De lichtcontainer... (HVH-Licht)
Ben benieuwd hoe het af gaat lopen. Zeker in de toekomst met de aanrijroutes voor hulpdiensten e.d.... Als alles via één weg moet
De tweede ontsluitingsweg is haast helemaal klaar... Alleen wordt het laatste stukje niet aangelegd door de gemeente Westland...
http://hk.thuisbladen.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1287&Itemid=34Westland en de Hoek botsen over Tweede Ontsluitingsweg
Het al dan niet openstellen van de Tweede Ontsluitingsweg, oftewel de Hoekse Baan blijft de gemoederen bezig houden.
Dat er op bestuurlijk gebied oorlog is tussen het Westland en de Hoek kun je nog niet zeggen, maar dat de mededeling van het dagelijks bestuur de deelgemeente van Hoek van Holland dat zij het Hoekse gedeelte van de Tweede Ontsluitingsweg, tegenwoordig Hoeksebaan hetend, wil gaan openstellen, heeft binnen de gemeente Westland voor de nodige beroering gezorgd.
Al maanden zijn de verantwoordelijken voor de weg het niet met elkaar eens. Het dagelijks bestuur van de deelgemeente zegt dat de weg volgens hen zonder problemen open kan omdat vrachtverkeer nu ook al gebruik maakt van de aansluitende Pettendijk, het stuk weg dat de Hoeksebaan met de Maasdijk verbindt. Westland zegt van nog geen gebruik van de Hoeksebaan te willen weten omdat de druk van het vrachtverkeer op de Pettendijk dan, met name bij het lossen van de schepen van Stena Line, zodanig toeneemt, dat er op de Pettendijk met name voor fietsers een gevaarlijkere situatie ontstaat. Westland wil wachten tot het stuk weg tussen de Maasdijk en Westerlee klaar is: medio 2010 mogelijk 2011.
Op 3 februari nam het dagelijks bestuur van de deelgemeente het besluit dat zij de Hoeksebaan en de Hoeksedwarsbaan toch wilde openstellen, zij het alleen voor bestemmingsverkeer, oftewel ter ontsluiting van de bedrijven die aan het Nieuw Oranjekanaal gevestigd zijn. Bedrijven die nu overigens gebruik maken van de huidige verbinding met de Pettendijk. Het DB stelde daarbij wel twee voorwaarden:
- De openstelling mag niet leiden tot een volledige openstelling van de Tweede Ontsluitingsweg tot aan de grens met de gemeente Westland, ofwel de Pettendijk.
- De huidige ontsluiting van de bedrijven aan het Nieuw Oranjekanaal, via de
Pettendijk van en naar Maasdijk / Oranjesluisweg moet intact blijven.
Het dagelijks bestuur zegt het nog steeds te betreuren dat het niet tot overeenstemming is gekomen met de gemeente Westland over een volledige openstelling van de Tweede Ontsluitingsweg tot aan de grens met de gemeente Westland (Pettendijk), maar ziet de gedeeltelijke openstelling wel als een belangrijke stap voorwaarts in de verbetering van de ontsluiting van Hoek van Holland. Paddy Roomer (PvdA), voorzitter van het dagelijks bestuur, en Wim de Groot (VVD), portefeuillehouder Bouwen en Wonen daarover: “Wij hebben als dagelijks bestuur al het mogelijke gedaan om de gemeente Westland tot andere gedachten te brengen, maar helaas zonder resultaat. Dus dan maar een oplossing, waarbij de medewerking van de gemeente Westland niet vereist is. Wij willen en kunnen als deelgemeente niet langer wachten. Met de directere ontsluiting tussen Hoek van Holland en bedrijventerrein Nieuw Oranjekanaal komt het bedrijventerrein minder geïsoleerd te liggen. Tevens leidt de extra ontsluiting tot een spreiding van verkeersstromen. De verwachting is dat er minder verkeer vanaf de Maasdijk rechtsaf naar de Pettendijk gaat rijden. Het aantal voertuigen op de Maasdijk tussen de Nieuwelaan en de Oranjesluisweg tijdens piekuren neemt daarmee af. En daar is iedereen mee gebaat. Wat betreft het vervolg, is de afspraak met de stadsregio Rotterdam gemaakt, dat medio 2010 de definitieve openstelling gerealiseerd kan worden. Dan komt er eindelijk de door deelgemeente zo gewenste verbetering in de doorstroming en de verkeersveiligheid op de route van en naar Hoek van Holland”, aldus de reactie van het DB.
Westland reageerde direct op de bekendmaking en gaf verleden week aan dat zij toename van het verkeer op de Pettendijk onaanvaardbaar vindt en de zaak desnoods wil afsluiten.
“Als Hoek van Holland overgaat tot het vervroegd openstellen van het deel van de Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland dat op haar grondgebied ligt, dan zal de gemeente Westland de parallelweg van de Hoekse Baan in Maasdijk afsluiten. Het college van burgemeester en wethouders verwacht dat vervroegde openstelling zal leiden tot een toename van het verkeer op de Pettendijk, ondanks de maatregelen die Hoek van Holland wil nemen om gebruik van de Pettendijk te ontmoedigen. "Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is openstelling onaanvaardbaar", aldus verkeerswethouder Bram Meijer. "Ieder voertuig dat er op de Pettendijk bij komt is er één teveel."
Meijer houdt vast aan de afspraak die de bestuurders van Rotterdam, Westland en Hoek van Holland in oktober 2008 naar zijn zeggen hebben gemaakt. “Deze luidt dat het Rotterdamse deel van de Tweede Ontsluitingsweg (de Hoekse Baan) dicht blijft, totdat het Westlandse deel is aangelegd”, aldus Meijer “Als de Hoekse Baan vervroegd wordt opengesteld, neemt het verkeer op de Pettendijk toe. Verkeerskundigen van Rotterdam en Westland hebben aangegeven dat de weg daar niet op berekend is. De fundering is niet geschikt en de weg is te smal. De situatie is voor fietsers op dit moment al verre van ideaal. Met ieder extra voertuig neemt de onveiligheid voor het fietsverkeer toe." De Pettendijk kan wel geschikt worden gemaakt voor grotere hoeveelheden verkeer, maar dat kost geld (twee miljoen euro) en tijd (o.a. in verband met ruimtelijke procedures). "Die zijn weggegooid als je ervan uitgaat dat het Westlandse deel van de Tweede Ontsluitingsweg al in 2010 gerealiseerd moet zijn", aldus de wethouder verkeer van Westland, die overigens aangeeft dat de tweede ontsluitingsroute voor Hoek van Holland van belang is.
"Hoek van Holland moet goed bereikbaar zijn, zowel voor economisch verkeer als voor hulpdiensten, bewoners en toeristen. De inzet van verkeersregelaars op de kruising Nieuwelaan-Maasdijk heeft de doorstroming van het Stenaline-verkeer al behoorlijk verbeterd. Het is de bedoeling dat zij op korte termijn plaats maken voor een permanente verkeersregelinstallatie van de provincie. Ik realiseer mij echter dat deze maatregel niet afdoende is en zet samen met Rotterdam alles op alles om het Westlandse deel van de Tweede Ontsluitingsweg zo snel mogelijk gerealiseerd te hebben”, besluit Meijer.
Wim de Groot is verbaasd over de uitlatingen van Meijer: “We hadden duidelijke afspraken met hem, maar kennelijk is hij teruggefloten”. Dat Meijer de Hoekse Baan wil afsluiten is volgens de Groot niet haalbaar en de portefeuillehouder geeft aan dat er dan zeker juridische stapopen ondernomen zullen worden. Volgens de Groot is Jeanette Baljeu, wethouder infrastructuur in Rotterdam en vertegenwoordiger van de Stadsregio, het met Hoek van Holland eens om de aak door te zetten. “Maar we zullen de tijd nemen om dat bij Westland door te laten dringen”, aldus de Groot die het opmerkelijk vindt dat er kennelijk van uit gegaan werd dat de Hoekse Baan afgelopen maandag al opengesteld zou worden. “Er is van ons uit nooit een datum genoemd”, aldus De Groot.