Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 76969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:05:27
In NL is men bij een incident de eerste minuten hoogstens een TS met 6 personen (en mogelijk in de grotere steden een redvoertuig met twee personen) aanwezig . Hoeveel personen zijn er in jou geval aanwezig de eerste minuten?  :)

De eerste minuut met 6 man met een autopomp, gevolgd door een tweede autopomp met tank van 8000 Liter water met 5 man en een hoogtewerker met 2 man daarna nog een personeelsmateriaalwagen met 6 man.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:14:46
dat klopt, maar wordt het dan geen tijd om de organisatie anders in te gaan richten, in plaats van vrije opkomst consigneren of iets dergelijks, dat zal meer druk gaan leggen op de vrijwilligers en het zal duurder worden, maar de mensen in landelijk gebied hebben net zoveel recht op goede brandweerzorg als de mensen in de grotere steden. Ach ja brandweerman zijn is ook een vak misschien is het gewoon niet meer te doen om het erbij te doen als hobby, politie en ambulance is toch ook geen hobby organisatie.
Het blussen met een HD-tje of een LD straal is misschien wel te doen voor vrijwilligers maar gaat men geavanceerder blussen dan moet er ook meer geoefend worden waar meer tijd in gaat zitten, en die heeft de vrijwilliger meestal niet.

Dit vind ik persoonlijk een verkeerde redenering, vrijwilligers bij de brandweer zijn net zo professioneel als de beroeps collega's.
En dat het meer gaat kosten???? Een beroeps kost nog steeds meer dan een vrijwilliger. Dat er aan de organisatie iets moet gebeuren indien je je bezetting niet haalt ok, maar om dit onmiddellijk over de hele de hele organisatie door te trekken vind ik wat vlug door de bocht.

Geavanceerd blussen wat is dat nu weer voor iets???
Ik ken beroeps die minder uitruk ervaring hebben dan sommige vrijwilligers wat ga je daar dan mee doen.

En brandweer is zeker geen hobby organisatie, je hebt voltijds en deeltijds personeel bij de brandweer, we moeten af van die term vrijwilliger bij de brandweer omdat dit een verkeert beeld schets van deze groep.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:21:08

En er zijn meer blusmiddelen tegenwoordig, wat dacht je van Cobra, daarmee ga je van buiten door de muur heen, kan bij sommige branden heel goed uitpakken, en oneseven of cafs.
Een brand met meerdere auto's in een parkeergarage kan je heel goed blussen met 1 0f 2 stralen oneseven en dan afmaken met 1 straal HD dat gaat heel goed.

Maar in ieder geval nooit Hd afschaffen, een wagen maken met combi HD/LD, oneseven en Cobra, dat is goed te doen dat zou volgens mij het meest effectief zijn. je moet wat meer kunnen kiezen uit verschillende blusmiddelen, die technieken zijn er dus gebruik ze dan.

Dus naast 2 maal HD, een one seven of CAFS systeem, een schuimmensysteem voor zowel A als B schuim op LD en HD ook nog een Cobra systeem op de blusvoertuigen  en dan natuurlijk niet te vergeten een voldoende grote tank om niet te snel zonder water te vallen want de waterleiding geeft niet voldoende debiet. En een personeelscabine voor 6 man. En liefst nog op een zo klein mogelijk chassis zodat we ook nog in de binnenstad kunnen komen???

Het is al gebleken dat al deze zeer goede en vernuftige systemen zoals CAFS/One Seven, Cobra, ... zeker hun inzet mogelijkheden hebben maar dat dit zelfde met veel minder en al langer in gebruik zijnde methodes ook kan berijkt worden, mits de toepassing van de juiste technieken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:23:28
Gisteren een mooi boekwerkje ontvangen, EuroFire fighter door Paul Grimwood. Net in begonnen te lezen, en bij het doorbladeren viel mij al gelijk iets op. "Bezettingsgraad blusvoertuigen. Indien je met minder dan 4 personen op een eerste eenheid ter plaatse komt bij een gebouwbrand kun je maar 23% van alle taken en veiligheidsprocedures uit voeren".
Kijk en daar zou je als Brandweer organisatie eens achter je oren moeten krabben. Met al onze moderne middelen, voertuigen, pompen etc en de veel betere en strengere preventie eisen kunnen we nog steeds niet een gebouwbrand waar we binnen tien minuten staan beperken, maar laten we het gecontroleerd afbranden.


Dit is inderdaad net als de andere publicaties van deze auteur een zeer goed boek dat het vergelijk maakt tussen de blusmethodes en strategieën  gebruikt in Europa en de VS en daar het beste van de twee combineerd.
Ik heb dit boek al enkele maanden in mijn bezit en is een goed naslag werk.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2009, 14:04:54
Het afleggen van lage druk slangen voor bijv. een binnenaanval hoeft helemaal niet lang te duren. De Duitse collega's gebruiken namelijk heel veel de onderstaande "cassette".



Hiermee kunnen in hele korte tijd 3 slanglengten worden uitgelopen. In Duitsland gebruikt men voor de "aanval" de C-Schlauch. Deze is beschikbaar in 2 afmetingen: 52 en 45 mm. In een enkel geval wordt ook wel gerbuik gemaakt van de D-Schlauch (25 mm).

Ik vroeg een keer aan Duitse collega waarom zij bijna geen hogedrukslangen gebruiken maar lage druk. Zijn antwoord was dat het lage druk systeem eenvoudiger te verlengen was en dat men minder last had van het feit dat de HD-haspel vast zit aan het voertuig. Bij een lage druk systeem kun je, zeker met een verdeelstuk, grotere inzetdiepten realiseren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2009, 16:36:04
Citaat
Het afleggen van lage druk slangen voor bijv. een binnenaanval hoeft helemaal niet lang te duren. De Duitse collega's gebruiken namelijk heel veel de onderstaande "cassette".
ja deze ken ik en dat werkt inderdaad makkelijk. Maar er is ook een filmpje waarbij er al druk op de slang wordt gezet voordat hij uit de cassette is......  ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2009, 11:29:09
ja deze ken ik en dat werkt inderdaad makkelijk. Maar er is ook een filmpje waarbij er al druk op de slang wordt gezet voordat hij uit de cassette is......  ;D

En toen werd de cassette zeker een stukje groter......  ;D :D
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:43:41
HD vs LD-aflegsysteem (snelheid):
http://www.flashover.fr/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=82

Slangenbundel dewelke wij gaan gebruiken:

1 slang diam. 45mm in Z en 1 slang diam. 45mm in O opgeborgen.
De slang in Z kan je gewoon uitlopen terwijl deze nog niet onder druk staat, de slang in O moet je onder druk verder uittrekken. Anders komen er veel knikken in de slang. Mensen die het nog nooit gebruikt hadden konden dit na een woordje uitleg correct toepassen.











De slang die je teveel hebt kan je gewoon rechtop tegen een muur zetten zodoende deze niet in de weg ligt op de grond.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2009, 14:10:55
Dus naast 2 maal HD, een one seven of CAFS systeem, een schuimmensysteem voor zowel A als B schuim op LD en HD ook nog een Cobra systeem op de blusvoertuigen  en dan natuurlijk niet te vergeten een voldoende grote tank om niet te snel zonder water te vallen want de waterleiding geeft niet voldoende debiet. En een personeelscabine voor 6 man. En liefst nog op een zo klein mogelijk chassis zodat we ook nog in de binnenstad kunnen komen???

Het is al gebleken dat al deze zeer goede en vernuftige systemen zoals CAFS/One Seven, Cobra, ... zeker hun inzet mogelijkheden hebben maar dat dit zelfde met veel minder en al langer in gebruik zijnde methodes ook kan berijkt worden, mits de toepassing van de juiste technieken.

bij wagens met oneseven hoef je geen extra schuimsysteem te plaatsen, je kan het met de haspels gebruiken of met LD slangen en je legt er net zo mooi schuim mee als met een schuimsysteem met tussenmenger, een cobrasysteem neemt niet zoveel ruimte in, de meeste ruimte is voor de watertank en die kan je voor alle 3 systemen gebruiken.
1 x HD boven de pomp en links bv. cobra en rechts oneseven is best te realiseren. een groot voordeel van oneseven is dat je veel minder water gebruikt, dus bv op een snelweg waar je een slechte watervoorziening hebt kan je meer doen in vergelijking met gewone HD, zelfs de hosemaster gebruikt meer, je hebt nl 7 x zoveel blusmiddel. en je hoeft geen 2 soorten schuim te gebruiken gewoon 1 goed alcoholbestendig afff schuim is voldoende. Trouwens voor een beetje inzet met het ouderwetse schuimsysteem heb je zoveel s.v.m. nodig, dat krijg je ook niet opgeborgen in een normale TS, en op plaatsen waar je weinig water hebt kan je ook geen conventionele schuiminzet doen.
Je moet ook niet 1 wagen willen maken die overal gebruikt kan worden dat is toch niet haalbaar, maar je kan wel een leuke wagen bouwen die in het grootste deel van het land gebruikt kan worden, en in de stad maak je gewoon de watertank wat kleiner, daar zijn toch overal brandkranen. Als je al het HV spul eraf haalt heb je weer ruimte voor blus apparatuur, en voor een ongeval laat je gewoon een HV meerijden.

LD zal altijd blijven, maar daarnaast een combi met HD/cafs moet kunnen, cobra krijgt zijn 300 bar druk niet door de pomp maar door een speciale kop op de straalpijp, als je de kop eraf haalt krijg je gewoon een straaltje water wat met een boogje eruitkomt dat is heel gek, het is eigenlijk een soort grote kärcher hogedrukreiniger.

Maar je hebt absoluut gelijk dat de technieken bepalend zijn, maar als je niks nieuws probeert weet je het nooit, misschien dat men ooit nog deze 3 systemen samenbrengt en dat we dan de ideale TS kunnen bouwen, maar voorlopig moet je kiezen en heb je voor- en nadelen.



HD vs LD-aflegsysteem (snelheid):
http://www.flashover.fr/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=82

Slangenbundel dewelke wij gaan gebruiken:

1 slang diam. 45mm in Z en 1 slang diam. 45mm in O opgeborgen.
De slang in Z kan je gewoon uitlopen terwijl deze nog niet onder druk staat, de slang in O moet je onder druk verder uittrekken. Anders komen er veel knikken in de slang. Mensen die het nog nooit gebruikt hadden konden dit na een woordje uitleg correct toepassen.


De slang die je teveel hebt kan je gewoon rechtop tegen een muur zetten zodoende deze niet in de weg ligt op de grond.


absoluut als je het zo doet is het sneller, en is deze vorm absoluut goed , maar je vergeet dat deze wagen een totaal andere wagen is als in nederland,in nederland wil men met 1 wagen alles doen met zo min mogelijk water, dit is gewoon een tankwagen met pomp, het idee achter HD is natuurlijk ook met zo min mogelijk water zoveel mogelijk blussen, want het verbruik van die rechter straal is natuurlijk veel meer als die linker HD.
Je moet ook absoluut onderscheid maken in voertuigen voor verschillende gebieden. dorp / binnenstad  / bos / natuur / industrie / haven / snelweg / vliegveld, en ik denk dat je het met me eens bent dat je hier niet 1 soort wagen en 1 manier van afleggen voor kan maken.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2009, 15:46:20
Ik ken in België 2 korpsen die nu al enkele jaren een CAFS systeem op enkele van hun autopompen hebben zitten, ze gebruiken het wel eens maar ook weer niet zo vaak.
Je moet wel weten dat in België bij elke branduitruk een tankwagen van minstens 8000 liter mee rijdt en meestal zelfs 1 van 12000 liter. Enkel in de groot steden zit deze niet in de standaard uitruk maar kan deze indien men weet dat er niet voldoende water is via waterleiding mee uitgestuurd worden.

Ik heb brandweer Zuid-Oost zien oefenen met hun nieuwe TSsen met One Seven. Nu, koeling van rookgassen, dat kan je vergeten, 3 D technieken kan je niet toepassen dus weer een heel andere manier van blussen. Maar idd, het systeem heeft ook enkele toch wel belangrijke voordelen die je al aangehaald hebt.

In België tracht men te werken naar 1 voertuig voor alle taken van de bassishulpverlening, en dit met 6 man erop.
Go home we got it !!!  We finish what others can't