GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206509 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

splen

  • Gast
Deze leek gooit wel wat olie op het vuur en probeert een bepaalde sfeer te creeeren in dit forum, welke er mijns inzien niet in thuis hoort.
Verder denk ik dat wij allemaal kunnen zeggen dat wij ons niet kunnen verplaatsen en inleven in hetgeen er die avond gespeeld heeft en dat de enige
die dit kunnen de mensen zijn die op dat moment ook gehandeld hebben (naar eer en geweten).

Wat we nu alleen nog maar kunnen doen is de boel analyseren en proberen te leren van de fouten die op alle fronten gemaakt zouden kunnen zijn.



Mee eens  O0


Exenium

  • Gast
Mijn drang naar informatie is grotendeels wel gestild. Ik heb het aardig op een rijtje wat er gebeurd is vlak voor en na de escalatie.

Over mij
Ikzelf heb een vele malen strengere rechts-moraal als dat de wet voorschrijft. *1
Ik ben sceptisch richting het beleid van de overheid, justitie en de rechtstaat in het algemeen. *2
Ik heb niet het gevoel dat de overheid er voor de burger is, eerder het gevoel dat de overheid tegen de burger is. *3
Ik ben van mening dat de overheid niet te vertrouwen is, en mijn vrijheden meer en meer uitgekleed worden. *4
En daar komt nog eens bij dat er veel te veel fouten worden gemaakt door onze rechtsstaat.

En dan begin ik niet over opgefokte eenstrepers, overijverige flitsbeamtes en zich boven de wet achtende beambten.
Want ik ben namelijk van mening dat de oorzaak van de problemen niet te vinden is in de uitvoerders van het beleid, maar de mensen die achter hun bureautjes zitten.


*1 Vlug gezegd ben ik in het strafrecht voor strengere wetten, maar niet voor zwaardere straffen.

*2 Om het simpel te zeggen , de kerntaak van de politie zou het veilig houden van de straten als kerntaak moeten hebben.

*3 Misschien is dit om de burger tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar ik ben er niet van gediend.

*4 Doofpotaffaires, mijn privacy, keuzes die alleen mij beïnvloeden.


Gast48368

  • Gast

*4 Doofpotaffaires, mijn privacy, keuzes die alleen mij beïnvloeden.
[/size]

.......................................


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Mijn drang naar informatie is grotendeels wel gestild. Ik heb het aardig op een rijtje wat er gebeurd is vlak voor en na de escalatie.

Over mij
Ikzelf heb een vele malen strengere rechts-moraal als dat de wet voorschrijft. *1
Ik ben sceptisch richting het beleid van de overheid, justitie en de rechtstaat in het algemeen. *2
Ik heb niet het gevoel dat de overheid er voor de burger is, eerder het gevoel dat de overheid tegen de burger is. *3
Ik ben van mening dat de overheid niet te vertrouwen is, en mijn vrijheden meer en meer uitgekleed worden. *4
En daar komt nog eens bij dat er veel te veel fouten worden gemaakt door onze rechtsstaat.

En dan begin ik niet over opgefokte eenstrepers, overijverige flitsbeamtes en zich boven de wet achtende beambten.
Want ik ben namelijk van mening dat de oorzaak van de problemen niet te vinden is in de uitvoerders van het beleid, maar de mensen die achter hun bureautjes zitten.


*1 Vlug gezegd ben ik in het strafrecht voor strengere wetten, maar niet voor zwaardere straffen.

*2 Om het simpel te zeggen , de kerntaak van de politie zou het veilig houden van de straten als kerntaak moeten hebben.

*3 Misschien is dit om de burger tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar ik ben er niet van gediend.

*4 Doofpotaffaires, mijn privacy, keuzes die alleen mij beïnvloeden.


Zoals ik al zei:

4e regel van mijn onderschrift.... ::)

Zelfs in je afsluitende betoog zit een dijk van een tegenspraak.  ;D


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Zoals ik al zei:

4e regel van mijn onderschrift.... ::)

Zelfs in je afsluitende betoog zit een dijk van een tegenspraak.  ;D

ik mis de combi met paramedics even ??? of ben ik nou heel erg slaperig?? ::)

EDIT: je had hem net even iets sneller veranderd als dat ik kan posten....
 :'( ;)
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Mijn drang naar informatie is grotendeels wel gestild. Ik heb het aardig op een rijtje wat er gebeurd is vlak voor en na de escalatie.

Ik heb niet het gevoel dat de overheid er voor de burger is, eerder het gevoel dat de overheid tegen de burger is. *3
Ik ben van mening dat de overheid niet te vertrouwen is, en mijn vrijheden meer en meer uitgekleed worden. *4

*3 Misschien is dit om de burger tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar ik ben er niet van gediend.

*4 Doofpotaffaires, mijn privacy, keuzes die alleen mij beïnvloeden.


Geloof niet dat dit nog verder tot een zinnige discussie zou leiden   :-X


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
ik mis de combi met paramedics even ??? of ben ik nou heel erg slaperig?? ::)

EDIT: je had hem net even iets sneller veranderd als dat ik kan posten....
 :'( ;)

Slip of the finger, my dear... just a slip of the finger.... ::)


Exenium

  • Gast
Zoals ik al zei:

4e regel van mijn onderschrift.... ::)

Zelfs in je afsluitende betoog zit een dijk van een tegenspraak.  ;D

Mij 1 keer voor  idioot uitmaken ok, mij een 2e keer (onterecht en zonder argumentatie) voor idioot uitmaken lokt deze reactie uit:

Begrijpend lezen is moeilijk, en toon op zijn minst aan wat er dan tegenstrijdig is dan leg ik het uit, want mijn betoog over het falen van de overheid is wel iets langer als 4 regels maar dat bespaar ik jullie. PM me anders in plaats van uit de hoogte mij een troll*5 te noemen terwijl je zelf de grootste troll bent. Je quote is al zo oud als het internet en daar wordt een troll mee bedoelt als je dat ook uitgelegd wil hebben.

*4 Doofpot affaires zijn vaak genoeg voor gekomen, mijn privacy in de zin van internet en OV-chipkaart, keuzes die alleen mij beïnvloeden zal ik een controversieel iets noemen : wiet en euthanasie.

*5 troll = internet taal voor een persoon die op een provocerende manier reacties uitlokt.

EDIT : mods sorry dat ik afdwaal, maar een tegengeluid moet zich eenmaal vaker verdedigen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Mij 1 keer voor  idioot uitmaken ok, mij een 2e keer (onterecht en zonder argumentatie) voor idioot uitmaken lokt deze reactie uit:
Begrijpend lezen is moeilijk, en toon op zijn minst aan wat er dan tegenstrijdig is dan leg ik het uit, want mijn betoog over het falen van de overheid is wel iets langer als 4 regels maar dat bespaar ik jullie. PM me anders in plaats van uit de hoogte mij een troll*5 te noemen terwijl je zelf de grootste troll bent. Je quote is al zo oud als het internet en daar wordt een troll mee bedoelt als je dat ook uitgelegd wil hebben.

Nee dank je. Ik val namelijk niet graag in herhaling.


randy

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Ik volg dit forum sinds zaterdagnacht al aandachtig dus misschien is het eens tijd om wat te schrijven.

Ik stond op het feest ongeveer 20 meter af van de agent in het blauwe vestje en zag hem (op ongeveer 0:52 in dit filmpje schietpartij sunset grooves 2009 begin er van) opeens met het pistool in de lucht. Dacht eerst dat het een grap was (pistoolschoten klinken in het echt een stuk doffer dan in de film, zeg maar) en dat daar iemand met een klappertjespistool stond dat hij wel weer omlaag zou brengen, maar bij het tweede schot (rond 1:12) ben ik samen met m'n vriendin (en een heleboel omstanders) ervandoor gesprint (dat ging zo chaotisch dat we beiden een slipper zijn kwijtgeraakt). Ook omdat er in die seconden daartussen iemand naar me toe kwam die beweerde dat er iemand neergeschoten was ("erg ligt daar een gozer! weg hier! weg hier!").

Het aparte is dat ik meer richting de VIP stond, dus zeg maar aan de overzijde vanwaar het bovenstaande filmpje geschoten is, en helemaal niet heb doorgehad dat er drie andere gasten met getrokken pistool liepen. Ook het gescandeer van "Rotterdam Hooligans" heb ik op het feest niet gehoord. Dus totdat dit filmpje eergisteren opdook had ik het idee dat de agent in het blauw een "schietende gek" was.

Ik liep op dat moment op die plek omdat ik onderweg was naar de bar. Het vreemde was dat de dreiging naar mijn gevoel echt in een halve minuut ontstond. Alles zag er normaal uit totdat er na het eerste schot opeens een grote cirkel ontstond en ik naar links kijkend het pistool in de lucht zag.

Tijdens het wegrennen (richting ingang van het terrein) keek ik om en zag ik de VIP-area bewegen (zoals je op 1:24 ziet). Ook zag ik toen aan m'n linkerhand 4-5 agenten in hesjes aan komen sprinten richting de plaats des onheils. Na een paar honderd meter ben ik gestopt met rennen en daar mensen die zich afvroegen waar alle paniek en rennende mensen vandaag kwamen uitgelegd wat er gebeurd was (het was zo druk dat je op een paar honderd meter afstand geen benul had van wat er precies gebeurde). Terwijl ik hier mee bezig was (+/- 30 sec.) volgden er vanuit de plek waar ik oorspronkelijk vandaan kwam nog 3-5 schoten (ik was dus nu al op 300-500 meter afstand). Op dat moment ben ik zo snel mogelijk richting de uitgang van het terrein gesprint en weggegaan....

De rest van mijn vriendengroep stond mogelijk nog dichterbij maar dan aan de andere kant van de cirkel (ik ging met mijn vriendin weg voor drankjes halen bij de bar en was net 10 seconden onderweg, misschien 30 meter afgelegd op het moment van het eerste schot). Nadat we elkaar buiten het terrein teruggevonden hadden vertelde zij hetzelfde verhaal van de andere kant (plus hun ervaringen met de nooduitgang die afgesloten was met een hek dat het uiteindelijk begaf onder de duwende mensen die erdoorheen wilden). Wat me bijblijft en ik niet terug heb kunnen zien in de filmpjes is dat een vriendin van mij al iemand "op de grond had zien liggen" na de eerste schoten. Mogelijk was dit de agent die in het filmpje omlaaggewerkt wordt. Ik heb haar daarna niet meer gesproken, dus ik moet dit nog eens navragen.

Verder klopt alle andere berichtgeving rond dit feest: ik heb tussen 21:30-23:30 dat ik op het terrein was geen beveiligers gezien, er hing de hele avond een aggresieve sfeer (massaal gescandeer van leuzen, direct aggresiviteit als je iemand aanstoot) , 10 min. nadat we binnen waren kwam er al een vechtpartij langs (20 man die achter 20 anderen aanrenden, die vechtpartij bewoog zich gewoon door de menigte, en werd dus niet gestopt omdat er geen beveiliging was), er waren absurd veel mensen (zover als je kon kijken mensen op elkaar gepakt, zo vol dat je amper kon bewegen). Enige agenten die ik voor 23:30 heb gezien waren een stuk of 20 bij het station en drie te paard aan het begin van het strand. De verhouding bezoekers / beveiliging was volledig zoek. En je kon inderdaad zo het terrein oplopen, nul controle whatsoever....

Vragen die bij mij na alle berichtgeving nog spelen zijn:

1) In het begin was er het gerucht dat de eerste schoten gelost zouden zijn door "een kale blanke man". Dan zou er dus mogelijk nog een schietpartij zijn geweest voorafgaand aan bovenstaande. Dat lijkt me sterk, maar ik ben wel benieuwd of deze er nou geweest is of niet?
2) Ik kan begrijpen dat als je door 150+ mensen zo bejegend wordt als agent je wel moet schieten. Terecht ook. Maar wat ik apart vind is dat als je als politiekorps WEET dat er harde kern hooligans komen, je besluit tot het inzetten van leden van een speciaal voetbalteam die de hooligans ook nog schijnen te kennen en dus het risico van herkenning neemt. En daarmee het risico dat ze in het nauw worden gedreven, hun cover moeten breken en waarschuwingsschoten moeten lossen in een volle menigte (en de paniek/escalatie die daarop volgt). Dat kun je volgensmij zeker niet die agenten kwalijk nemen, maar wel de organisatie die besluit ze daar in te zetten met alle risico's van dien. Of je moet een verdomd goed plan hebben om ze onmiddelijk te kunnen ontzetten mocht dat nodig zijn..

Ik ben benieuwd in hoeverre het onderzoek op deze vragen uitsluitsel gaat geven...