GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206836 keer)

0 gebruikers (en 31 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4701907/__Agenten__Ze_wilden_bloed__.html?p=8,1

'Ze wilden bloed'
Van onze Rotterdamse redactie

ROTTERDAM -  Het strandfeest blijkt niet alleen slachtoffers onder de bezoekers te hebben gemaakt, maar ook onder de dienstdoende politiemensen, zo komt naar voren uit hun ingrijpende weergave van die dramatische avond en nacht. Veel agenten zitten er geestelijk helemaal doorheen.

"Het was oorlog. Een arena met dolle leeuwen. Ze wilden ons bloed. Donker en nergens veilig. Ze maken ons af. Hier komen we niet meer levend uit. Kankerjoden, kankerjoden, schreeuwen ze. Bacardi-flessen gevuld met zand vliegen door de lucht. Ik ruik mezelf. Angst. Pure angst. Dan valt er aan hun kant een slachtoffer. Het gevecht gaat door. Ze stappen gewoon over hem heen. Wij proberen het lichaam weg te trekken. Met gevaar voor eigen leven. Een boomlange vent tilt een plantenbak op en slingert die naar ons toe. Ik zie het nog voor me. Krijg er weer kippenvel van. Dat lichaam hebben we aan een arm weggesleept."

Zeven Rotterdamse politiemensen, vijf mannen en twee vrouwen tussen 26 en 41 jaar, vertellen strikt anoniem het verhaal over de zwartste avond van hun leven op het strand van Hoek van Holland. De gezichten staan strak. Ze kijken elkaar verbroederend aan. "Als jullie daar niet waren geweest, had ik hier niet meer gezeten. Dan had ik het niet overleefd", zegt de een tegen twee anderen. "We hebben elkaar vastgehouden. Als je valt in dat zand dan hadden ze ons gelyncht."

Honderdvijftig schoten

Een van de twee vrouwen: "Er is wel honderdvijftig keer geschoten. Je gaat over een drempel als je het wapen trekt. Het deed ze niets. Helemaal niets. Een waarschuwingsschot. Geen effect. Ze gingen maar door. " Het drama was voorgebakken, blijkt uit het oorlogsverslag. "Iedereen wist bij aanvang dienst dat het daar fout zou gaan. We herkenden meteen Feyenoordhooligans. Dan poog je nog de angel eruit te halen. De grootste raddraaiers te isoleren, het tuig dat anderen aanstuurt. Onbegonnen werk. Vanaf het begin is er gevochten. Waren er steekpartijen. Dat is hun tactiek. Hit and run. Klappen uitdelen, weglopen en kijken hoeveel politie er op de been is. Koppen tellen. Aan beide kanten. Dat is oorlog."

Eén van de politiemannen verhult niet pure wraakgevoelens te hebben gekregen. "Rotterdam hooligans, Rotterdam hooligans. Jongens, jongens wat was dat bedreigend. Nu hakken we ze in de pan, heb ik gedacht. Zie maar of je het hier redt op je sportschoentjes."

De zeven hebben zorg over de toekomst. Waar eindigt dit geweld? "Ik baal van de kranten", zegt er één. "Als wij niet hadden geschoten, was er niets gebeurd, wordt er nu beweerd. Wij stonden daar onze zorgplicht te doen. Wees eens positief." Een ander: "Wij hopen dat men ons helden vindt. Al die andere collega's die daar waren, zijn dat. En vergeet ons thuisfront niet. Bezorgd als dat is."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
(...)

Agenten van de bereden brigade, die op hun paarden in de buurt zijn, horen wel vijftig tot honderd schoten. De belaagde agenten vuren ook gericht op de relschoppers. Onduidelijk blijft of er ook uit de groep belagers op de politie wordt geschoten. Zeven mensen vallen met schotwonden op de grond. Dan volgt volgens de agenten een even bizarre als gruwelijke scène.

Op beestachtige wijze wordt volgens de agenten een zwaargewonde jongen letterlijk naar hun toegegooid. De politie gaat er inmiddels vanuit dat het de 19-jarige Robby van der Leeden moet zijn geweest, het enige dodelijke slachtoffer dat op het slagveld valt. ,,Voor onze voeten plofte een lichaam neer. Een van diezelfde relschoppers die even daarvoor nog tegenover ons stond. En nu moesten we hem helpen, want dat was onze taak. Die jongen lag dood te gaan. Enkele van ons liepen naar voren om voor hem te zorgen. Ze hebben hem bij de arm gepakt. We moesten vluchten. Die jongen hebben we 500 meter meegesleurd.''

De agenten trekken verder de duinen in. Achtervolgd door een meute 'dolle stieren'. Zes agenten van de bereden brigade kijken even verderop over het festivalterrein uit. ,,Spoed, spoed, spoed! Er wordt geschoten,'' horen de zes in hun oortjes. De commandant van het zestal kijkt zijn manschappen aan. ,,Ik heb iedereen gevraagd te vluchten. Je stuurt ze anders de dood in. We dreigden op onze paarden een schietschijf te worden,'' vertelt Eddy.

De agenten twijfelen geen moment. Ze gaan het er op wagen. Op hun paarden duiken ze de massa vandalen in. ,,Je hoorde alleen maar: 'kankerjoden' en 'kankerpaarden'. En telkens maar: 'Rot-ter-dam hoo-li-gans!'. We zijn gaan slaan met onze wapenstokken. Keihard. Ik voelde dat ik met mijn paard over de mensen heen liep.'' Tot hun grote opluchting zien de agenten dat het optreden effect heeft. De massa wordt uit elkaar gedreven. Barry: ,,We beseften plots dat we in een dalletje stonden. Met op vier plekken om ons heen groepen relschoppers. We zijn er gewoon weer op af gegaan. We dachten: 'We rijden je nu plat. Nu is het klaar'.''

Terwijl duizenden doodsbange toeschouwers het strand ontvluchten, krijgen de ongeveer honderd agenten wonderwel de situatie onder controle, zeker nadat er ondersteuning is gekomen uit de regio.

(...)

Blijkbaar hebben ze alleen ontzag voor de bereden politie... :-X die hebben de collega's ontzet en voorkomen dat er nog meer geschoten werd...


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Als jij toevallig een broer hebt die daar aan het rellen is ... mag die van jouw dan ook neergeschoten / gedood worden?En daarbij voel je geen enkele emotie behalve 'eigenschuld'....  ??? ??? ::)

Je moet er rekening mee houden dat een hoop burgers vol woede zitten over wat zij lezen en zien van het gebeurde. Honderden lui die uit waren op het verwonden (of erger....) van dienders die daar alleen hun werk stonden te doen. Dat zij vervolgens zo'n iemand iets toewensen daarmee doen zij niemand kwaad. Moge duidelijk zijn dat standrechtelijke executies enzo niet wenselijk zijn. Dat mensen niet rouwig zijn als zo'n relschopper die een ander naar het levens staat iets overkomt vind ik daarentegen niet zo verwonderlijk. Familieleden van die hooligans zullen dat waarschijnlijk minder vinden. Immers, het zijn altijd zonder uitzondering heel lieve, sympathieke en gedreven medemensen die lief waren voor de kat.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Hij doelt op het beleid dat al jaren wordt gevoerd. Althans, zo interpreteer ik het.

Tsja, het schijnt dat de politie het beleid niet maakt, maar het slechts uitvoert...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tsja, het schijnt dat de politie het beleid niet maakt, maar het slechts uitvoert...

Klopt, kun je nagaan hoeveel er moet veranderen...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Je moet er rekening mee houden dat een hoop burgers vol woede zitten over wat zij lezen en zien van het gebeurde. Honderden lui die uit waren op het verwonden (of erger....) van dienders die daar alleen hun werk stonden te doen. Dat zij vervolgens zo'n iemand iets toewensen daarmee doen zij niemand kwaad. Moge duidelijk zijn dat standrechtelijke executies enzo niet wenselijk zijn. Dat mensen niet rouwig zijn als zo'n relschopper die een ander naar het levens staat iets overkomt vind ik daarentegen niet zo verwonderlijk. Familieleden van die hooligans zullen dat waarschijnlijk minder vinden. Immers, het zijn altijd zonder uitzondering heel lieve, sympathieke en gedreven medemensen die lief waren voor de kat.

Is juist het primair reageren van de hooligans tijdens het incident niet vergelijkbaar met ongenuanceerde opmerkingen over meer slachtoffers maken na het incident?
Dit geeft toch aan dat we niet meer nadenken over de consequenties van wat we zeggen en doen? Dit 'verwijten' we toch ook de hooligans? Is gewoon de gehele samenleving, jij en ik, rot?


Gast

  • Gast
Is gewoon de gehele samenleving, jij en ik, rot?

Nee, maar maatschappelijk glijden we al jaren massaal af naar een egoïstisch niveau waarin respect en begrip voor de medemens allang niet meer als normaal wordt beschouwd. De excessen van dit afglijden zie je op de filmpjes.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Ook relschoppers hebben vrouwen, kinderen, vaders, moeders, broers, zussen, ooms, tantes, neefjes, nichtjes...

De politie heeft wapens gekregen om zich te verdedigen, niet om gelijk de doodstraf uit te voeren... :-X :-X

Dat zal mij een rotzorg wezen, je gaat niet rellen. Ik vind dat standrechtelijke executies gerechtvaardig zijn.
Die politiemensen hebben ook familie.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat zal mij een rotzorg wezen, je gaat niet rellen. Ik vind dat standrechtelijke executies gerechtvaardig zijn.
Die politiemensen hebben ook familie.

Misschien heb je straks wel een kind in je omgeving, die gaat puberen. Laat zich door groepsdruk leiden, wordt ongewild een meeloper...wat als hij het is, die door een kogel om het leven komt?

Of roep je dan: mijn kind doet zoiets niet?  ???


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Is juist het primair reageren van de hooligans tijdens het incident niet vergelijkbaar met ongenuanceerde opmerkingen over meer slachtoffers maken na het incident?
Dit geeft toch aan dat we niet meer nadenken over de consequenties van wat we zeggen en doen? Dit 'verwijten' we toch ook de hooligans? Is gewoon de gehele samenleving, jij en ik, rot?


Het grote verschil is alleen dat hooligans proberen mensen daadwerkelijk kwaad aan te doen, met als gevolg dat anderen daardoor onmetelijk verdriet zou kunnen worden aangedaan of zo'n slachtoffer voor het leven lang ghandicapt zou kunnen zijn. Mensen die dergelijke figuren iets toewensen geven uiting aan hun diepste gevoel van walging en verontwaardiging maar weten tegelijkertijd dat zij daarmee niemand kwaad doen omdat woorden op een forumpie niemand naar het hiernamaals sturen en wat zij willen toch nooit zal gebeuren. Maar eerlijk gezegd denk ik er hetzelfde over hoor; ik kan totaal geen gevoelens hebben voor zo'n stuk vreten dat bakstenen naar iemands hoofd gooit met het doel deze te verwonden of te doden. Moet ik dan rouwig zijn als zo'n low life zijn trekken thuis krijgt? Dat is toch wel heel veel gevraagd. Hij heeft dan toch eigenlijk gekregen waarom hij met het gooien van stenen en fietsen impliciet om gevraagd heeft?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)