GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Dode bij schietpartij Veronica Sunset Grooves - Hoek van Holland 22-8-2009  (gelezen 206826 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
natuurlijk  ;) Heb je het dan nog niet gelezen...  ;D

Volgens mij ligt het aan het weer. Ik heb net gekeken en zag alleen mediaberichten. Kijk nu en zie de link naar het COT rapport. Moet echt mijn ogen even laten nakijken; dat is de tweede misser in drie dagen :(

Enneuh nee, ik heb hem nog niet gelezen. Dat is mijn huiswerk voor vanavond ;)


(Edit: gemeen heb je gelijk de bronvermelding erbij gezet :))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik begrijp alleen nooit hoe mensen 'toevallig' ergens kunnen zijn. De seconde dat ik aanvoel dat er op een feest/terras waar ik ben iets gaat gebeuren, ben ik al weg en sta ik aan de andere kant van de straat. Waarom hebben andere mensen dat niet?

Zie les 3.



jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
misschien hadden de ouders het slt zich daar iets eerder druk over moeten maken ? De groep die de agenten achtervolgden was bijna geheel gevormd door harde kern van Feyenoord supporters...in de frontlinie lopen geen meelopers...

Waar heb jij gelezen of gehoord dat het om de harde kern van Feyenoord gaat ?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Waar heb jij gelezen of gehoord dat het om de harde kern van Feyenoord gaat ?
blz 8, Hoofdstuk 1 Introductie:
Citaat
Leden van de harde kern van Feyenoord die zich onder de belagers bevonden, traden in georganiseerd verband op bij het testen, uitdagen
en aanvallen van de politie. Tijdens de ongeregeldheden heeft de politie vele malen geschoten. Daarbij zijn verschillende (zwaar)gewonden en één dodelijk slachtoffer
gevallen.
blz 51:
Citaat
3.5 Eerste informatieverstrekking RID vrijdag Op donderdag 20 augustus 2009 komt informatie binnen bij de Regionale Informatie Dienst (RID). De informatie luidt dat harde kernleden van Feyenoord het evenement Veronica Sunset Grooves willen gaan bezoeken. De informatie wordt intern besproken.
blz 72:
Citaat
Een van de leden van de Voetbaleenheid wordt gewaarschuwd door een hem bekend lid van de harde kern van Feyenoord dat de politie zich beter uit de voeten kan maken omdat een grote groep hooligans weet dat er geen ME is.
blz 97:
Citaat
In totaal zijn er op basis van herkenning door de Voetbaleenheid 26 leden van de jonge harde kern, 15 leden van de FIIIR, 2 van SCF en 2 personen die niet tot een specifieke groep behoren, in Hoek van Holland gezien. De hooligans van de jonge harde kern waren volgens sleutelinformanten nauw betrokken bij de rellen in Hoek van Holland.
etc., lees het rapport maar even door!
Het volledige rapport van het COT:
http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00262/COT_Beke_Eindrappor_262960a.pdf
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Fdecember%2FHoek%20van%20Holland%20wijst%20kritiek%20onderzoekcommissie%20op%20deelgemeente%20af

Hoek van Holland wijst kritiek onderzoekcommissie op deelgemeente af
10 december 2009

Moet het strand in Hoek van Holland nog wel gebruikt worden als evenemententerrein? Dat is de vraag na het COT-rapport dat gisteren werd gepresenteerd over de strandrellen van 22 augustus.


Het Crisis Onderzoeksteam presenteerde gisteren als één van de conclusies in het onderzoek naar de rellen dat Hoek van Holland veel organiseert, maar dat zaken als "veiligheid van de locaties en omgeving, alsmede de benodigde personele en materiële voorzieningen van politie en hulpdiensten niet de vereiste aandacht kregen van de deelgemeente."

Strand
Onterechte kritiek, zegt deelgemeentevoorzitter Paddy Roomer. Volgens hem lag de verantwoordelijkheid voor de veiligheid niet bij de deelgemeente maar bij de gemeente Rotterdam En dat het strand door het COT niet geschikt wordt geacht als festivalterrein, daar is Roomer het ook niet mee eens.

Enquête
De deelgemeente heeft de afgelopen weken een enquête rondgestuurd aan alle Hoekenezen met de vraag of ze vinden dat Hoek van Holland dan maar geen evenementenbadplaats meer moet zijn. Op het Brinkplein, waar vandaag de grootste kerstboom ooit in het dorp werd opgetuigd, zijn de meningen tijdens een korte rondgang vanmiddag opvallend eensgezind.

Kijk hieronder naar de reportage met reacties van inwoners van Hoek van Holland



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fdecember%2FPolitiebonden%20Aboutaleb%20en%20Meijboom%20moeten%20het%20boetekleed%20aantrekken

Politiebonden: 'Aboutaleb en Meijboom moeten het boetekleed aantrekken'
10 december 2009

Korpschef Meijboom en burgemeester Aboutaleb moeten zelf meer het boetekleed aantrekken. Dat zeggen de politiebonden in reactie op de uitkomsten van het COT-rapport over de rellen in Hoek van Holland.

De bonden vinden dat de leiding teveel de schuld afschuift op de onderkant van de organisatie, terwijl die agenten en commandanten er ook alleen voor stonden.

Niet tevreden
Ook de politiebonden hoorden gisteren de lijst aan fouten aan die rond het evenement in Hoek van Holland zijn gemaakt. Vooral de politie kreeg er flink van langs in het rapport. Slechte communicatie, geen opschaling of inzet van ME en geen goede commandovoering. De reactie van korpschef Meijboom en burgemeester Aboutaleb dat de organisatie aangepakt zal worden stemt hen niet tevreden. "We vinden dat de trap van bovenaf moet worden schoongeveegd en dat je dus bovenaan moet beginnen met je verantwoordelijkheid te nemen. We vinden dat er nu te makkelijk wordt gezegd dat het daar beneden niet goed is gegaan", aldus Yntse Koeken van de Nederlandse Politie Bond.

Gerrit van de Kamp van de Algemene Christelijke Politiebond vindt het jammer dat niet naar voren is gekomen hoe burgemeester Aboutaleb en Korpschef Meijboom hun verantwoordelijkheid gaan nemen. "De politieke beoordeling en de gevolgen die het moet hebben, heb ik niet gehoord".

Commandant
Tot nu toe is alleen de commandant die die avond ter plaatse was terecht gewezen. Hij heeft voorlopig een andere functie gekregen. Maar volgens de bond kan de korpschef hem niet alles verwijten. Hij was niet voldoende opgeleid en zijn eigen districtchef stond niet voor hem klaar. Hij moest contact opnemen met een collega-districtchef.

 Kijk hieronder naar de reacties van de politbonden ACP en NPB



grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Waar heb jij gelezen of gehoord dat het om de harde kern van Feyenoord gaat ?

Dus.... misschien moet je je even in de zaak verdiepen en het rapport lezen. Mijn reaktie heeft niets met zaken te maken die ik "gehoord" zou hebben. Mijn reaktie heeft alles te maken met het feit dat die jongen voor aan liep in een groep die op dat moment weinig tot geen meelopers telde en dat hij daar dus niet toevallig liep... dat hij dat met zijn leven heeft moeten bekopen is al erg genoeg, echter om te zeggen dat ie onschuldig is gaat mij veel en veel te ver. Er zijn collega;s geweest die hun leven bedreigd voelden en daarom geschoten hebben. Daar was die jongen (onder andere en dus niet alleen) debet aan...

Dat dat voor de nabestaanden zuur is kan ik me  voorstellen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Volgens mij bedoelt de ombudsman dat het niet te verdedigen is dat de 'hogere' legerleiding van de politie en politiek steken hebben laten vallen waardoor de agenten op straat hun wapen hebben moeten gebruiken! Hij zegt volgens mij dat deze personen de schuld hebben. Ik heb het gevoel dat de ministers proberen de burgemeester (PVDA) en de korpschef uit de wind te houden.... :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/5550484/__Harde_kritiek_kabinet_op_ombudsman__.html?p=4,1

vr 11 dec 2009, 15:19 | 87 reacties | lees voor
    
Harde kritiek kabinet op ombudsman DEN HAAG -  Het kabinet is „geschrokken en geschokt” door kritiek die de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer heeft geuit op het optreden van de politie tijdens de strandrellen in Hoek van Holland. De ombudsman vindt dat politieagenten teveel geweld hebben moeten gebruiken om zich te verdedigen. Vicepremier Wouter Bos noemde dat vrijdag een „onverantwoorde, ongepaste uitspraak”.

De vicepremier verwijt Brenninkmeijer dat hij zonder enige vorm van eigen onderzoek beweert dat de agenten niet hadden mogen schieten. De rijksrecherche heeft volgens Bos gedegen onderzoek gedaan naar de gang van zaken, op basis waarvan het Openbaar Ministerie heeft besloten geen van de agenten te vervolgen.

„Het is proportioneel geweest hoe de agenten zich hebben verdedigd”, zei Bos vrijdag na afloop van de ministerraad. „Ik denk dat iedereen die de beelden gezien heeft zich daar ook iets bij kan voorstellen.” Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) zal het ongenoegen van het kabinet over zijn uitspraken overbrengen aan de ombudsman.

De ombudsman zei donderdag tijdens een lezing aan de Universiteit van Tilburg dat de politie tijdens de strandrellen in Hoek van Holland het leven van feestvierders in gevaar heeft gebracht door zich met excessieve maatregelen te verdedigen tegen een agressieve groep hooligans. Volgens hem rechtvaardigt een gebrek aan goede organisatie bij de politie niet dat er gewonden vielen en dat een jongen om het leven kwam.
Confrontatie

Vicepremier Bos riposteerde dat juist het leven van de agenten zelf gevaar liep door de agressie van aanwezige hooligans, die uit waren op een confrontatie met de politie. Ter Horst gaat samen met de gemeente Rotterdam onderzoeken hoe het komt dat groepen relschoppers bewust de politie uitlokken tijdens evenementen. Ze wil weten hoe vaak dit voorkomt, hoe de overheid moet reageren en hoe zulke geweldsuitbarstingen voorkomen kunnen worden.

Wel vindt Bos dat de overheidsdiensten in Hoek van Holland „effectiever” hadden kunnen omgaan met de informatie die voor aanvang van de strandrellen beschikbaar was. De beschikbare gegevens kwamen kennelijk niet op het juiste niveau terecht. „En dat is heel ernstig en beschadigt het vertrouwen in de overheidsdiensten.” Volgens Bos zijn er „verbeteringen aan te brengen” in het functioneren van de diensten in Rotterdam-Rijnmond.

De ombudsman botst de laatste tijd geregeld met het kabinet. Premier Jan Peter Balkenende vindt bijvoorbeeld dat Brenninkmeijer niet bevoegd is onderzoek te doen naar klachten van Edwin de Roy van Zuydewijn. En justitieminister Ernst Hirsch Ballin lag lange tijd met de ombudsman in de clinch over de behandeling van een zakenman die het slachtoffer is geworden van id-fraude. Ook een conclusie van de ombudsman dat de overheid bijdraagt aan verharding in de samenleving, viel slecht in het kabinet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gebeurt dat wel vaker dat er alleen om ervaren collega's gevraagd wordt bij incidenten?  ???


Bron rapport COT:


Citaat
De Chef van Dienst besluit toch alle
beschikbare extra politiemensen te vragen om naar Hoek van Holland te komen. Hij
vraagt om ervaren collega's die ingezet kunnen worden onder moeilijke omstandigheden.

Citaat
Vanuit de meldkamer worden eenheden opgeroepen om naar Hoek van Holland te gaan.
Hierbij wordt erop gelet dat de agenten een aantal jaren werkervaring hebben, dat zij
bewapend zijn en dat zij gecoördineerd naar Hoek van Holland gaan zodat de noodhulp
in de regio kan doorfunctioneren.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Volgens mij bedoelt de ombudsman dat het niet te verdedigen is dat de 'hogere' legerleiding van de politie en politiek steken hebben laten vallen waardoor de agenten op straat hun wapen hebben moeten gebruiken! Hij zegt volgens mij dat deze personen de schuld hebben. Ik heb het gevoel dat de ministers proberen de burgemeester (PVDA) en de korpschef uit de wind te houden.... :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/5550484/__Harde_kritiek_kabinet_op_ombudsman__.html?p=4,1

vr 11 dec 2009, 15:19 | 87 reacties | lees voor
    
Harde kritiek kabinet op ombudsman DEN HAAG -  ......

gevaar heeft gebracht door zich met excessieve maatregelen te verdedigen tegen een agressieve groep hooligans. Volgens hem rechtvaardigt een gebrek aan goede organisatie bij de politie niet dat er gewonden vielen en dat een jongen om het leven kwam.
...slecht in het kabinet.



Wat dat betreft sluit dit helemaal aan bij de opvatting van prof. Wagenaar. Die feitelijk zegt dat leidinggevenden verantwoordelijk zijn voor rampen en/of ze veroorzaken door mismanagement (mijn eigen vertaling) en het creeeren van een organisatie waarin niemand verantwoordelijkheid neemt en dus niets doet. Uiteindelijk komt het neer op de werkvloer die naar eer en geweten hun best doen om zaken wel geregeld te krijgen, en bij het falen van de organisatie de zwarte piet ontvangen. Kortom boeiende stellingnames :)

Oud radio interview van 3  jaar geleden: http://www.nps.nl/page/programma/424/kunststof/aflevering/detail/3660814/w--a--wagenaar (hierin vallen de genoemde opmerkingen).
Oud radio interview van 9 jaar geleden: http://www.nps.nl/nps/radio/uit.het.nieuws/archief/welcome.html#wagenaar
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat