GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206858 keer)

0 gebruikers (en 46 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Merijn,
dus omdat "we" het zat zijn dat we lullige bonnetjes krijgen zetten we die plaatsvervangende woede daarover dus om in het aanvallen van agenten omdat "we de kans krijgen om ze op hun bek te slaan"?

Interessante connecties leg jij. Volgens mij ontbreekt het bij jou dan toch hier en daar aan logische gevolgtrekkingen, laat staan enig gevoel voor wat normaal is, of hoort te zijn, in deze wereld.

... omdat "we" de kans krijgen ze op hun bek te slaan..... ik sta nog spreekwoordelijk te flapperen met mijn oren om zulke onnozele nonsens...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ehm....de beste Merijn zou best wel eens een diender kunnen zijn, misschien nog wel van korps Rijnmond ook... ::)

Dus de politie heeft het aan zich zelf te danken dat dit gebeurt is? ??? ??? ???

Hij doelt op het beleid dat al jaren wordt gevoerd. Althans, zo interpreteer ik het.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Beste Merijn,

Verlaat de tunnelvisie en eenzijdige visie en schofterige vooroordelen en lees dit verhaal. Juist mensen met een dergelijke dommige gedachtengang liggen aan de basis van dit geweld.


'We stapten een arena vol leeuwen in'
Door NIELS DEKKER / TOBIAS DEN HARTOG

ROTTERDAM - De agenten die op het strand bij Hoek van Holland in het nauw kwamen, zijn door honderden feestgangers met allerlei voorwerpen bekogeld. Drankflessen, al dan niet gevuld met zand. Strandbedden. Fietsen. Keien. De doodsbenauwde agenten konden geen kant op.

Een van de 'stillen' is agent Barry van de Rotterdamse politie. Op het veelbekeken Youtubefilmpje staat hij met drie collega's, rug aan rug, de wapens getrokken, naar het publiek toe.

Temidden van de agressieve meute duurt elke seconde een uur, in afwachting van hulp. ,,Dat filmpje geeft maar 5 procent weer van wat wij daar hebben gevoeld.'' Hulp komt er uiteindelijk van twintig agenten, die buiten het terrein surveilleren. De dienders komen af op de noodkreet van de 'stillen' die ze in hun oortjes hoorden.

Michel behoort tot de hulptroepen. De ervaren agent: ,,We stapten een arena in, vol met leeuwen. Honderden mensen riepen 'daar heb je die kankerjoden'. Iedereen plukte aan ons, gooide zand in onze ogen. Met maximaal gebruik van onze wapenstok zijn we bij de vier agenten in burger gekomen. Het was oorlog, écht oorlog.''

De rust lijkt terug te keren, na een middag en avond vol opgefokte mensen en vechtpartijen. De schijn bedriegt. De agenten vormen een lijn tegen een van de bars aan de zijkant van het terrein.

,,Er was toen een moment van stilte,'' haalt Jeroen zich voor de geest. ,,We zagen dat één groep zich terugtrok. Op dat moment viel de rest ons juist aan. Uit het niets kwamen die flessen weer. Je zag ze niet, hè. Uit het donker vloog dat spul op je af. Er werd gegooid met hekken. Die gasten naderden je tot op 3, 4 meter. Er telde op dat moment maar één ding: je mocht niet onderuit gaan, niet vallen, want dan was je dood. We liepen achteruit en hielden elkaar vast.''

Vlak bij de nooduitgang bereikt de confrontatie zijn climax. Vijf agenten dreigen door de hooligans te worden afgescheiden. De eerste waarschuwingsschoten klinken. Michel geeft door dat het 'eigen vuur' is, maar door gebrekkige communicatiemiddelen komt de boodschap niet over. ,,Ik zag dat een collega zijn wapen trok en vuurde. Het deed die klootzakken voor ons helemaal niks. Schieten was nutteloos. Die gasten stonden te lachen en filmpjes te maken.''

5! 4! 3! 2! 1! Over het terrein galmen de strotten van honderden relschoppers. Ze tellen af voor een aanval. Agenten vrezen dat hun einde nadert. Tegen zoveel mensen kunnen zij niet op. ,,Een deel van de groep stormde naar voren. Hekken kwamen onze kant op. Ik dacht: dit gaan we niet redden. Ik rook mijn eigen angstzweet. ''

Agenten van de bereden brigade, die op hun paarden in de buurt zijn, horen wel vijftig tot honderd schoten. De belaagde agenten vuren ook gericht op de relschoppers. Onduidelijk blijft of er ook uit de groep belagers op de politie wordt geschoten. Zeven mensen vallen met schotwonden op de grond. Dan volgt volgens de agenten een even bizarre als gruwelijke scène.

Op beestachtige wijze wordt volgens de agenten een zwaargewonde jongen letterlijk naar hun toegegooid. De politie gaat er inmiddels vanuit dat het de 19-jarige Robby van der Leeden moet zijn geweest, het enige dodelijke slachtoffer dat op het slagveld valt. ,,Voor onze voeten plofte een lichaam neer. Een van diezelfde relschoppers die even daarvoor nog tegenover ons stond. En nu moesten we hem helpen, want dat was onze taak. Die jongen lag dood te gaan. Enkele van ons liepen naar voren om voor hem te zorgen. Ze hebben hem bij de arm gepakt. We moesten vluchten. Die jongen hebben we 500 meter meegesleurd.''

De agenten trekken verder de duinen in. Achtervolgd door een meute 'dolle stieren'. Zes agenten van de bereden brigade kijken even verderop over het festivalterrein uit. ,,Spoed, spoed, spoed! Er wordt geschoten,'' horen de zes in hun oortjes. De commandant van het zestal kijkt zijn manschappen aan. ,,Ik heb iedereen gevraagd te vluchten. Je stuurt ze anders de dood in. We dreigden op onze paarden een schietschijf te worden,'' vertelt Eddy.

De agenten twijfelen geen moment. Ze gaan het er op wagen. Op hun paarden duiken ze de massa vandalen in. ,,Je hoorde alleen maar: 'kankerjoden' en 'kankerpaarden'. En telkens maar: 'Rot-ter-dam hoo-li-gans!'. We zijn gaan slaan met onze wapenstokken. Keihard. Ik voelde dat ik met mijn paard over de mensen heen liep.'' Tot hun grote opluchting zien de agenten dat het optreden effect heeft. De massa wordt uit elkaar gedreven. Barry: ,,We beseften plots dat we in een dalletje stonden. Met op vier plekken om ons heen groepen relschoppers. We zijn er gewoon weer op af gegaan. We dachten: 'We rijden je nu plat. Nu is het klaar'.''

Terwijl duizenden doodsbange toeschouwers het strand ontvluchten, krijgen de ongeveer honderd agenten wonderwel de situatie onder controle, zeker nadat er ondersteuning is gekomen uit de regio.

De ME van het eigen korps is niet achter de hand. Hoewel de zeven agenten daar vanwege het onderzoek naar de gebeurtenissen niet veel over willen zeggen, menen enkelen van hen dat er zaken niet goed zijn gelopen. ,,Iedereen wist al aan het begin van de avond dat het fout zou gaan. Een half uur voor aanvang lagen er al dronken hooligans bij de ingang. We zagen iemand lopen van de harde kern. Als hij er is, gaat het los. We wisten: dit gaat niet goed.''

Het stoort de zeven dienders echter dat de inschattingsfouten binnen de politie meer aandacht krijgen dan het moedige optreden van agenten. ,,Ik vind mijn collega's stuk voor stuk helden. Op twee momenten was ik er bijna geweest. We kunnen beter praten over al die agenten die voor 1400 euro per maand hun leven wagen. Dat doe je niet voor jezelf, maar voor de maatschappij,'' zegt de zichtbaar geïrriteerde Berry.

Fysiek zijn de zeven agenten die hun relaas vertellen nog redelijk ongeschonden uit de barbaarse strijd gekomen. Een gekneusde schouder en een beurse kaak zijn de enige klachten. ,,En in mijn helm zaten gaten,'' zegt een agente van de bereden brigade. Emotioneel zijn de politiemensen echter zwaar geraakt. Sommige van hun collega's zijn zo aangeslagen dat ze ziek thuis zitten, anderen overwegen naar verluidt op te stappen.

Het zevental niet. Wel maken deze mensen zich ernstige zorgen. ,,Ik ben bang,'' vertelt Brigitte. ,,Deze gasten, die we bijna allemaal kennen van ons werk bij wedstrijden van Feyenoord, gaan nu verder dan ze ooit zijn gegaan. Wat zal de toekomst brengen? Er moet wat gebeuren. De politiek is aan zet.''

De namen van de zeven agenten zijn om privacyredenen gefingeerd.

http://www.ad.nl/rotterdam/3451043/We_stapten_een_arena_vol_leeuwen_in.html

Lees vooral de dikgedrukte zinnen en heb dan nog eens het lef om die agressieve eencelligen af te schilderen als een groep 'mensen' dat vanwege het flitsbeleid van politie en justitie welhaast tot dit gedrag gedreven is. Ontken maar eens dat dit niet een op rellen en lichamelijk letsel bij politiemensen beluste doorgesnoven lagere levensvormen zijn die onschuldigen slaan om de reactie van de politie te peilen. Dat dit figuren zijn wier zielige leven op niets anders gericht is dan drugs scoren en de confrontatie met de politie aan gaan.

Dit heeft NIETS maar dan ook NIETS met flitsen of laseren of wat dan ook te maken! Morgen mishandelen ze net zo goed een buschauffeur omdat ie ze niet laat zwartrijden of een ambulancemedewerker omdat ie in hun ogen te laat is. Want iemand die bereid is een ander onuitgelokt het leven uit te goien met een fiets of een steen is tot alles in staat.

Merijn: dit soort types deugt gewoon niet. En doe geen moeite meer om met zielige verhalen te komen die er op neer komen dat de agenten dit allemaal aan zichzelf te danken hebben. Dat is puur aan jouw onderbuik en fantasie ontsproten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
wat een heftig verhaal zeg, en vooral die enerlaatste zin zegt veel.

DE POLITIEK IS NU AAN ZET!!!!

KEIHARD AANPAKKEN!!!!!

dit kunnen we toch niet wegwuiven en doorgaan, dat is toch onmogelijk

en voor de agenten die daar aanwezig waren.

JULLIE ZIJN ECHTE HELDEN, voor elkaar door het vuur, en stand houden, daar draaide het om op dat moment omen dat hebben jullie gedaan. tegen een menigte randdebielen hebben jullie je uiterste best gedaan en zelfs nog een slachtoffer weg kunnen trekken.

ongeloofelijk!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Betrokken agenten zeggen 'ermee te willen kappen'
De gebeurtenissen in Hoek van Holland zijn de betrokken agenten niet in de koude kleren gaan zitten. Een aantal van hen zou zelfs overwegen het bijltje erbij neer te gooien.
De politiebonden ANPV, NPB en ACP zeggen deze signalen te hebben gekregen van agenten die op het feest ernstig in het nauw werden gedreven. Eén agent liet aan RTV Rijnmond weten dat zeker tien politie-ambtenaren hebben gezegd 'helemaal met het politiewerk te willen stoppen'.
Volgens de politievakbonden zijn een aantal agenten na het incident nog steeds ziek thuis. Volgens de bonden voelen de agenten 'zich in de steek gelaten'. Enkele agenten zijn zelfs voor de tweede keer in een situatie beland waarin ze letterlijk moesten vechten voor hun leven.
"Er wordt natuurlijk gereageerd vanuit de emotie", zegt een woordvoerder van één van de bonden: "We horen geluiden als 'Wil ik dit nog wel?' en 'Ik kap ermee'. Maar een agent gooit niet zo snel het bijltje erbij neer. We hopen dan ook dat deze agenten de draad weer gaan oppakken."
In een geheimgehouden gesprek met korpschef Meijboom en burgemeester Aboutaleb hebben de bonden donderdagmiddag daarom meer duidelijkheid gevraagd over de onrust binnen het korps en de manier waarop de agenten worden opgevangen.
De ondernemingsraad van de politie zegt in een reactie tegenover RTV Rijnmond nog geen geluiden te hebben gehoord dat agenten het korps willen verlaten.
www.rijnmond.nl


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Niet om een eventuele discussie in de kop te drukken of zo, maar persoonlijk vind ik dat er wat minder (media)aandacht uit moet gaan naar het politie optreden en dat er wat meer gedaan moet worden om die relschoppers te achterhalen en even "educatief op te voeden" (oftewel een flink pak op hun ***beep*** te geven)

Als de agenten inderdaad zodanig bedreigd zijn als nu blijkt (en de diverse video opnamen bevestigen dit) en daarom gericht hebben moeten vuren dan rest mij niets anders meer dan onze blauwe jongens te complimenteren dat er maar 1 dode en 6 of 7 gewonden zijn gevallen in die menigte! (Of kunnen nederlandse agenten echt zo slecht mikken?  ;D)
vrijwilliger instructeur


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Na het kijken van de filmpjes vind ik het jammer dat er maar een slachtoffer is gevallen. Ik weet niet of hij een van de rellers was, maar als dat wel zo is dan is dat goed, zo niet is het heel erg jammer, dan had het niet mogen gebeuren. Maar de mensen die dus echt op rellen uit waren hadden van mij allemaal geraakt mogen worden.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dus jij bent voorstander van standrechtelijke executies in plaats van noodweer door agenten?  ??? :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Na het kijken van de filmpjes vind ik het jammer dat er maar een slachtoffer is gevallen. Ik weet niet of hij een van de rellers was, maar als dat wel zo is dan is dat goed, zo niet is het heel erg jammer, dan had het niet mogen gebeuren. Maar de mensen die dus echt op rellen uit waren hadden van mij allemaal geraakt mogen worden.

Als jij toevallig een broer hebt die daar aan het rellen is ... mag die van jouw dan ook neergeschoten / gedood worden?En daarbij voel je geen enkele emotie behalve 'eigenschuld'....  ??? ??? ::)


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
*politiek incorrecte en emotionele modus aan*

Het wordt hoog tijd dat die hooligans worden aangepakt! Zij willen zo graag vechten? Allemaal de Arena in, deuren op slot en doorgaan tot er nog 1 staat. Daarnaast bij rellen in Amsterdam de relschoppers de gracht in slaan en er niet meer uit laten. Wachten tot ze allemaal koppie onder zijn en met het gemeentelijk baggerschip even schoonmaken.

*politiek incorrecte en emotionele modus uit*

Wat is een echte oplossing? Ik weet het niet...

Als jij toevallig een broer hebt die daar aan het rellen is ... mag die van jouw dan ook neergeschoten / gedood worden?En daarbij voel je geen enkele emotie behalve 'eigenschuld'....  ??? ??? ::)

Ik heb geen vrienden of familie die 'gaan rellen'.