Houding politietop R’dam voedt onrusthttp://www.volkskrant.nl/binnenland/article1326750.ece/Houding_politietop_R_dam_voedt_onrust11 december '09, 20:32, bijgewerkt 11 december 2009 20:36
ROTTERDAM - De reactie van de Rotterdamse korpsleiding op het vernietigende COT-rapport over de strandrellen in Hoek van Holland, is verkeerd gevallen bij de agenten op de werkvloer. Sinds de presentatie van het rapport – afgelopen woensdag – gist het binnen het Rotterdamse korps, constateren de politiebonden ACP, ANPV en NPB.
‘Er lijkt een ontkoppeling gaande tussen de werkvloer en de korpsleiding’, zegt ACP-voorzitter Van de Kamp. Agenten die op straat het werk opknappen, zijn verbijsterd over de volgens hen stoïcijnse houding van burgemeester Aboutaleb en diens korpschef Meijboom. Van de Kamp: ‘Beiden denken dat het wel overwaait. Nou, dat doet het dus niet.’
De agenten zullen het niet accepteren, zegt hij, als er straks personele maatregelen volgen voor politiemensen in lagere rangen, terwijl de eindverantwoordelijken voor het falen in Hoek van Holland blijven zitten.
De werkvloer ervaart dat Aboutaleb en Meijboom te gemakkelijk voorbijgaan aan kritiek van het COT op hun optreden voor en na de crisis in Hoek van Holland. Zo noemt het COT het onbegrijpelijk dat Aboutaleb niet onmiddellijk de driehoek bijeenriep toen hij ’s nachts werd geïnformeerd over het geweld in Hoek van Holland.
‘De trap moet van bovenaf worden schoongeveegd’, stelt NPB-bestuurder Koenen. Aboutaleb zit nog in zijn eerste jaar als burgemeester en heeft te maken met een erfenis, vindt ANPV-voorzitter Welting. ‘Meijboom is als korpschef eindverantwoordelijk. Hij moet nu een keuze maken.’
Ondanks de oplopende druk ziet Meijboom niet waarom hij nu zou moeten opstappen: ‘Wel grijpt het mij aan’, zegt hij, ‘dat mijn optreden bij de persconferentie van woensdag is ervaren als stoïcijns. Dat vind ik erg. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat het mij enorm spijt dat er in Hoek van Holland geen ME stond. Ik verwijt dat mijzelf ook.’
Het kabinet heeft vrijdag geschokt gereageerd op het commentaar van de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer dat de politie in Hoek van Holland ten onrechte zou hebben geschoten. Vicepremier Bos noemde de uitspraken van de ombudsman ‘onverantwoord en ongepast’.