Nou de kreet afschaffen HD en overgaan op MD of LD is wat erg kort door de bocht. Maar menig binnenbrand in ons type woningen kunnen heel goed en snel onder controle gebracht worden met 1 of 2 HD stralen. In feite heb je de ergste hitte met wat korte pulsen al snel weg gehaald als de Franse ploeg het verdeelstuk nog moet ontluchten. (
)
Wel is het in Nederland zo ingeburgerd dat je zelfs bij uitslaande branden nog wel ziet dat men een eerste inzet doet met HD. Dat is vaak totaal nutteloos, omdat de worplengte en de hoeveelheid water=koelend vermogen dan te kort schiet. En de tijd die je dan verliest met overgaan op LD haal je dan niet meer in bij de strijd.
Maar daarbij zie ik ook dat men nog steeds vast blijft houden aan LD stralen met een waterlevering van zeg 250 l/m. (Die norm wordt ook vastgehouden in alle boeken en opleidingen) Terwijl juist in sommige gevallen 150 l/m bij lage druk voldoende kan zijn, maar in sommige gevallen je wel > 500 l/m uit de straal wilt hebben.
Probleem is dat we als brandweer Nederland steeds meer afdwalen van de brandbestrijdingstechniek en tactiek, en meer en meer verstrikt raken in procedures, regeltjes, en met minder kan ook wel op een TS. En dan gaan we weer expirimenteren met alternative (commerciele) wondermiddelen terwijl het natuurkundig blusprincipe van water niet te evenaren is. Het eigenlijke brandweervak is een ondergeschoven kind geworden, met regionalisatie, arbeidstijden, roosters, opkomstijden en vrijwilliigers of partimers.
De basis regel van de Yanks is heel simpel, "put the blue stuff on the red stuff, en "small fire, little water, big fire, needs big water. Vandaar ook de vele diameters slangen, en verschillende soorten straalpijpen.
Terug naar de basis, hoe blus ik een brand en welke materialen heb ik daar voor nodig.