Dus naast 2 maal HD, een one seven of CAFS systeem, een schuimmensysteem voor zowel A als B schuim op LD en HD ook nog een Cobra systeem op de blusvoertuigen en dan natuurlijk niet te vergeten een voldoende grote tank om niet te snel zonder water te vallen want de waterleiding geeft niet voldoende debiet. En een personeelscabine voor 6 man. En liefst nog op een zo klein mogelijk chassis zodat we ook nog in de binnenstad kunnen komen???
Het is al gebleken dat al deze zeer goede en vernuftige systemen zoals CAFS/One Seven, Cobra, ... zeker hun inzet mogelijkheden hebben maar dat dit zelfde met veel minder en al langer in gebruik zijnde methodes ook kan berijkt worden, mits de toepassing van de juiste technieken.
bij wagens met oneseven hoef je geen extra schuimsysteem te plaatsen, je kan het met de haspels gebruiken of met LD slangen en je legt er net zo mooi schuim mee als met een schuimsysteem met tussenmenger, een cobrasysteem neemt niet zoveel ruimte in, de meeste ruimte is voor de watertank en die kan je voor alle 3 systemen gebruiken.
1 x HD boven de pomp en links bv. cobra en rechts oneseven is best te realiseren. een groot voordeel van oneseven is dat je veel minder water gebruikt, dus bv op een snelweg waar je een slechte watervoorziening hebt kan je meer doen in vergelijking met gewone HD, zelfs de hosemaster gebruikt meer, je hebt nl 7 x zoveel blusmiddel. en je hoeft geen 2 soorten schuim te gebruiken gewoon 1 goed alcoholbestendig afff schuim is voldoende. Trouwens voor een beetje inzet met het ouderwetse schuimsysteem heb je zoveel s.v.m. nodig, dat krijg je ook niet opgeborgen in een normale TS, en op plaatsen waar je weinig water hebt kan je ook geen conventionele schuiminzet doen.
Je moet ook niet 1 wagen willen maken die overal gebruikt kan worden dat is toch niet haalbaar, maar je kan wel een leuke wagen bouwen die in het grootste deel van het land gebruikt kan worden, en in de stad maak je gewoon de watertank wat kleiner, daar zijn toch overal brandkranen. Als je al het HV spul eraf haalt heb je weer ruimte voor blus apparatuur, en voor een ongeval laat je gewoon een HV meerijden.
LD zal altijd blijven, maar daarnaast een combi met HD/cafs moet kunnen, cobra krijgt zijn 300 bar druk niet door de pomp maar door een speciale kop op de straalpijp, als je de kop eraf haalt krijg je gewoon een straaltje water wat met een boogje eruitkomt dat is heel gek, het is eigenlijk een soort grote kärcher hogedrukreiniger.
Maar je hebt absoluut gelijk dat de technieken bepalend zijn, maar als je niks nieuws probeert weet je het nooit, misschien dat men ooit nog deze 3 systemen samenbrengt en dat we dan de ideale TS kunnen bouwen, maar voorlopig moet je kiezen en heb je voor- en nadelen.
HD vs LD-aflegsysteem (snelheid):
http://www.flashover.fr/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=82
Slangenbundel dewelke wij gaan gebruiken:
1 slang diam. 45mm in Z en 1 slang diam. 45mm in O opgeborgen.
De slang in Z kan je gewoon uitlopen terwijl deze nog niet onder druk staat, de slang in O moet je onder druk verder uittrekken. Anders komen er veel knikken in de slang. Mensen die het nog nooit gebruikt hadden konden dit na een woordje uitleg correct toepassen.
De slang die je teveel hebt kan je gewoon rechtop tegen een muur zetten zodoende deze niet in de weg ligt op de grond.
absoluut als je het zo doet is het sneller, en is deze vorm absoluut goed , maar je vergeet dat deze wagen een totaal andere wagen is als in nederland,in nederland wil men met 1 wagen alles doen met zo min mogelijk water, dit is gewoon een tankwagen met pomp, het idee achter HD is natuurlijk ook met zo min mogelijk water zoveel mogelijk blussen, want het verbruik van die rechter straal is natuurlijk veel meer als die linker HD.
Je moet ook absoluut onderscheid maken in voertuigen voor verschillende gebieden. dorp / binnenstad / bos / natuur / industrie / haven / snelweg / vliegveld, en ik denk dat je het met me eens bent dat je hier niet 1 soort wagen en 1 manier van afleggen voor kan maken.