Beste Exenium. Kijk via 'Uitzending gemist' eens naar de uitzending van 'Een Vandaag' van daarnet. Leer je heel veel over hooligans en hun organisatie.
Er wordt in die reportage van alles over ze gezegd. Een hoop wisten we al.
Maar dat het lieden zijn die welhaast tot hun ziekelijke daden gedreven worden door het vele flitsen van de politie, die zinsnede heb ik geloof ik gemist in het hele verhaal. En iets over uitlokken door de politie dat heb ik al helemaal gemist.
Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zei de wetenschapper die zich (anders dan als jij en merijn) wél verdiept had in de materie, dat hooligans heel berekenend aan het werk gaan. Waarbij je onderscheidt moet maken tussen de wat oudere 'grote jongens' op de achtergrond die hun handen niet vies maken maar wel het hele zooitje organiseren en de wat jongere relschopper. Deze laatste is onberekenend en zeer gevaarlijk omdat ze onder de coke zitten. Waar dat toe leidt hebt u jl. zaterdag kunnen zien.
Met iedere poging om dat gedrag te rationaliseren en/of goed te praten, zoals U en Merijn doen, wordt de plank gigantisch mis geslagen. Het kan ook duiden op twee dingen: u wil kost wat kost iets roepen, zonder enig gevoel van realiteit óf u bent beiden enorme internettrollen die hier slechts komen om de boel flink op te stoken.
Confrontatie met de realiteit noemt u 'niet tegen kritiek kunnen'.
Ik zou zeggen: keep on dreamin!
Jeetje , jij kan echt niet tussen de zinnen lezen. moet ik het nog duidelijker uitschrijven ? Naja dan ga ik maar weer :
Die hooligans zal inderdaad niks aan veranderen, als de burgers respect hebben voor de politie. Zal de hooligan een hooligan blijven. Maar schijnbaar wordt hier van mij verwacht dat ik zulke open deuren in trap om serieus genomen te worden...
Maar als de burgers daarentegen respect hebben voor de politie, zullen zij er niet bijstaan bij dergelijke rellen, dan zal de burger weglopen, dan zal de burger afstand nemen van hooligans. Maar omdat de "casual vandaal" , de mensen die bij een bureau halt gebaad zijn zegmaar, omdat die mensen geen respect hebben voor de politie "staan ze erbij en keken ernaar".
Er zit nog een hele hoop soorten mensen tussen hooligan en beschonken feestganger in, en de mate van respect voor de politie bepaald welke gradaties van festiviteitenbezoekers allemaal zal meedoen met de hooligans.
En ik ben van de mening bedeeld: als de undercover politie niet had geschoten*, dan had de vlam niet in de pan gevlogen, en de groep relschoppers nooit samengekomen, of vele malen kleiner geweest, op een later tijdstip.
*Na een eerdere posting-sesie ben ik tot conclusie gekomen, dat het aan de politie leiding ligt. Die geen ME'ers klaar had staan voor backup van de undercover. met ME erbij had de undercover makkelijker kunnen vluchten en niet hoeven schieten.