De schreeuwerds hoor je natuurlijk altijd het hardst. Bijv. op Flitsservice of zo. Die schermen graag met 'de politie krijgt geen respect meer'. Maar hoeveel bonnen krijgt de gemiddelde burger nou eigenlijk. Ik rij standaard te snel. Ja, ik weet het, foei. Dat betekent dat ik duizenden langere en/of kortere stukjes per jaar de snelheidsbepalingen overtreedt. Toch dateert mijn laatste bekeuring van 8 jaar gelden.
Nou, poepoe.
Men vergeet dat de politie veel meer doet dan alleen verkeer. Bijvoorbeeld strandevenementen
of demonstraties begeleiden, voetbalwedstrijden, noodhulp, bewaking bijzondere gebouwen. Of begeleiding ambulances, of speurhonden en politie te paard. Etc. etc. Je kan al die agenten met al die taken niet allemaal afrekenen op dat ene facet: verkeershandhaving. Zelf zijn ze er ook niet altijd happy mee als ze moeten laseren of zo.
Ik zal me inhouden anders krijg ik weer een boze PM van Merijn dat ik beroepshalve geen kennis draag etc., maar het is dus volslagen krankzinnig om te denken dat die hooligans zich laten beïnvloeden door publieke opinie over boetes. En dat verhaal over die omstanders die uit disrespect t.a.v. de politie niet gelijk weg zouden rennen dat moet je ook met een korreltje zout nemen.