Zeer grote schuurbrand Mosselweg GRIP 1 - Biddinghuizen 23-8-2009

Auteur Topic: Zeer grote schuurbrand Mosselweg GRIP 1 - Biddinghuizen 23-8-2009  (gelezen 7146 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2009, 21:04:39
Ik ben het "helaas" helemaal met je eens!

Het lijkt er inderdaad op dat we het redden van dieren aan de kant aan het schuiven zijn. Schandalig! Voor een lullige autobrand rijden we prio 1 en voor een koe in de gierkelder of een hond die door het ijs is gezakt geldt ineens prio 2. Verbijsterend krom vind ik dat. Die auto is trouwens 9 van de 10 keer total loss..... En dat een dier pijn lijdt of doodsangst uitstaat is schijnbaar "een bijzaak". Gelukkig zie ik in onze regio met enige regelmaat dat er nog gewoon prio 1 wordt gegeven voor een dier in ernstige nood. En ik weet dat er ook veel bevelvoerders zijn die het uiterste willen doen om dieren te helpen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2009, 23:22:38
Ik ben het "helaas" helemaal met je eens! Het lijkt er inderdaad op dat we het redden van dieren aan de kant aan het schuiven zijn. Schandalig! Voor een lullige autobrand rijden we prio 1 en voor een koe in de gierkelder of een hond die door het ijs is gezakt geldt ineens prio 2. Verbijsterend krom vind ik dat. Die auto is trouwens 9 van de 10 keer total loss..... En dat een dier pijn lijdt of doodsangst uitstaat is schijnbaar "een bijzaak". Gelukkig zie ik in onze regio met enige regelmaat dat er nog gewoon prio 1 wordt gegeven voor een dier in ernstige nood. En ik weet dat er ook veel bevelvoerders zijn die het uiterste willen doen om dieren te helpen.

Crashtender, je bent een man naar mijn hart. Ik hoop dat er veel meer brandweermensen zijn die hun proteststem durven laten horen, zodat we ook de dieren de hulp kunnen geven die zij verdienen. Tenslotte zijn zij vaak volstrekt van ons afhankelijk voor hun redding, omdat ze door onze soort zijn opgesloten, en kunnen zij zich, in tegenstelling tot veel mensen, zelf niet redden.

Zegt het voort  en geef degenen die binnen de brandweerwereld tegen het met prio 1 redden van dieren zijn terwijl die dieren in levensgevaar verkeren, een bulderende tegenstem ! (en wat mij betreft een rode kaart).

Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
en dierenvriend
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2009, 23:25:35
Zolang er nog mensen bij de brandweer durven te beweren dat het redden van mensen geen taak is voor de brandweer (volgens mij een aantal maanden terug gelezen in B&B) en dat de opkomsttijden gerust opgerekt kunnen worden dan vermoed ik dat het redden van dieren de komende jaren helemaal 'gedeprioriteerd' worden...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2009, 00:31:35
Zolang er nog mensen bij de brandweer durven te beweren dat het redden van mensen geen taak is voor de brandweer (volgens mij een aantal maanden terug gelezen in B&B) en dat de opkomsttijden gerust opgerekt kunnen worden dan vermoed ik dat het redden van dieren de komende jaren helemaal 'gedeprioriteerd' worden...

Daar is maar eén oplossing voor: degenen die dat beweren, lijken me niet op hun plaats zitten bij onze organisatie. Wegwezen, dan kunnen wij weer doen waar we voor horen te staan: het redden van levens van mens en dier in de eerste plaats, en daarna het beperken van schade. Dat is mijns inziens de enige prioritering die er hoort te zijn. (grrrr)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2009, 00:33:27
+1 voor Tijgernest.

Dat onderscheid tussen mens en dier heb ik nooit begrepen. DB heeft het in een ver en grijs verleden toch echt anders geleerd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2009, 20:00:44
Tja,lastige kwestie.Laat ik voorop stellen dat je als brandweer toch wel alles op alles moet stellen om ook dieren in nood te redden.
Wij rukken tenslotte ook nog braaf uit om een paard of koe uit de sloot te plukken,als het moet 3x per dag :-X :-\ ;)
Maar het redden van dieren blijft er toch bij horen!!!!!

Maar het redden van vee vanuit een stal is toch andere koek.Daar is toch gedegen kennis van zaken bij nodig,paarden,koeien,varkens reageren bij brand toch anders dan in een normale situatie.Je zult ook de brandende ruimte in moeten om de dieren eruit te halen,en dan hoef je niet te verwachten dat zij gewoon meewerken,in tegendeel. :-X :-X
Tja,je moet met veel mensen de schuur in, in een brandende schuur om dat vee eruit te halen.Een stal is geen gewoon object,de kans op een zeer snelle branduitbreiding is zeer groot,zeker in de oudere stallen.Dus behoorlijke risico,s

En waren we het er onderhand niet over eens,dat we niet zomaar meer naar binnen gaan,na aanleiding van ongevallen zoals in De Punt als het niet noodzakelijk is.
Vee zoals,koeien en varkens valt onder de noemer productiedieren.Valt er vee weg,door bv een brand is dat een  verzekeringskwestie.De veehouder in kwestie wordt schadeloos gesteld,en kan weer verder.

Ik ben het met een ieder eens dat je alles op alles moet stellen om vee te redden.Maar je staat al zeer snel machteloos,zeker als je bovenstaande punten in het achterhoofd houdt.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2009, 21:25:34
Tja,lastige kwestie.Laat ik voorop stellen dat je als brandweer toch wel alles op alles moet stellen om ook dieren in nood te redden. Wij rukken tenslotte ook nog braaf uit om een paard of koe uit de sloot te plukken,als het moet 3x per dag :-X :-\ ;) Maar het redden van dieren blijft er toch bij horen!!!!! Maar het redden van vee vanuit een stal is toch andere koek......... En waren we het er onderhand niet over eens,dat we niet zomaar meer naar binnen gaan,na aanleiding van ongevallen zoals in De Punt als het niet noodzakelijk is.
Vee zoals koeien en varkens valt onder de noemer productiedieren.Valt er vee weg,door bv een brand is dat een  verzekeringskwestie. De veehouder in kwestie wordt schadeloos gesteld,en kan weer verder.
Ik ben het met een ieder eens dat je alles op alles moet stellen om vee te redden.Maar je staat al zeer snel machteloos,zeker als je bovenstaande punten in het achterhoofd houdt.

Het leerpunt van De Punt is naar mijn mening, dat je niet meer naar binnen moet gaan WANNEER ER NIEMAND MEER BINNEN IS OM TE REDDEN maar er alleen nog goederen staan en er sprake is van een linke situatie. Dieren zijn geen goederen - behalve voor onze in dat opzicht achterlijke Nederlandse wet. Dieren zijn door de mens opgesloten levende wezens, met gevoel en angst. Als er nog een kleine kans is om ze verantwoord te redden, moet dat mijns inziens ook gebeuren. En als het niet meer kan, net zoals met sommige mensen (kinderen) die onbereikbaar zijn geworden, dan is dat iets verschrikkelijks, wat ik nooit hoop mee te maken. Dat vee door velen wordt beschouwd als "productiedieren" doet daar niets aan af. Er zat trouwens ook een pony tussen: beslist geen productiedier, maar  waarschijnlijk de lieveling van een jong kind. Had het dan ineens weer wel gemogen? Als we jouw redenering doortrekken, is het redden van iemand die een levensverzekering heeft, net zo goed een verzekeringskwestie. De familie wordt schadeloos gesteld, heeft verdriet maar ook geld en kan weer verder. Óok mensen kunnen in een brandsituatie onvoorspelbaar en levensgevaarlijk zijn! Wat dacht je van een brand in een gevangenis of tbs-inrichting? Maar gecontroleerd laten uitbranden vanwege de risico's? Of iets wel of niet bedoeld is voor productie en wel of niet verzekerd is, hoort voor de brandweer mijns inziens helemaal geen afweging te zijn. Als er nog verantwoord gered kan worden, moet er een poging worden gedaan. Kan het niet meer, dan houdt het op, of het nu gaat over mens of over dier.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2009, 21:01:21
p2kflex
20:57:48 27-08-09GROUP-1PRIO 2 : 243 MOSSELWEG 22 BIDDINGHUIZEN 8256RB NABLUSSEN
0700001BRW Flevoland (Monitorcode)
0700302BRW Dronten (Biddinghuizen) (Kazernealarm)
0700350BRW Dronten (Biddinghuizen) (Blusploeg)


4 dagen verder en nogsteeds nablussen  :o
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2009, 04:10:20
Crashtender, je bent een man naar mijn hart. Ik hoop dat er veel meer brandweermensen zijn die hun proteststem durven laten horen, zodat we ook de dieren de hulp kunnen geven die zij verdienen. Tenslotte zijn zij vaak volstrekt van ons afhankelijk voor hun redding, omdat ze door onze soort zijn opgesloten, en kunnen zij zich, in tegenstelling tot veel mensen, zelf niet redden.

Zegt het voort  en geef degenen die binnen de brandweerwereld tegen het met prio 1 redden van dieren zijn terwijl die dieren in levensgevaar verkeren, een bulderende tegenstem ! (en wat mij betreft een rode kaart).

Jetty Middelkoop
AGS brandweer Amsterdam Amstelland
en dierenvriend

@ tijgernest

Je hebt gelijk een taak van de brandweer het redden van mens en dier, wat ik me dan wel afvraag heeft een dier ook recht op de hulp die er als eerste (snelste) kan zijn.
Iets wat al langer gebruikelijk is binnen regio grenzen is daarbuiten niet zo vanzelf sprekend .
Binnen de brandweer in nederland wordt er vaak gehanteerd diegene die er het snelste kan zijn verleend de hulp aan de hulpvragende, gemeentegrenzen zijn of komen te vervallen.
Wat dan met de regio grenzen die zijn in veel gevallen nog al hard gesteld, ook in deze melding is dat te zien, bij de opschaling komen er voertuigen vanuit almere haven rijden een dikke 30 minuut rijtijd, terwijl er dan aan de andere kant van het water aan beide kanten van het incident 2 brandweerkoprsen zitten die er tien minuut over rijden.

Ja ik weet het een uitstapje na een stelling over dieren van jou en anderen, waarvan ik meega dat het redden van dieren wel degelijk een taak is van ons als brandweer.
Maar als we denk ik de hulpvragende burger en of dan hulpbehoevende dieren nog beter willen helpen is de eerste stap denk ik de gemeente en regio grenzen te laten vervallen.


 
[/quote]


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2009, 10:05:23
@ tijgernest                   Je hebt gelijk een taak van de brandweer het redden van mens en dier, wat ik me dan wel afvraag heeft een dier ook recht op de hulp die er als eerste (snelste) kan zijn. Iets wat al langer gebruikelijk is binnen regio grenzen is daarbuiten niet zo vanzelf sprekend. Binnen de brandweer in nederland wordt er vaak gehanteerd diegene die er het snelste kan zijn verleend de hulp aan de hulpvragende, gemeentegrenzen zijn of komen te vervallen. Wat dan met de regio grenzen die zijn in veel gevallen nog al hard gesteld, ook in deze melding is dat te zien, bij de opschaling komen er voertuigen vanuit almere haven rijden een dikke 30 minuut rijtijd, terwijl er dan aan de andere kant van het water aan beide kanten van het incident 2 brandweerkoprsen zitten die er tien minuut over rijden.
Ja ik weet het een uitstapje na een stelling over dieren van jou en anderen, waarvan ik meega dat het redden van dieren wel degelijk een taak is van ons als brandweer.
Maar als we denk ik de hulpvragende burger en of dan hulpbehoevende dieren nog beter willen helpen is de eerste stap denk ik de gemeente en regio grenzen te laten vervallen.

Bert,
Ik denk dat dit een volgende stap is na het huidige proces van regionalisering. Bij diverse gemeenten gebeurt dit al op kleine schaal. Zo rukken bij een brand aan de Amersfoortse kant van Soest zowel Amersfoort als Soest uit. En is Amersfoort, met zijn beroepspost, in principe altijd eerder, zodat wij eigenlijk voor niets uitrukken. Dat wij toch nog steeds samen uitrukken, komt omdat het formeel ons uitrukgebied is. Maar efficiënt is natuurlijk anders. Dit zal er uiteindelijk logischerwijs toe leiden, dat bij een uitruk op die plek Amersfoort eerst alleen gaat - en wij er alleen nog bij komen wanneer er echt iets aan de hand is. En dat is goed zo. Bij spoeduitrukken moet men lak hebben aan gemeente- en regiogrenzen: bij grensgebieden moet (met reeds beschikbare programma's) vooraf worden bepaald wie er het snelst kan zijn, en die moet gaan. gevoeligheden horen hier niet relevant te zijn. Naar mijn mening hebben niet alleen mens EN DIER recht op de snelste hulp, maar ook de schadebeperking aan materieel zou zo snel mogelijk moeten gebeuren. Je ziet nu al dat er soms claims worden ingediend wanneer de brandweer erg laat komt en verzekeringsmaatschappijen daar kritisch op zijn. Hoewel ik niet hou van een claimcultuur, vind ik dat een prima stok achter de deur om dit systeem zo snel mogelijk in te voeren. Dus wat mij betreft in dit geval graag nog een paar spraakmakende claims erbij: niks zo nuttig en actie-stimulerend als angstzweet bij bestuurders en andere eindverantwoordelijken.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter