GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206837 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!


'Robby van der Leeden gedood door politiekogel'
27 augustus 2009

Robby van der Leeden, de 19-jarige Rotterdammer, die zaterdagavond om het leven kwam tijdens de ongeregeldheden in Hoek van Holland, is gedood door een politiekogel. Dat zeggen agenten die zaterdagnacht tijdens het feest Sunset Grooves op de menigte hebben geschoten.

Van der Leeden, die zich in de groep relschoppers bevond, is geraakt door één enkele kogel. Die raakte hem in het hoofd. Zes mensen raakten bij het incident gewond. Volgens de agenten is het een wonder dat er niet meer mensen zijn geraakt.

Ruim tien agenten schoten gericht op meer dan honderd relschoppers. Die hadden de politiemensen ingesloten en bekogelden hen met allerlei voorwerpen. De situatie zou levensbedreigend zijn geweest. Volgens de agenten is al op vrijdagmorgen gevraagd om inzet van de mobiele eenheid, omdat er informatie was dat hooligans het feest in Hoek van Holland zouden komen verstoren. Het verzoek is vrijdagmiddag afgewezen.



Er zijn 7 man gewond en 1 persoon overleden........................ tijd voor wat extra schietlessen?????????

mijn oprechte deelneming voor de nabestaande van het slachtoffer
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Er zijn 7 man gewond en 1 persoon overleden........................ tijd voor wat extra schietlessen?????????

Lekker makkelijk gezegd, als er zo'n enorme, dreigende, agressieve menigte om je heen staat...


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Lekker makkelijk gezegd, als er zo'n enorme, dreigende, agressieve menigte om je heen staat...

Ja je hebt helemaal gelijk. Geloof me ik ben erg blij dat ik niet op dat feest was, in welke hoedanigheid dan ook.
Ik heb respect voor de dienders die daar op deze ongeloofelijke manier hun vege lijf hebben moeten redden.
Ook ben ik ervan overtuigd (na het zien van diverse filmpjes) dat dit op dat moment de enige manier was.
Ik hoop dat onderzoek uitwijst wie verantwoordelijk is voor het ontbreken van voldoende beveiliging (politie,ME en particulier bev.).
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3449338/lsquoZelfs_een_waarschuwingsschotschrikt_zeniet_afrsquo.html

donderdag 27 augustus 2009
‘Zelfs een waarschuwingsschotschrikt zeniet af’
Door NIELS DEKKER TOBIAS DEN HARTOG

HOEK VAN HOLLAND - Na de rellen op het strandfeest van Hoek van Holland reed de Rotterdamse korpschef Aad Meijboom in één ruk van de Franse Mont Ventoux naar de havenstad. Daar trof hij de puinhoop aan na het slagveld. Een onderzoek moet nu uitwijzen hoe het zo uit de hand kon lopen en waarom er geen Mobiele Eenheid was om belaagde agenten direct te helpen.

Wat hebt u binnen uw politiekorps aangetroffen?

,,Ik heb inmiddels meer dan honderd agenten gesproken die er zaterdagavond bij waren. De verhalen zijn schokkend. Mijn mensen zijn zwaar getraumatiseerd, omdat ze hebben gevochten voor hun leven. Politiemensen vertellen me dat ze vreesden dat hun laatste minuten waren aangebroken. Ze hadden plots behoefte om hun moeder te bellen. Of hun partner. Anderen vroegen zich tijdens de belaging af of ze hun kind die ochtend nog een kus hadden gegeven. Die relschoppers waren echt maar op één ding uit: slachtoffers maken onder de politie. Agenten hadden geen andere keus dan hun wapen te trekken! Dat doen ze echt niet zomaar. Tot mijn ontsteltenis heb ik echter vastgesteld dat zelfs het lossen van waarschuwingsschoten zulke hooligans niet meer afschrikt. Ze gingen toch door. Die relschoppers waren dol. Dat is echt van de gekke.’’

Ging er voor die tijd niets mis?

,,Al voor de rellen waren er vecht- en steekpartijen op het terrein. Bij de ambulancediensten waren voor tien uur al tien gewonden met steek- en snijwonden binnengebracht. Bezoekers liepen rond met grote ogen van de pillen, waren onaanspreekbaar en op zoek naar confrontaties met de politie. Later die avond vloog het alle kanten op en zijn agenten belaagd. Onderzoek van de rijksrecherche moet duidelijk maken wat er allemaal is gebeurd en wie er allemaal hebben geschoten. Het is niet helder of dat alleen agenten zijn geweest. Ik weet alleen wel dat dit nooit meer mag gebeuren.’’

Volgens agenten die zaterdag dienst hadden, hebben zij ’s middags gesmeekt om ME, omdat er hooligans onderweg waren. Misschien was dat zelfs al dagen bekend. Hoe kan het dan dat er dan toch geen ME is?

,,Er is een fout gemaakt. Misschien zijn er wel meerdere fouten gemaakt. In Hoek van Holland had ME paraat moeten staan. Op welk moment weet ik niet, maar het had wel gemoeten. Tientallen keren per jaar zetten we de eenheid wel in na een uitgebreide analyse. Hoe kan het dat het, met deze informatie over de komst van hooligans, niet is gebeurd? Opheldering is vereist.’’

En dat gaat de Rotterdamse politie zelf doen?

,,Er komt een intern onderzoek. Uitgevoerd door de plaatsvervangend korpschef van Midden- en West-Brabant, om er met een frisse blik naar te kijken. Dat onderzoek moet eind volgende maand klaar zijn. Ik wil weten hoe besluiten en opschaling binnen Rotterdam-Rijnmond zijn gelopen. Tevens moet duidelijk worden hoe er met informatie is omgesprongen, want bij de korpsleiding is er geen verzoek om ME binnengekomen.’’

De hoogste bazen treft nu al geen blaam? Het onderzoek begint net?

,,We hebben niets gehoord over verzoeken om ME, maar ik ben wél verantwoordelijk. Daar loop ik niet voor weg. Al moeten we niet alleen kijken naar fouten binnen de politie. Het waren geen agenten die met fietsen, bloembakken en flessen gooiden. Ik sta open voor kritiek, maar laten we wel redelijk blijven en kijken waar het begon.’’

Er zijn nu al geluiden dat hooligans zondag bij Feyenoord-FC Twente wraak willen nemen. Moet worden gevreesd voor nieuwe rellen?

,,We zetten na een analyse zondag meer mensen in. De wedstrijd gaat door. De ervaring leert bovendien dat als het ergens een keer gigantisch uit de hand is gelopen, het meestal weer even rustig is. Laten we het in ieder geval hopen.’’


splen

  • Gast
http://www.youtube.com/watch?v=85X8Bm6GN6s#ws-normal]Reconstructie schietpartij Hoek van Holland

Mijn inziens redelijke reconstructie, ik hoorde ook ergens dat john vd heuvel zaterdag een reconstructie gaat uitzenden.
Ze spreken hier ook over 3 kogels trouwens.


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Moeten waarschuwingsschoten altijd in de lucht worden gelost?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nou richting je voeten lijkt me niet zo'n goed idee  :D

Dus altijd (schuin) omhoog ;)

Joost


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dus altijd (schuin) omhoog ;)

En binnenshuis dan?  ::)

Nee, altijd in de zo veilig mogelijke richting. En op het strand is dat dus de lucht, of de grond = zand.


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
En binnenshuis dan?  ::)

Nee, altijd in de zo veilig mogelijke richting. En op het strand is dat dus de lucht, of de grond = zand.


wel NAAST je voeten dan :D
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Maar ja... What goes up, must come down. Dus een klien risico blijft er altijd.

Sterkte aan de betrokken hulpverleners die zich hebben ingezet voor ieders veiligheid en daarbij bijna als in een Engelse vossenjacht in het nauw zijn gedreven en zich uit noodweer op leven of dood hebben moeten verdedigen. Hoop dat er goede aandacht komt voor de traumatische ervaringen, dat de daders effectief worden aangepakt en dat er op politiek niveau eindelijk eens ingegrepen wordt dat de aanwezigheid van Politie meer respect afdwingt.