onder het bloed. Ik wilde een ambulance zoeken. Maar de menigte trok de hekken omver en kwam weer.”
“Ik krijg soms flashbacks van die avond als ik ergens gejoel hoor. Een harde klap doet me denken aan schoten van die avond. Het salvo aan schoten was bizar. Maar ik sta daar niet lang bij stil. Ik moet mijn mannetje staan en ga gewoon weer verder.”

Buurtagent (30):
“Het was een soort Armaggedon, de science fiction rampenfilm. Ik ben nog nooit eerder zo bang geweest als in Hoek van Holland. Er waren diverse momenten waarop ik dacht dat we het echt niet zouden redden. Ik weet nu dat we met de collega’s toch veel hebben kunnen doen. We zijn alert geweest. We stonden met 6-0 achter maar toch is het ons gelukt daar weg te komen.”
“Het is voor mij een trauma-ervaring die me helemaal terug naar de basis geworpen heeft. Wat wil ik eigenlijk zelf? Wil ik wel bij de politie blijven? Ik ben er nog niet uit. Ik ben bewuster gaan leven. Want het leven is nu.”
“Ik ben niet boos op de relschoppers. Ze zijn net zo bang geweest als wij.”

Moeder
De moeder van Robby van der Leeden, die bij de rellen om het leven kwam door een politiekogel, doet ook haar verhaal. Hoek van Holland is voor de ouders nog lang geen gesloten boek. Ze willen dat de agenten die op hun zoon schoten alsnog worden vervolgd.
“Nog steeds heb ik het gevoel dat dit een boze droom is waar ik uit wil ontwaken. We gaan verder omdat Robby dat zou willen. Hij was positief dus dat houdt ons op de been. Robby was geen hooligan. Wat er precies gebeurd is zullen we nooit weten, want hij kan het niet vertellen. Hij was nieuwsgierig en maakte overal foto’s en filmpjes van. Misschien stond hij bij de rellen ook te filmen. Hij was geen vechtersbaas


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
::) ::) Ik vermoed dat ze op de rand van faillisement staan of dat er andere politieke spelletjes gespeelt worden... Na het evenement hebben ze van de gemeente nog het Oud&Nieuwfeest mogen organiseren op de boompjes...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7684325/__Claim_na_strandrellen__.html?sn=binnenland,buitenland

Rotterdam ontvangt claim na strandrellen

ROTTERDAM -  Organisator Tridee van het strandfeest Sunset Grooves in 2009 in Hoek van Holland, dat uitliep op een veldslag tussen de politie en hooligans, heeft bij de gemeente Rotterdam een financiële claim neergelegd. Het bedrijf Tridee wil een vergoeding voor de geleden schade.

Dat heeft een woordvoerder van de gemeente vrijdag desgevraagd bevestigd aan het ANP. Klaas Rohde van Tridee bevestigt de brief aan de gemeente. Hoeveel schade het organisatiebureau heeft geleden door niet alleen de negatieve publiciteit, maar ook het zeer kritische rapport van het COT dat de strandrellen onderzocht, wilde Rohde niet kwijt.

De gemeente reageerde luchtig. „We hebben een claim ontvangen en die behandelen we net als alle andere claims die wel eens bij de gemeente binnenkomen”, aldus de zegsman.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FNieuwe%20baan%20voor%20korpschef%20Meijboom

Nieuwe baan voor korpschef Meijboom
17 september 2010


De Rotterdamse korpschef Meijboom heeft een nieuwe baan. De 58-jarige Meijboom wordt vanaf volgende maand hoofd informatie van de Nederlandse politie.


Hij gaat de infomatie- en communicatietechnologie bij de politie stroomlijnen en beter op elkaar afstemmen. Meijboom is nog tot 1 oktober werkzaam als korpschef van Rotterdam-Rijnmond.

Hij begon eind 2001 in Rotterdam. In februari van dit jaar maakte hij zijn vertrek bekend na het verschijnen van een kritisch rapport over de strandrellen in Hoek van Holland. Bij die ongeregeldheden in augustus vorig jaar raakten meerdere mensen gewond en overleed een 19-jarige jongen door een politiekogel. Aad Meijboom wordt als korpschef opgevolgd door Frank Paauw.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zelfs bij een optreden van Jan Keizer en Annie Schilder (ex BZN) neemt Rotterdam-Rijnmond tegenwoordig geen halve maatregelen...  0098

http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/article/detail/513415/2010/09/20/Jan-en-Annie-zingen-onder-politiebegeleiding.dhtml

Jan en Annie zingen onder politiebegeleiding
 
ROTTERDAM - Hoogvliet kan opgelucht ademhalen: het bezoek van Jan Keizer en Annie Schilder is zaterdagmiddag zonder problemen verlopen. De signeersessie ging gepaard met forse veiligheidsmaatregelen uit angst voor acties van boze fans.

Dit schijft het AD/Rotterdams Dagblad vandaag.

Keizer kan bij een aantal fans geen goed meer doen sinds hij BZN verliet en hij een cd opnam met Annie Schilder. Voor het podium staan om die reden acht beveiligers. Ook de politie is met zes mensen aanwezig. Boze fans zijn echter in geen velden of wegen te bekennen, tot opluchting van Jan Keizer. "Al die commotie is misschien overdreven, maar het betekent wel weer reclame voor onze cd.''

Na afloop van het mini- concert deelden Jan en Annie handtekeningen uit. Ook dat verliep vlekkeloos. Slechts een fan rakelde het BZN-verleden even op. Hij vroeg: "Komt er ooit nog een hereniging?'' Jan Keizer schudde zijn hoofd. "Dat is uitgesloten.''
20/09/10 09u12


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8093508/___Dance-events_zijn_risico___.html?sn=binnenland,buitenland

di 02 nov 2010, 07:18
Beveiliger: housefeest verpest door hooligans
door Inge Lengton

DEN HAAG -  De vechtjassen die dit weekeinde met elkaar en met de politie op de vuist gingen tijdens de houseparty 'Gekkehouse', waren hooligans.

Dat sterke vermoeden heeft Michael Kruisland van Cross Security, het bedrijf dat de beveiliging voor zijn rekening nam. "Ze riepen: joden, joden", zegt hij over de relschoppers. "Echt iets voor Den Haag-supporters."

De beveiligingsdirecteur uit Nootdorp beweert ook dat de politie de escalatie van het feest in het Haagse Laakkwartier in de hand heeft gewerkt.

"Eigenlijk was alles al onder controle. Binnen waren er flinke vechtpartijen geweest, maar mijn personeel had de daders al naar buiten gewerkt. Toen de bezoekers naar buiten stroomden, liepen ze tegen een linie op van zo'n zestig politieagenten. Dat moet je bij dit soort gasten niet doen. Normale mensen lopen dan een blokje om, maar voor die groep werkt dat provocerend." Volgens de politie waren er veel hooligans op het feest aanwezig die problemen zochten. "Ze waren onder invloed van drugs en alcohol. Maar wie nou precies met wie op de vuist ging, is niet duidelijk", zegt een woordvoerster.

Indruk

De vechtpartijen hebben veel indruk gemaakt op de betrokken agenten. "Er werd door de daders afgeteld van tien naar nul. Dat is ook gebeurd in Hoek van Holland", zegt de politiezegsvrouw die doelt op dancefeest Sunset Grooves, waar vorig jaar diverse agenten door bloedlustige hooligans in het nauw werden gedreven.

Het negatieve commentaar op het politieoptreden vindt veel weerstand bij justitie. "We snappen de kritiek niet. Er is gewoon proportioneel opgetreden. We hebben zelfs in het nauw gedreven beveiligers binnen moeten ontzetten."

Woedend

De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen is woedend op de relschoppers en overweegt zelfs dergelijke feesten helemaal te schrappen. Het voorval heeft ook een naar gevoel achtergelaten bij Marvin de Kater van organisator Twinz. "Het is triest om te constateren, maar blijkbaar is het niet mogelijk dit soort feesten leuk te houden. Zo'n 99 procent van de mensen gedraagt zich prima, maar een kleine minderheid komt speciaal om de boel te verzieken." Van de onruststokers zitten er nog vijftien vast. Daarvan worden er zeker twee voorgeleid op verdenking van openlijke geweldpleging.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.megastadfm.nl/sport.php?id=14792

Leefbaar: vragen over Nieuwjaarsfeest    
Woensdag 20 oktober 2010 : Leefbaar: vragen over Nieuwjaarsfeest

     Woensdag 20 oktober 2010, 07:43,

Leefbaar Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld over het Nieuwjaarsfeest wat dit jaar weer door het Amsterdamse bedrijf Tridee zal worden georganiseerd aan de voet van de Erasmusbrug.

Tridee heeft de afgelopen jaren het feest rond de jaarwisseling georganiseerd maar kwam in september in het nieuws omdat het een claim neergelegd heeft bij de gemeente Rotterdam in verband met politieoptreden tijdens Sunset Grooves. Het bedrijf organiseerde het strandfeest in Hoek van Holland dat helemaal uit de hand liep en waarbij één dode viel.

Tridee wil een vergoeding voor de geleden schade ontvangen van Rotterdam. Volgens de organisator heeft de gemeente nalatig gehandeld door geen ME in te zetten. Leefbaar wil weten waarom het nieuwjaarsfeest wederom gegund wordt aan de Amsterdamse organisatie Tridee en of er een openbare aanbesteding plaatsgevonden heeft voor de gunning van het nieuwjaarsfeest.

Ook vraagt de partij aan de wethouder of het wel verstandig is om met een partij in zee te gaan die een claim bij de gemeente heeft neergelegd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-86466.html

28 684 Naar een veiliger samenleving
Nr. 291 Brief van de minister van Veiligheid en Justitie
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 november 2010
Naar aanleiding van de strandrellen in Hoek van Holland op 22 augustus 2009 hebben de
burgemeester van Rotterdam en de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties in het najaar van 2009 een onderzoek laten instellen naar
ordeverstoringen en groepsgeweld bij evenementen en grootschalige ordeverstoringen. Het
onderzoek getiteld “Ordeverstoringen en groepsgeweld bij evenementen en grootschalige
gebeurtenissen: scherpte en alertheid” is uitgevoerd door het COT, Bureau Beke en de
Politieacademie. 1)
Hierbij treft u mijn reactie aan op de aanbevelingen van het onderzoek.
Onderzoek
In Hoek van Holland is sprake geweest van zeer ernstige ongeregeldheden waarbij groepen
hooligans (in totaal circa honderd personen) zich massaal tegen de politie keerden en
waarbij de politie uiteindelijk genoodzaakt was om gebruik te maken van het vuurwapen.
Een dergelijk excessieve vorm van grootschalig ordeverstorend gedrag en geweldgebruik
tegen de politie rondom een evenement heeft zich niet eerder voorgedaan. De vraag of deze
gebeurtenis een uitzondering was of dat het een uiting is van een nieuw fenomeen was de
reden tot het instellen van dit onderzoek.
De hoofdthema’s van het onderzoek zijn:
- het fenomeen geweld en ernstige openbare ordeverstoringen die worden gepleegd door
groepen bij evenementen en grootschalige gebeurtenissen;
- onderliggende (groeps)dynamische processen van het zich massaal tegen de politie en/of
andere hulpverleners (en particuliere beveiligingsinstanties) keren;
- de maatregelen die nodig zijn om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden en te keren.
Daarnaast is ook gekeken naar: de kenmerken en het gedrag van de geweldsplegers, de
vormen van geweldgebruik, de rol van alcohol en drugs, de maatregelen die genomen
kunnen worden door politie, justitie, bestuur, organisatoren en anderen, welk model
hiervoor te gebruiken is, gebruik van wettelijke bevoegdheden en welke lessen er uit het
buitenland te leren zijn.
De belangrijkste bevindingen
· De hoofdconclusie van het onderzoek is dat de strandrellen in veel opzichten uniek
zijn, met name voor wat betreft de omvang en de hevigheid van het geweld tegen de
politie. Er is echter geen sprake van een landelijk fenomeen waarbij zich op
verschillende plaatsen in het land met enige regelmaat geplande, ernstige
ongeregeldheden voordoen rond evenementen en grootschalige gebeurtenissen en
waarbij politie en anderen bewust worden aangevallen.
· Er worden twee typen ordeverstoorders onderscheiden bij evenementen en
grootschalige gebeurtenissen: de notoire ordeverstoorder en de
gelegenheidsverstoorder. De notoire ordeverstoorder veroorzaakt stelselmatig
overlast op verschillende podia. De gelegenheidsverstoorder doet dit af en toe en is
te zien als meeloper die meedoet met een rel die door anderen wordt geïnitieerd of
het zijn personen die onder invloed van specifieke omstandigheden ‘haast uit het
niets’ gaan rellen. Gelegenheidsverstoorders vormen de grootste groep. Bij beide
typen ordeverstoorders zijn alcohol en/of drugs belangrijke risicofactoren. Naar de
eventuele relatie tussen alcohol, drugs en ordeverstoringen is nauwelijks
wetenschappelijk onderzoek gedaan c.q. bewijs daarvoor ontbreekt. De aanpak van
alcohol en drugs verschilt per gemeente en per evenement. De mogelijkheden om
overmatig gebruik van drugs en/of alcohol tegen te gaan, worden slechts in beperkte
mate gebruikt.
Het evenementenbeleid en evenementenvergunningenbeleid hebben op veel plaatsen
onvoldoende vorm en inhoud gekregen. Daarnaast ontbreekt het aan een integraal
risicomodel voor evenementen en aan landelijke handvatten. In het onderzoek is een
staalkaart opgenomen waarin lokale partijen kunnen zien welke maatregelen
wanneer ingezet kunnen worden.
· Aangegeven wordt dat gemeenten en politie over voldoende bevoegdheden
beschikken om grootschalige ordeverstoringen tegen te gaan en te voorkomen. Ten
aanzien van preventief fouilleren geven de onderzoekers aan dat uitbreiding van
preventief fouilleren op drugs bij evenementen niet noodzakelijk is, omdat er ook
minder vergaande alternatieven zijn. Ze doen wel een suggestie voor preventief
fouilleren op drugs bij overlast en criminaliteit in wijken. Ten aanzien van het
middel bestuurlijk ophouden hebben de onderzoekers gekeken of een lichtere
variant hiervoor mogelijk is. Dit blijkt lastig te zijn. De onderzoekers geven aan dat
in onvoorziene gevallen wellicht kan worden gekeken naar een bevoegdheid tot
tijdelijk verplaatsen van groepen.
Aanbevelingen en reactie
De onderzoekers geven tien aanbevelingen, die ik merendeels onderschrijf. Hierna vindt u
per aanbeveling mijn reactie.
1. Werk aan een brede aanpak, waarin ook achterliggende zeken geadresseerd worden.
Ik onderschrijf deze aanbeveling. Op dit terrein zijn al verschillende acties in gang gezet.
De opsporing en vervolging van notoire ordeverstoorders rondom het voetbal worden
versterkt door onder meer een landelijke invoering van de aanpak ‘Hooligans in Beeld’. De
kern van ‘Hooligans in Beeld’ is dat toonaangevende hooligans en notoire ordeverstoorders
rondom het voetbal op basis van informatie uit de anonimiteit worden gehaald en gericht
worden aangepakt waardoor de openbare ordeverstoringen door de groep (en) afnemen.
Het Openbaar Ministerie (OM) zal een lik op stuk benadering toepassen met waar mogelijk
(super)snelrecht met voorlopige hechtenis, waarbij in andere gevallen voetbalvandalen bij
heenzending door de politie een transactie of dagvaarding uitgereikt krijgen.
Een fors deel van de ordeverstoorders is jeugd. Het kabinet hecht aan een stevige van
risicojongeren en jeugdgroepen. De aanpak van jeugdgroepen vraagt om nauwe
samenwerking tussen ketenpartners, onder regie van de gemeente, met een integraal plan
van aanpak. Daarnaast dient er sprake te zijn van een driesporen strategie die bestaat uit een
groepsgerichte aanpak (inzet van groepsgerichte aanpak zoals sportactiviteiten om contact
op te bouwen met jongeren uit een groep), een domeingerichte aanpak (inzet van
maatregelen ten aanzien van verbetering van de fysieke en sociale veiligheid) en met name
in het geval van criminele jeugdgroepen om een persoonsgerichte aanpak. De politie, het
OM en andere partners maken daarbij afspraken over individuele trajecten voor leden van
een groep en/of hun ouders. Dit gebeurt vanuit het Veiligheidshuis.
Het kabinet zal de veiligheidshuizen voortzetten, doorontwikkelen en versterken.
Daarnaast wordt er, zoals in het regeerakkoord aangekondigd, een voorstel gemaakt met
daarin zwaardere straffen op geweld tegen politie, brandweer, ambulancepersoneel en
andere gezagsdragers.
2. Ga uit van risicobeheersing en risico-uitsluiting bij evenementenbeleid
3. Realiseer een professionele basis voor het omgaan met evenementen
Ik onderschrijf het belang van risicobeheersing. Er zijn altijd risico’s verbonden aan
evenementen. Daarom is het belangrijk dat op lokaal niveau de communicatie en processen
rondom evenementen goed zijn vastgelegd en dat men zich daar ook aan houdt. Voor wat
betreft het evenementen(vergunningen)beleid is scherpte en alertheid noodzakelijk. Dit is
een verantwoordelijkheid van gemeenten. Belangrijk is dat evenementen op lokaal niveau
goed voorbereid en gepland worden onder regie van de gemeente. Daarbij dient
nadrukkelijk aandacht te zijn voor de voorwaarden die aan een vergunning kunnen worden
gesteld.
De Politieacademie ontwikkelt in samenwerking met partijen in het veld een landelijke
handreiking voor evenementen. Deze maakt onder andere de processen binnen
evenementenbeleid inzichtelijk. De handreiking is bestemd voor gemeenten, politie,
brandweer en GHOR en is in het voorjaar van 2011 gereed. Ik zal bezien welke rol het
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid kan vervullen in het bij elkaar brengen
van kennis over evenementen.
De onderzoekers pleiten voor ontwikkeling van een landelijk risicoanalysesysteem. Ik
begrijp dat er een wens is voor standaardisering, maar ik denk dat de problemen niet
worden opgelost door de invoering van een dergelijk systeem. Evenementenbeleid is een
dynamisch terrein waarbij de risico’s in elke gemeente anders zijn. Ik zie daarom meer in de
eenduidige handreiking voor politie, gemeenten en GHOR. Ook de staalkaart, zoals
gepresenteerd in het onderzoek, is hiervoor bruikbaar.
4. Borg de aansluiting tussen informatie en operatie
Informatie over notoire ordeverstoorders is niet alleen van belang voor bijvoorbeeld aanpak
van overlastgevende jeugdgroepen, maar ook voor evenementen. Verschillende onderdelen
van de politie beschikken over belangrijke informatie, zoals de RID of de wijkteams. Het is
van belang dat dergelijke informatie goed bij elkaar wordt gebracht.
Het bij de politie in gang gezette programma intelligence is een belangrijke ontwikkeling
met een nadruk op sturing van informatie op tactisch en operationeel niveau. Binnen de
politie dient de informatieverstrekking binnen het korps, tussen korpsen en naar derden
plaats te vinden volgens het Nationaal Intelligence Model (NIM). Hierbij worden ook de
kwaliteitseisen, waaraan deze verstrekking dient te voldoen, duidelijk gesteld. De
ontwikkeling en implementatie van het NIM bieden landelijk voor alle politieregio’s een
eenduidige informatielijn, waarbij het Regionale Informatie Knooppunt de centrale plek in
de organisatie is waar alle informatie en daarmee ook de RID-informatie bijeenkomt.
5. Werk gericht aan het beperken van gelegenheid met extra aandacht voor het tegengaan
van excessief middelengebruik.
Alcohol en drugs zijn risicofactoren voor openbare ordeverstoringen. Gemeenten hebben
mogelijkheden om alcohol- en drugsgebruik aan te pakken, maar moeten deze
mogelijkheden wel benutten. Om openbare orde verstoring bij evenementen door gebruik
van alcohol en drugs terug te dringen zal in de handreiking voor evenementen- en
evenementenvergunningenbeleid worden aangegeven welke maatregelen gemeenten, politie
en organisatoren van evenementen kunnen nemen. Verder zal ik er voor zorg dragen dat de
kennis over de gevaren van middelengebruik en de wijze waarop voorkomen kan worden
dat door middelengebruik de openbare orde wordt verstoord, breed worden verspreid.
Zoals aangekondigd in het regeerakkoord, komt het kabinet met een voorstel tot verruiming
van de mogelijkheid tot preventief fouilleren. Preventief fouilleren op drugs wordt hierin
meegenomen. Op het gebied van alcohol biedt het voorstel tot wijziging van de Drank- en
Horecawet mogelijkheden om alcoholgerelateerde ordeverstoringen en geweld te
voorkomen. De minister van VWS en ik zullen de Tweede Kamer binnenkort informeren
over de wettelijke maatregelen die wij voorstaan.
Tot slot zal ik bezien welke mogelijkheden er zijn voor onderzoek naar de relatie tussen
middelengebruik, ordeverstoringen en geweld bij evenementen.
6. Formuleer aanpak jonge harde kernsupporters.
10. Stimuleer onderzoek naar ontwikkeling jonge harde kernen drank, drugs en profiel van
jonge kernen
De jonge harde kern staat niet geheel los van de “oude “ harde kern, maar ondernemen
deels zelfstandig acties en willen zich op momenten ook afzetten tegen de oude harde kern.
Voor deze groep zal moeten worden bepaald in welke mate zij worden bereikt met de
bestaande aanpak dan wel dat er een gedifferentieerde aanpak voor deze doelgroep nodig is.
Alle lokale partijen hebben hierbij een rol vanuit hun gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Het gaat dan niet alleen om politie en gemeenten, maar zeker ook de clubs. Ik zal ze
aanspreken en met hen in overleg treden om daar waar nodig hen te stimuleren dat te doen.
Hooligans in beeld is een belangrijk instrument om de jonge harde kern in beeld te krijgen.
In het Veiligheidshuis kan daar waar nodig en mogelijk gezamenlijk tot een aanpak van de
jonge harde kern worden gekomen.
7. Monitor de ervaringen met de inzet van nieuwe bevoegdheden en overweeg het creëren
van een bevoegdheid tot verplaatsing om groepen die zich misdragen te kunnen
verwijderen.
De Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast wordt gemonitord
conform de toezegging in de Eerste Kamer. De bevoegdheid tot tijdelijk verplaatsen van
groepen vind ik interessant en zal ik nader verkennen.
8. Handhaving beleid, investeren in doorrechercheren, landelijke databank notoire
ordeverstoorders
De afgesproken vergunningsvoorwaarden en beleids- en tolerantiegrenzen dienen inderdaad
te worden gehandhaafd. In de eerste plaats wordt dan duidelijk dat afspraken moeten
worden nagekomen door de organisator. Tegen overschrijding van de beleids- en
tolerantiegrenzen zal moeten worden opgetreden. Door aanhoudingen en doorrechercheren
kan meer informatie worden verkregen over leiders en regisseurs en kan tot dossiervorming
worden overgegaan om hen met succes te kunnen aanpakken. In het kader van bestrijding
voetbalvandalisme verstrekken alle betrokken partners reeds informatie voor een landelijke
databank. Deze databank wordt uitgebreid met informatie die in het kader van Hooligans in
Beeld wordt verzameld. Ik vind een landelijke databank voor notoire ordeverstoorders een
interessante optie, maar mijn prioriteit is om dit eerst rondom voetbalgerelateerde overlast
goed te organiseren.
9. Werk aan scherpte en alertheid bij functionarissen
Ik ga ervan uit dat verantwoordelijkheid voor scherpte en alertheid op lokaal niveau wordt
genomen. Evaluatie en kennisuitwisseling tussen alle partijen zijn hierbij belangrijk. De
handreiking evenementen kan hierbij een belangrijke rol spelen.
De minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten
1) Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993