GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 201827 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
B) help ik mijn baas om binnen het budget te blijven, zodat ik binnenkort promotie/beter salaris krijg

Als het dan zo uit de hand loopt, denk ik dat er helemaal niemand promotie gaat krijgen O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3462050/Aboutaleb_Ik_ben_razend.html

Aboutaleb: Ik ben razend
Door NIELS DEKKER EN TOBIAS DEN HARTOG

ROTTERDAM/HOEK VAN HOLLAND - De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb wil twee- tot driehonderd vandalen laten arresteren die verantwoordelijk waren voor de rellen op het strand van Hoek van Holland.
 
Hij richtte zich gisteravond in de gemeenteraad tot de relschoppers met de woorden: ,,U bent gewaarschuwd! Ik rust niet voordat iedereen is gepakt.’’

Volgens Aboutaleb zijn arrestaties mede mogelijk omdat er 1200 dossiers zijn opgebouwd van hooligans. Van hen zijn naam en leeftijd beschikbaar, en in een deel van de gevallen zelfs foto’s. De dossiers zouden de laatste jaren zijn opgebouwd bij onlusten rond voetbalwedstrijden.

,,Het zijn niet allemaal zware jongens, maar ze zijn stuk voor stuk met reden in beeld geweest bij de politie,’’ zegt een bron rond de politie. Via de ‘tientallen videobeelden’ wordt bekeken of er onder de relschoppers op het strand personen waren met een dossier.

Aboutaleb: ,,Dit wordt beeldje voor beeldje bekeken. We hebben agenten die vandalen kunnen herkennen. We zullen het niet nalaten ze zes uur ’s ochtends van het bed te lichten bij paps en mams.’’

De burgemeester wil van opstappen of het ontslaan van de Rotterdamse korpschef Aad Meijboom niets weten. ,,De gemeenteraad heeft ons aftreden niet geëist. Daarmee is die discussie gesloten.’’

Aboutaleb blijft bij de schuld van de algemeen commandant van de politie, die naliet de korpsleiding te zeggen dat ME-inzet bij het strandfeest nodig was. ,,Ik ben razend dat ik niet ben gebeld. Een onvergeeflijke fout. Ik had de kans moeten krijgen direct de stekker uit het feest te trekken.’’

Aboutalebs positie kwam tijdens het raadsdebat niet in gevaar. De burgemeester werd bestookt met vragen en kritische opmerkingen, maar alleen oppositiepartij Leefbaar Rotterdam opende het vuur. Die partij gaf Aboutaleb tijdens het raadsdebat ‘een gele kaart’. ,,Als er weer een feest uit de hand loopt, wordt het een rode kaart,’’ zei Leefbaar-voorman Marco Pastors. ,,Ik vraag me af of we met het aanstellen van u als burgemeester niet de verkeerde keuze hebben gemaakt.’’ Hij toonde zich ook kritisch over de ‘aanval’ op vandalen door de burgemeester. ,,Er is nog niemand opgepakt.’’

Gisteren is vast komen te staan dat de 19-jarige Robby van der Leeden bij de rellen is gedood door een politiekogel. Justitie weet nog niet of de agent die de kogel afvuurde wordt vervolgd. Het onderzoek naar de rellen duurt nog maanden. ,,Dan pas kun je iets zeggen over het politieoptreden.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FAboutaleb%20opent%20aanval%20op%20hooligans

Raad eist openheid over optreden politie
3 september 2009

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam is het debat in de gemeenteraad over de rellen in Hoek van Holland zonder kleerscheuren doorgekomen. Wel wil de raad nauw betrokken worden bij het onderzoek naar de rellen en het politieoptreden.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb haalde donderdag hard uit naar de voetbalhooligans die het feest op Hoek van Holland ernstig verstoorden. ,,Wij Rotterdammers zullen dit niet accepteren. En zullen niet rusten totdat we zo veel mogelijk van deze criminele cellen te pakken hebben'', zei Aboutaleb aan het begin van de ingelaste raadsvergadering.

,,De situatie zal tot op de bodem worden uitgezocht, maar, vandaag, als Rotterdammers trekken wij hier, in dit debat, een grens. Een grens voor die mensen die met trots de naam 'Rotterdam Hooligans' aanheffen en enkel en alleen geweld brengen naar onze samenleving.''

Aboutaleb zei dat hij geschokt is door de hevigheid van de rellen. ,,Het gaat hier om reltrappers (...) die willens en wetens dit soort feesten bezoeken om de openbare orde te verstoren, om rellen te trappen, om agenten met de dood te bedreigen. Dat is onacceptabel. Wij moeten dit uitzoeken tot op de bodem en we moeten er alles aan doen om deze gebeurtenissen in de toekomst met wortel en tak uit te roeien. Dat lukt alleen als we de achtergronden ervan zorgvuldig bespreken en diepgaand onderzoeken.''

In zijn verklaring stelde Aboutaleb diep geraakt te zijn door de gebeurtenissen. Hij is intussen bij de ouders geweest van Van der Leeden. ,,Het was een emotioneel gesprek, met bijzonder sterke ouders. Ik ben onder de indruk van hoe zij met hun verdriet omgaan. Ik heb alle mogelijke steun toegezegd bij de verwerking van het verlies van hun enige zoon.'' Hij zei ook geraakt te zijn door de emotionele gesprekken die hij voerde met agenten die de bewuste avond dienst hadden.



Volgens Aboutaleb beschikt de politie over 1200 dossiers van mogelijke relschoppers. De politie bekijkt aan de hand van videobeelden of zij betrokken waren bij de rellen. ,,We maken er heel veel werk van om ze desnoods 's ochtends vroeg van hun bed te lichten'', aldus Aboutaleb.

Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam wilde van de burgemeester weten hoeveel relschoppers al zijn aangehouden, buiten de drie arrestaties op de avond van het incident. ,,Als u wilt weten of ze al in de cel zitten, dan zeg ik nee'', moest Aboutaleb toegeven. ,,Maar we rusten niet voordat ze achter slot en grendel zitten.'' De burgemeester liet weten dat in totaal 21 agenten hebben geschoten tijdens het evenement. Hoeveel schoten er zijn gelost, is nog niet bekend. Volgens Aboutaleb zijn er ook aanwijzingen dat mensen in het publiek wapens in hun bezit hadden. Of zij schoten hebben gelost, is niet duidelijk.

Aboutaleb sprak ook over het feit dat een commandant heeft verzuimd aan de korpsleiding en -beheerder door te geven dat de politie beschikte over informatie dat hooligans uit waren op rellen. ,,Bij een goede afweging van de informatie had de mobiele eenheid moeten komen.'' Hij zei dat als hij vooraf op de hoogte was geweest van deze informatie, hij overwogen zou hebben de vergunning voor het evenement in te trekken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4758552/___Landelijke_richtlijn_evenementen___.html

vr 04 sep 2009, 18:51 | lees voor
Politiebond wil landelijke richtlijn evenementen

LEUSDEN -  De politievakbond ACP wil dat er één landelijke richtlijn komt voor de verstrekking van vergunningen voor grote evenementen. Dat meldde de bond vrijdag, mede naar aanleiding van de rellen vorige maand tijdens een strandfeest in Hoek van Holland waarbij een dode viel.

„Wij wachten de uitkomsten af van het onderzoek naar wat er in Hoek van Holland is gebeurd”, zei voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP. Maar een uniforme richtlijn voor het hele land zou volgens de vakbond de veiligheid van bezoekers én agenten bij grootschalige evenementen ten goede komen.

De ACP wil dat vooraf precies wordt bepaald wat er voor, tijdens en na een evenement van alle betrokken partijen wordt verwacht. Alleen partijen die aan die voorwaarde voldoen, krijgen wat de politiebond betreft nog een vergunning voor een groot evenement.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
man o man... wat een heerlijke bestuurlijke klucht.... de gemeenteraad... doen alsof ze overal verstand van hebben....


DE gemeenteraad is absoluut geen partij onderzoeken van de politie. Dit wordt gedaan door bijv. Bureau Interne Onderzoeken, of zoals hier door de RijksRecherche... Die kunnen B&W op de hoogte houden maar de gemeenteraad is hier geen partij in....

Wel grote woorden schreeuwen maar zich niet bezig houden met zaken waar ze bezig zouden moeten houden.... en dat is concrete voorstellen geven hoe dit voortaan te voorkomen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
man o man... wat een heerlijke bestuurlijke klucht.... de gemeenteraad... doen alsof ze overal verstand van hebben....
DE gemeenteraad is absoluut geen partij onderzoeken van de politie. Dit wordt gedaan door bijv. Bureau Interne Onderzoeken, of zoals hier door de RijksRecherche... Die kunnen B&W op de hoogte houden maar de gemeenteraad is hier geen partij in....

Wel grote woorden schreeuwen maar zich niet bezig houden met zaken waar ze bezig zouden moeten houden.... en dat is concrete voorstellen geven hoe dit voortaan te voorkomen...

we hebben het ook in het groot (denhaag)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik begrijp dat het de kracht van C2000 is dat je je gespreksgroepen door het gehele land kan meenemen. Maar moet je bij een incident niet kijken welke gespreksgroepen je daar juist nodig hebt. Waarom de regie van de gespreksgroepen niet neerleggen bij de centralist? Vroeger 'zaten' de gespreksgroepen in je communicatie apparatuur en werden ze kanalen genoemd. Bij het incident werd afgesproken met welke kanalen je ging werken. Als je het verkeerde kanaal koos kon je niemand bereiken. Per regio is er nu al een extern inmeldkanaal waarom niet standaard daar inmelden en dan gepatchd worden aan een werk gespreksgroep tp? Alle andere gespreksgroepen worden op de masten geblokkeerd tijdens het incident? Dat moet software matig toch niet zo moeilijk voor te bereiden zijn?? ??? ???


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Dat een individuele politieofficier fouten heeft gemaakt die tot zulke grote gevolgen kunnen leiden, zegt meer over de organisatie dan over deze functionaris. Belangrijke operationele informatie hoort natuurlijk bekend te zijn op meer niveaus dan alleen dat van de algemeen commandant in het veld. Ook leidinggevenden hebben recht op een zwak moment en steun van oudere, ervaren collega-officieren, als die nodig is. Het is daarvoor wel belangrijk dat operationele activiteiten op verschillende management- en bestuurslagen direct worden gevolgd. Achteraf oordelen is wel erg makkelijk.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Dat een individuele politieofficier fouten heeft gemaakt die tot zulke grote gevolgen kunnen leiden, zegt meer over de organisatie dan over deze functionaris. Belangrijke operationele informatie hoort natuurlijk bekend te zijn op meer niveaus dan alleen dat van de algemeen commandant in het veld. Ook leidinggevenden hebben recht op een zwak moment en steun van oudere, ervaren collega-officieren, als die nodig is. Het is daarvoor wel belangrijk dat operationele activiteiten op verschillende management- en bestuurslagen direct worden gevolgd. Achteraf oordelen is wel erg makkelijk.
Dat ben ik geheel met je eens.

Het is inderdaad triest hoe deze commandant reeds nu al en is opgeofferd, om misschien de aandacht af te leiden richting de hogere functionarisen en de politiek. Als de organisatie blijkbaar vooraf wist dat deze commandant nog onervaren was, dan is het de fout van het hogere management om deze commandant solitair in te zetten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Weer problemen in het Rijnmondse...

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FArrestaties%20bij%20Megarave%20Hoogvliet

Arrestaties bij Megarave Hoogvliet

5 september 2009

De politie heeft bij de Megarave in Hoogvliet vier arrestaties verricht. Er was zaterdag aan het begin van de avond een vechtpartij tijdens de houseparty op het festivalterrein De Heerlijkheid.
De beveiliging van de Megarave kon het niet meer zelf aan en schakelde daarom de politie in.

Vrijdag werd uit vrees voor ongeregeldheden met hooligans de programmering al aangepast. De Megarave zou duren tot 23 uur, maar dat werd vervroegd tot 20.30 uur.

De maatregel heeft te maken met het uit de hand lopen van het dancefeest op het strand van Hoek van Holland, waar tijdens rellen met hooligans een dode viel.