http://www.ad.nl/denhaag/3446462/En_toen_die_kogel_Vreselijke_pijn.htmldinsdag 25 augustus 2009
'En toen die kogel. Vreselijke pijn'
Door GUDO TIENHOOVEN
WESTLAND - „Iedereen heeft het over twintig pistoolschoten, maar ik hoorde er wel zestig.’’ De kogelregen van afgelopen zaterdagavond tijdens het in rellen uitgelopen feest op het strand van Hoek van Holland, trof ook Remco (18) uit Monster.
Twee Westlanders raakten gewond bij het strandfeest op Hoek van Holland . FOTO ANP
Letterlijk.
Gistermiddag rond 15.00 uur verliet Remco het ziekenhuis met zijn arm in het gips. Een kogel ging dwars door het bot. „Er zitten nog kleine stukjes in, maar dat schijnt geen kwaad te kunnen. Het komt allemaal weer goed, zeggen ze.’’
De Monsternaar is een van de zes personen die gewond raakte bij de schietpartij. Hij bezocht Sunset Grooves met een grote groep vrienden. „De sfeer was al vanaf het begin grimmig met kleine vechtpartijen waarbij de politie moest optreden. Iets later begon er een mafkees met een wapen te zwaaien. Het leek wel oorlog. Hooligans gingen elkaar te lijf. De politie schoot in het rond.’’
Waar de kogel die Remco raakte vandaan kwam is een raadsel. Ineens was er de pijn in zijn arm. „Het gebeurde toen ik net had besloten naar huis te gaan vanwege de rellen. Ineens stond ik midden in een groep hooligans. En toen die kogel. Het deed vreselijke pijn, maar ik kon gewoon doorlopen. In een strandtent ben ik opgevangen. Daar lagen nog meer gewonden.’’ Een kwartier later vervoerde een ambulance hem naar het ziekenhuis. Details kan Remco zich niet meer herinneren. „Alleen maar een grote chaos. En dat er nauwelijks beveiliging was. Ik ben niet gefouilleerd bij de ingang.’’
Ontzetting en boosheid overheersen na het recente drama op het Hoekse strand. Er zijn ook uitingen van verbazing over het bestaan van dergelijke mega-evenementen.
Frank van Veen bijvoorbeeld, voorzitter van de culturele raad Monster. „Hoek van Holland moet voor kwaliteit kiezen. Strandtenten als de Waterskihut houden reeds feesten voor de jonge doelgroep. Ik heb zelf een plan ingediend voor een amfitheater in de duinen waar je theater en levende muziek kunt programmeren. De deelgemeente zegt: leuk plan, maar daar hebben we geen geld voor. Terwijl ze wel flink de buidel trekken voor zo’n risicovol feest als Sunset Grooves.’’
De deelgemeente meldt overigens dat alle bij het feest achtergebleven fietsen tot 17.00 uur kunnen worden opgehaald op de Zekkenstraat in Hoek van Holland. Het tonen van een legitimatiebewijs is verplicht.