Bedankt palmpje , dat schept wat duidelijkheid aan de term "de politie schiet niet zonder reden"
Maar mij dunkt het , 48 uur is voorbij de verklaringen (wat de aanleiding was tot schieten) van de undercover agenten moeten dan bekend zijn bij de politie. Is er enige kans dat dergelijke informatie ooit bekend wordt gemaakt? formeel of informeel doet er niet toe voor mijn eigen gemoedsrust.
vervolg vraag: Als de undercover agenten herkend zijn door hooligans, is dit feest dan de eerste keer dat hun cover gebroken is ?
vervolg vraag: Als bekend was dat de cover van de agenten eerder is gebroken, waarom worden de beste mannen dan nog de gevarenzone ingestuurd ? Al dan niet met betere backup of betere cover c.q. vermommingen.
1. Informatie wordt waarschijnlijk vrijgegeven zodra het tactisch gezien niet schadelijk is om het vrij te geven. Met andere woorden: zodra de rechtszaak tegen verdachten geen schade op kan lopen door te vroeg informatie naar buiten te geven. Er kunnen ook andere overwegingen zijn, maar dit is over het algemeen de belangrijkste reden om informatie niet vrij te geven.
2. Er lopen niet altijd dezelfde verdachten rond. Weten of een agent bekend is of niet onder de feestgangers is praktisch onmogelijk. Daarom wordt hier geen rekening mee gehouden, tenzij er concrete informatie is die anders doet besluiten.
3. Wat doet dit terzake?
4. Zie vraag 2. Over tactische politieinzet kan ik weinig zeggen, dat wordt besloten in het voortraject.
Zie je nou dat je betere antwoorden krijgt zodra je je eigen, ongefundeerde, onkundige, mening wat meer buiten beschouwing laat?